ירושלים: עצירת היתרי בנייה או תמ"א 38 לטובת קידום פינוי-בינוי בארבעה מתחמים בעיר

מדובר במתחמים "הצוף", "אלקחי-דרזנר", "מאיר אבנר" ו-"שטרן", שיכללו בסך הכול 3,300 יחידות דיור חדשות • הקפאת ההיתרים – "על מנת לאפשר קידום תכניות התחדשות בראייה כוללת יותר"

שיתוף הכתבה
שירה תלמי-באבאי, מכננת מחוז ירושלים במנהל התכנון (לשכת התכנון, מחוז ירושלים)שירה תלמי-באבאי, מכננת מחוז ירושלים במנהל התכנון (לשכת התכנון, מחוז ירושלים)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים החליטה לאחרונה על עצירת היתרי בנייה או תוכניות תמ"א 38 בארבעה מתחמים גדולים בעיר, המיועדים לפינוי-בינוי, וזאת על מנת לתת עדיפות לקידום תוכניות נרחבות במתחמים אלה.
  
המדובר הוא על המתחמים הללו: מתחם "הצוף" בשכונת גילה, מתחם בשטח של כ-12 דונמים, הכולל כ-180 יחידות דיור בשלושה מבנים ברחוב הצוף 46-2 - מבני שיכון ותיקים ומרובי כניסות. המתחם ממוקם לאורך כ-300 מטר בחזית הפונה לציר הרכבת הקלה העתידית. 

למתחם הוגשה תוכנית לפינוי המבנים ולבניית ארבעה מבנים בגבהים שונים, הכוללים כ-800 יחידות דיור חדשות, לצד שימושי מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים. התוכנית צפויה לעלות לדיון בפני הוועדה המחוזית בחודשים הקרובים"

"בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית לבנייה אינטנסיבית לאורך צירי הרכבת הקלה, ניתן לבנות במקום מבנים גבוהים ומעורבי שימושים עד 30 קומות, וזאת על מנת להעצים את השימוש ברכבת הקלה וליצור דופן עירונית פעילה בשכונה", נכתב בהודעת מנהל התכנון . "למתחם הוגשה תוכנית לפינוי המבנים ולבניית ארבעה מבנים בגבהים שונים, הכוללים כ-800 יחידות דיור חדשות, לצד שימושי מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים. התוכנית צפויה לעלות לדיון בפני הוועדה המחוזית בחודשים הקרובים".  

מתחם "אלקחי-דרזנר" בשכונת ארמון הנציב: מדובר במתחם בשטח של כ-17 דונמים, הכולל כ-180 יחידות דיור קיימות ב-12 מבנים ברחובות אלקחי 10-4 ודרזנר 12-2. במתחם מקודמת יוזמה לפינוי המבנים הקיימים ולבניית שמונה מבנים בגבהים שונים במקומם, הכוללים כ-800 יחידות דיור, מסחר ושימושים ציבוריים. כמו כן מציעה התוכנית הנגשה כוללת של המבנים ויצירת חיבורים עבור הולך הרגל בשכונה.

המתחם מיועד להתחדשות עירונית בהתאם לתוכנית האב לשכונה, ומצוי בסמוך לקו האדום של הרכבת הקלה המצוי בביצוע בימים אלו. במתחם מקודמת יוזמה לפינוי המבנים הקיימים ולבניית חמישה מבנים בגבהים שונים במקומם, הכוללים כ-450 יחידות דיור, מסחר ושימושים ציבוריים

מתחם "מאיר אבנר" בשכונת קריית היובל: מדובר במתחם בשטח של כתשעה דונמים, הכולל כ-130 יחידות דיור קיימות בתשעה מבנים ברחוב מאיר אבנר 18-2. המתחם מיועד להתחדשות עירונית בהתאם לתוכנית האב לשכונה, ומצוי בסמוך לקו האדום של הרכבת הקלה המצוי בביצוע בימים אלו. במתחם מקודמת יוזמה לפינוי המבנים הקיימים ולבניית חמישה מבנים בגבהים שונים במקומם, הכוללים כ-450 יחידות דיור, מסחר ושימושים ציבוריים. 

מתחם "שטרן", גם הוא בשכונת קריית היובל: מדובר במתחם גדול בשטח של כ-37 דונמים, הכולל כ-430 יחידות דיור קיימות בעשרה מבני שיכון ברחוב שטרן 67-49. המתחם מיועד להתחדשות עירונית בהתאם לתוכנית האב לשכונה, וכלול בקטגוריית המבנים האדומים הנדרשים להתחדשות מעמיקה. 

"במתחם מקודמת תוכנית כוללת לפינוי-בינוי על ידי עיריית ירושלים, באמצעות מנהלת ההתחדשות העירונית", נכתב בהודעה. התוכנית מציעה את הריסת המבנים ואת בנייתם של חמישה מבנים בתצורת בינוי מדורגת הכוללת חצר פנימית משותפת לטובת הדיירים. בסך הכל מוצעות 750 יחידות דיור במתחם עצמו, וכן יידרשו עוד כ-500 יחידות דיור כקרקע משלימה, על מנת להבטיח ישימות כלכלית לתוכנית. כמו כן, מוצעים שימושי מסחר ושימושים ציבוריים, פיתוח שטח ציבורי ויצירת מעברים מונגשים לפארק האסבסטונים המצוי בצמוד למתחם ועובר בימים אלו תוכנית פיתוח כוללת".

החלטות אלה מבטאות את עמדת הוועדה המחוזית לפיה קידום מתווה של תוכנית לפינוי-בינוי הינו עדיף, ומאפשר תכנון איכותי יותר ויצירת שכונה טובה יותר הכוללת גם מענה לצרכים הציבוריים כגון שטחים פתוחים ומבני ציבור"

ההחלטה על עצירת היתרי הבנייה, לרבות היתרי תמ"א 38 , נכונה לשנה עד שנה וחצי. "החלטות אלה מבטאות את עמדת הוועדה המחוזית לפיה קידום מתווה של תוכנית לפינוי-בינוי הינו עדיף, ומאפשר תכנון איכותי יותר ויצירת שכונה טובה יותר הכוללת גם מענה לצרכים הציבוריים כגון שטחים פתוחים ומבני ציבור", נמסר ממנהל התכנון.

הוועדה המחוזית סבורה שתוספות בנייה נקודתיות או היתרי תמ"א 38 לא ממצות את הפוטנציאל התכנוני של ההתחדשות בעיר, ולא מייצרות התחדשות עירונית אמיתית. על כן סבורה הוועדה כי יש להקפיא הוצאת היתרי בנייה, לרבות מכוח תמ"א 38, על מנת לאפשר קידום תוכניות התחדשות בראייה כוללת יותר"

מתכננת מחוז ירושלים במנהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "הוועדה המחוזית סבורה שתוספות בנייה נקודתיות או היתרי תמ"א 38 לא ממצות את הפוטנציאל התכנוני של ההתחדשות בעיר, ולא מייצרות התחדשות עירונית אמיתית. על כן סבורה הוועדה כי יש להקפיא הוצאת היתרי בנייה, לרבות מכוח תמ"א 38, על מנת לאפשר קידום תוכניות התחדשות בראייה כוללת יותר".

נזכיר כי אתמול (ב') דיווחנו כאן על הפקדת שתי תוכניות פינוי-בינוי אחרות בירושלים, על ידי הוועדה המקומית - אחת בצפון העיר והשנייה במזרחה - אשר יכללו יחד, על פי התכנון, 755 יחידות דיור חדשות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןעיריית ירושליםהתחדשות עירוניתשירה תלמי-באבאיהוועדה המחוזית לתכנון ובניהפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...