240 יח"ד ועשרות אלפי מ"ר למסחר, לתעסוקה ולמבני ציבור: הופקדה תוכנית התחדשות מתחם התחנה בי-ם

הוועדה המחוזית הפקידה עוד מתחם במסגרת תוכנית האב למתחם ההיסטורי – שבו גם יעבור הקו הכחול של הרק"ל ותוקם תחנה תת-קרקעית של רכבת ישראל • המתחם יציע 108 דירות קטנות, בשטח 50 מ"ר

שיתוף הכתבה
מתחם התחנה, ירושלים (שאטרסטוק; יוספוס)מתחם התחנה, ירושלים (שאטרסטוק; יוספוס)

מתחם התחנה בירושלים עומד בפני "שינויים תכנוניים משמעותיים" בשנים הקרובות: אם באוקטובר 2020 הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים על קידום שלוש תוכניות בינוי נפרדות למתחם, במסגרת תוכנית האב למתחם התחנה, כעת מודיעה הוועדה על הפקדת תוכנית נוספת – תוכנית ברמה מפורטת עבור "בינוי ופיתוח מתחמי ב'", אשר תאפשר הקמת מתחם עירוב שימושים למגורים, למסחר, לתעסוקה ולמבני ציבור, בהיקף של עשרות אלפי מ"ר.

מטרת התוכנית היא "קביעת בינוי לשלושה מתחמים, 1, 2 -3, בייעוד של מגורים, מסחר ותיירות, לפי עיקרון של עירוב שימושים ", נכתב בתיאור התוכנית. "כמו כן, התוכנית מייעדת שטחים לצורכי ציבור בייעוד של דרכים, שצ"פ, שביל, ומוסדות ציבור.

התוכנית הינה חלק מתוכנית האב 'מתחם הרכבת' המקודמת על ידי עיריית ירושלים ורשות מקרקעי ישראל, וחלה על מתחם המצוי בין דרך חברון ממזרח, דרך בית לחם ממערב, רחוב דוד רמז מצפון ורחוב מרים החשמונאית מדרום

התוכנית הינה חלק מתוכנית האב 'מתחם הרכבת' המקודמת על ידי עיריית ירושלים ורשות מקרקעי ישראל, וחלה על מתחם המצוי בין דרך חברון ממזרח, דרך בית לחם ממערב, רחוב דוד רמז מצפון ורחוב מרים החשמונאית מדרום. תוכנית 'מתחם הרכבת' מסדירה את מערך המגרשים לבנייה, את ייעודי הקרקע ואת זכויות הבנייה; את השטחים הפתוחים, את הדרכים והתנועה, ומתייחסת לציר הרק"ל, הקו הכחול, העובר בתחומה.

המתחמים הכלולים בתוכנית זו נמצאים במרחב עירוני מרכזי בירושלים, בין שכונת אבו תור/גבעת חנניה ממזרח, המושבה הגרמנית ממערב, גבעת התנ"ך מצפון ושכונת בקעה מדרום. מרחב זה עתיד לעבור בשנים הקרובות שינויים תכנוניים משמעותיים. בסמיכות לתוכנית נמצא מתחם תחנת הרכבת ההיסטורית, המשמש כיום כמוקד תיירות עירוני, ואשר מתוכננת לקום בקרבתו תחנת רכבל לעיר העתיקה.

בנוסף מתוכנן לעבור בין מתחמי הבינוי המוצעים הקו הכחול של הרכבת הקלה, כאמור, ואפילו תחנה תת-קרקעית של רכבת ישראל - המשך הקו מתל אביב - שרציפיה נמצאים באופן חלקי מתחת לשטח התוכנית. בשולי המתחם ישנם בתי מלון קיימים, כגון "אוריינטל", "דן" ו"ציון", וכן מלונות עתידיים כגון 'ארבע העונות'"

בנוסף מתוכנן לעבור בין מתחמי הבינוי המוצעים הקו הכחול של הרכבת הקלה, כאמור, ואפילו תחנה תת-קרקעית של רכבת ישראל - המשך הקו מתל אביב - שרציפיה נמצאים באופן חלקי מתחת לשטח התוכנית. בשולי המתחם ישנם בתי מלון קיימים, כגון "אוריינטל", "דן" ו"ציון", וכן מלונות עתידיים כגון 'ארבע העונות'".

הוראות התוכנית כוללות, בין היתר, קביעת בינוי תת-קרקעי לחניונים, למחסנים, למרחבים מוגנים, לחללים טכניים וכדומה; קביעת מספר הקומות לבינוי מעל הקרקע ומתחת לקרקע; קביעת שטחי הבנייה; קביעת שטחים להפקעה; הסדרת מערך התנועה וכניסה לחניונים; קביעת הוראות להריסת מבנים קיימים; קביעת הוראות שמירה על עצים בוגרים; וקביעת הוראות למבנה ציבור בשילוב תחנה משנית של רכבת ישראל. יש לציין כי התוכנית מורה על עשר קומות לכל היותר לכלל הבניינים, מעל הכניסה הקובעת – לא כולל קומה טכנית.

התוכנית מתפרסת על פני כ-20 דונם. היא מציעה 240 יחידות דיור, מהן 108 דירות קטנות – עד 50 מ"ר שטחן. 25% מכלל הדירות במתחם יהיו בשטח של עד 80 מ"ר. התוכנית תכלול גם 5,800 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור, 3,600 מ"ר שטחי מסחר ועוד 12,950 מ"ר שטחי תעסוקה. שטח המגורים הכולל בתוכנית יהיה 23,800 מ"ר

התוכנית מתפרסת על פני כ-20 דונם. היא מציעה 240 יחידות דיור, מהן 108 דירות קטנות – עד 50 מ"ר שטחן. 25% מכלל הדירות במתחם יהיו בשטח של עד 80 מ"ר. התוכנית תכלול גם 5,800 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור, 3,600 מ"ר שטחי מסחר ועוד 12,950 מ"ר שטחי תעסוקה. שטח המגורים הכולל בתוכנית יהיה 23,800 מ"ר.

עיריית ירושלים משמשת כמגישת התוכנית, זאת לצד הפטריארך היווני האורתודוקסי של ירושלים ויורשיו – אשר משמשים גם כבעלי הקרקע. היזמית היא חברת SMS מתחם הרכבת. העורך הראשי הוא אדריכל מנדי רוזנפלד ממשרד רוזנפלד אדריכלים; המודד הוא נתן דותן ממשרד דותן את קופרמן; סוקר העצים הוא אדיר אלווס.

לעיון בהוראות התוכנית לחצו כאן

נזכיר שוב כי באוקטובר 2020 הודיעה הוועדה המחוזית על קידום שלושה מתחמים באזור, גם הם חלק מתוכנית האב להתחדשות ולשדרוג מתחם התחנה וסביבתו – עם 670 יחידות דיור חדשות, שטחי תעסוקה, מסחר, מלונאות ועוד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלעיריית ירושליםמנדי רוזנפלד אדריכליםאדריכל מנדי רוזנפלדרכבת ישראלמתחם התחנה ירושליםהרכבת הקלההוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...