שוב בשיא כל הזמנים: היקף המשכנתאות החדשות שניטלו ביוני 2021 – 11.58 מיליארד שקל

מדובר בפעם הראשונה שבה היקף המשכנתאות חוצה את רף עשרת המיליארדים, מאז החל בנק ישראל לאסוף את הנתונים באופן מסודר – כל זאת בצל הגידול המתמשך בחוב משקי הבית לדיור

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (יח"צ)נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (יח"צ)

נתוני המשכנתאות לחודש יוני 2021 שוברים, בפעם המי יודע כמה, את נתוני כל הזמנים – וניצבים על מספר שלפני זמן לא רב היה נראה דמיוני: כ-11.6 מיליארד שקל. כך עולה מהנתונים שמפרסם היום (א') בנק ישראל. זהו החודש השני ברציפות שהיקפי המשכנתאות החדשות שוברים שיא חדש שטרם נרשם כמותו.

עד שבירת השיא במרץ המפורסם של 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה, הסכום הגבוה ביותר של משכנתאות חדשות שניטלו בחודש בודד היה 7.2 מיליארד שקל – מספר שנרשם בדצמבר 2019, כלומר לפני כשנה וחצי בסך הכול, הנמוך כמעט ב-4.5 מיליארד מהשיא שנרשם כעת

נציין כי עד שבירת השיא במרץ המפורסם של 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה, הסכום הגבוה ביותר של משכנתאות חדשות שניטלו בחודש בודד היה 7.2 מיליארד שקל – מספר שנרשם בדצמבר 2019, כלומר לפני כשנה וחצי בסך הכול, הנמוך כמעט ב-4.5 מיליארד מהשיא שנרשם כעת.

אם כן, לאחר השיא של מאי 2021, עם כמעט 9.5 מיליארד שקל – אז ציינו כי אנחנו קרובים לרף היסטורי של עשרה מיליארד שקל, הגיע חודש יוני האחרון וניפץ את הרף הזה, חולף על פניו בקלילות, יש לומר – ועוצר על יותר ממיליארד וחצי שקלים מעליו.

נציין כי על פי ניתוח הנתונים של חודש יוני 2021, רוב המשכנתאות – כמיטב המסורת – ניטלו בריבית משתנה, בסכום כולל של 6.851 מיליארד שקל; החלק הקטן יותר ניטל בריבית קבועה, 4,737 מיליארד שקל. כמעט מיותר לציין כי גם בהתבוננות על שני הנתונים הללו בנפרד, מהווה כל אחד מהם שיא חדש: המשכנתאות בריבית משתנה מעולם לא חצו את הרף של שישה מיליארד השקלים, ואילו המשכנתאות בריבית קבועה מעולם לא חצו את הרף של ארבעה מיליארד השקלים – כולל בחודשי השיא שהזכרנו קודם לכן.

על פי ניתוח הנתונים של חודש יוני 2021, רוב המשכנתאות – כמיטב המסורת – ניטלו בריבית משתנה, בסכום כולל של 6.851 מיליארד שקל; החלק הקטן יותר ניטל בריבית קבועה, 4,737 מיליארד שקל. כמעט מיותר לציין כי גם בהתבוננות על שני הנתונים הללו בנפרד, מהווה כל אחד מהם שיא חדש

הגרף המופיע מטה, ומופק מדי חודש על ידי בנק ישראל, ממחיש בצורה הטובה ביותר את התפתחות היקפי המשכנתאות בישראל משנת 2011, ואת ה"קפיצה" המשמעותית בחודשים האחרונים:

עוד חשוב להזכיר כי על פי נתוני בנק ישראל מהחודש שעבר, החוב לדיור של משקי הבית המשיך לתפוח ברבעון הראשון של 2021 – ובקצב הזה הוא יתפח עוד יותר. נכון לסוף מרץ 2021 הוא עומד על 426 מיליארד שקל, תוספת של תשעה מיליארד, או של 2.2%, בהשוואה לסוף 2020.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פרופ' אמיר ירוןמשבר הקורונהחוב משקי הבית לדיורמשכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...