באר יעקב ממשיכה לצמוח: מתחם צריפין שווק, המטרו מתקדם – ושכונה חדשה בדרך; מתחילת השנה צמחה האוכלוסייה בכ-1,300 איש

שכונת האיקליפטוסים הופקדה בימים האחרונים – ותציע 1,380 יחידות דיור חדשות במקום בית החולים הפסיכיאטרי בעיר • הזדמנות טובה "לצלול" לנתונים ולבדוק מקרוב את ההתפתחות המרשימה של המושבה הצנועה לשעבר

שיתוף הכתבה
באר יעקב. הצמיחה נמשכת - והתמונה לעיל נראית אחרת לגמרי כיום (שאטרסטוק)באר יעקב. הצמיחה נמשכת - והתמונה לעיל נראית אחרת לגמרי כיום (שאטרסטוק)

באר יעקב היא כבר מזמן לא "הכוכב החדש בשמי המרכז", כפי שנקראה עד לפני כמה שנים. אז, הצמיחה של המושבה הצנועה הייתה מפתיעה במיוחד: בתוך שנים אחדות, לצד מבני המושבה הישנים (בהם כאלו שנמצאים על הקרקע יותר ממאה שנים), הופיעו לפתע בנייני מגורים גבוהים ושכונות מצוחצחות, שהפכו כמעט בן לילה את היישוב השקט לאחד המבוקשים בישראל למגורים.

אומנם רשמית מדובר עדיין במועצה מקומית, אך בשטח אפשר לראות עיר לכל דבר – ובוודאי תוגדר כך באופן רשמי בקרוב. ולמרות זאת, הצמיחה המתמשכת של העיר עודנה מרשימה, גם את אלו שמכירים אותה היטב

והיום? היום כולנו כבר מכירים את העיר הזו, כאחת המתפתחות בישראל. אומנם רשמית מדובר עדיין במועצה מקומית, אך בשטח אפשר לראות עיר לכל דבר – ובוודאי תוגדר כך באופן רשמי בקרוב. ולמרות זאת, הצמיחה המתמשכת של העיר עודנה מרשימה, גם את אלו שמכירים אותה היטב, על אופייה המשתנה לנגד עינינו. ננסה כאן להציג בצורה רחבה ככל האפשר את ההתפתחות של העיר בימים אלה, ולצייר מולנו את העתיד (הקרוב) שלה.

היעד של תוכנית המתאר: 85,000 תושבים ב-2040

כידוע, לישראל תוכנית אסטרטגית למגורים אשר מכוונת ליעד מוגדר מאוד – שנת 2040. כל תוכנית מתאר חדשה שיוצאת לדרך מתייחסת לתאריך היעד הזה, וכל תוכנית ארוכת טווח מציבה אותו כאחד השלבים המרכזיים בה, אם לא האחרונים.

בבאר יעקב, נכון לאומדנים הראשוניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתגוררים כיום 29,131 תושבים. בתחילת שנת 2020 היו בה 27,768 תושבים, כך על פי הלמ"ס גם כן. זו תוספת יפה מאוד, אופיינית לעיר בצמיחה.

בבאר יעקב, נכון לאומדנים הראשוניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתגוררים כיום 29,131 תושבים. בתחילת שנת 2020 היו בה 27,768 תושבים, כך על פי הלמ"ס גם כן. זו תוספת יפה מאוד, אופיינית לעיר בצמיחה

בפברואר 2020, רגע לפני שהקורונה הגיעה לכאן, אושרה למתן תוקף תוכנית המתאר לבאר יעקב, שמכתיבה את עתידה בנושא המגורים – שוב, בהתאם לאותו תאריך יעד, שנת 2040. לפי תוכנית המתאר, יתווספו לעיר עוד 7,700 יחידות דיור, בדרך למספר שיא של 85,000 תושבים. רק לשם ההמחשה, בשנת 2005 היו בעיר קצת יותר מ-9,000 תושבים.

לאחרונה קיבלה העיר – ואולי יותר מזה, רשות מקרקעי ישראל – בשורה משמחת וחשובה, בדמות שיווקים מוצלחים ראשונים של קרקעות בשטח מחנה צריפין המפונה. בוני התיכון, קבוצת MORE וחברת גיא ודורון לוי זכו במכרזים הללו, בין אמצע מרץ לתחילת אפריל האחרונים. זהו עוד צעד חשוב בדרך להרחבת היישוב.

ההרחבה הזו היא רק חלק מהתמונה כולה: באוגוסט 2020 אושרה התוכנית להקמת שכונת תלמים מזרח, שמציעה 519 יחידות דיור חדשות במזרח העיר, לצד 63,732.5 מ"ר שטחים למבני ציבור ו-2,752 מ"ר שטחי מסחר. ואם תהיתם, אכן: זה לא הכול.

שכונת האיקליפטוסים – עם 1,380 יחידות דיור חדשות

ממש לאחרונה הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז על הפקדת תוכנית מתאר מקומית להקמת שכונת האיקליפטוסים בעיר. מדובר בשכונה שנמצאת כיום בלב היישוב, ואמורה לקום בשטחו של בית החולים הפסיכיאטרי המתפנה (גם לכך עוד נגיע בהמשך). על פי דברי ההסבר לתוכנית, "המתחם משתלב במרקם העירוני ובתוכנית המתאר החדשה של באר יעקב", וכולל כ-1,380 יח"ד, 100 יח"ד בשכירות, מבני ציבור ושטח ציבורי פתוח. 

25% מהדירות בשכונה – 345 בסך הכול – יהיו דירות קטנות, בשטח של עד 80 מ"ר, אשר "יפוזרו" בין כל מגרשי המגורים, והבינוי בה יהיה בן 18-9 קומות. "הבינוי מקיף שטח ציבורי פתוח הכולל עצים רבים לשימור, ביניהם אקליפטוסים בוגרים אשר יעשירו את המרחב הציבורי הפתוח"

25% מהדירות בשכונה – 345 בסך הכול – יהיו דירות קטנות, בשטח של עד 80 מ"ר, אשר "יפוזרו" בין כל מגרשי המגורים, והבינוי בה יהיה בן 18-9 קומות. "הבינוי מקיף שטח ציבורי פתוח הכולל עצים רבים לשימור, ביניהם אקליפטוסים בוגרים אשר יעשירו את המרחב הציבורי הפתוח", מוסיפים דבר ההסבר. "מערכת הדרכים מתקשרת לדרכים הקיימות ומשלימה את המרקם העירוני של באר יעקב. כל החניה למגורים מתוכננת כתת-קרקעית, לצד חניה נוספת למבקרים לאורך הדרכים והשצ"פים".

השכונה החדשה חולשת על שטח של כ-133 דונם. התוכנית מציעה גם 52,411 מ"ר עבור מבני ציבור ו-1,600 מ"ר של שטחי מסחר

השכונה החדשה חולשת על שטח של כ-133 דונם. הוראות התוכנית כוללות, בין היתר, שינוי של ייעוד הקרקע ממוסד ציבורי קיים או מאושר למגורים ד', לדיור מיוחד, למבנים ומוסדות ציבור, לשטח ציבורי פתוח, לשטחים פתוחים, למבנים ומוסדות ציבור לדרך מוצעת. עוד הן כוללות הוראות לפיתוח נופי בתחום המתחם. התוכנית מציעה גם 52,411 מ"ר עבור מבני ציבור ו-1,600 מ"ר של שטחי מסחר.

את התוכנית יוזמת ומגישה רשות מקרקעי ישראל – אחד הגופים הפעילים ביותר בשטח העיר, ומה"תורמים" הגדולים לפיתוחה העתידי. העורך הראשי הוא אדריכל יחיאל קורין ממשרד יחיאל קורין אדריכלים; יועץ התשתיות הוא מהנדס יאיר קורנברג ממשרד סירקין-בוכנר-קורנברג מהנדסים יועצים; אדריכל השימור משה שפירא ממשרד שפירא אדריכלים משמש יועץ לתוכנית; ויועץ התחבורה הוא מהנדס גל גרונר ממשרד גרונר ד.א.ל מהנדסים.

לעיון במסמכי התוכנית לחצו כאן

כפי שניתן להבין מכל אלו, באר יעקב היא גם מהיישובים הבולטים בכל הקשור להתחלות בנייה. כך, על פי פרסום הלמ"ס מסוף דצמבר 2020, רשמה באר יעקב את העלייה הגבוהה ביותר בהתחלות הבנייה, בתקופה שבין אוקטובר 2019 לספטמבר 2020: עלייה של כ-367%, בהשוואה ל-12 החודשים שלפני כן. בהתחשב בנתונים שציינו עד כאן, מדובר בנתון בכלל לא מפתיע.

גם התשתיות מדברות

מהכתוב עד כאן אפשר להסיק בטעות שבאר יעקב היא רק מגורים – אך לא כך. מוסדות התכנון הבינו בשנים האחרונות כי לצד תוכניות גדולות למגורים, נדרשת גם תשתית ראויה. אפשר לראות זאת היטב בתוכניות לבאר יעקב.

אחד הגורמים המרכזיים ל"התקרבותה" של באר יעקב אל הציבור הרחב הוא הסמיכות לצירי תנועה מהירים ומודרניים: הראשון – כביש 431, שעובר ממש בסמוך לעיר; השני הוא כביש 6, שמחלף דניאל שלו עובר לא רחוק משם. הנגישות, כמו תמיד, היא הכול. והיא צפויה עוד להתגבר.

כיצד? בעקבות המטרו של גוש דן, המתוכנן לעבור בעיר. הכוונה היא למקטע הדרומי של קו M1, או קו M1S אם תרצו, שאף עבר לפני כמה ימים בוות"ל, אשר העדיפה להמשיך את הדיון בו לפני אישורו הסופי. הקו יחבר את באר יעקב ישירות לתל אביב רבתי, ויהפוך אותה זמינה וקרובה מאי פעם למרכז הפועם של ישראל. במילים אחרות: הפיתוח של העיר עוד רחוק מלהסתיים. לא במקרה מתכננים מוסדות התכנון כמעט לשלש את מספר התושבים בה ב-20 השנים הקרובות.

הקו יחבר את באר יעקב ישירות לתל אביב רבתי, ויהפוך אותה זמינה וקרובה מאי פעם למרכז הפועם של ישראל. במילים אחרות: הפיתוח של העיר עוד רחוק מלהסתיים. לא במקרה מתכננים מוסדות התכנון כמעט לשלש את מספר התושבים בה ב-20 השנים הקרובות

את התמונה נשלים עם עוד תוכנית חשובה – התוכנית להקמת הקמפוס הרפואי בבית החולים אסף הרופא, שנמצא מרחק נסיעה קצרה מאוד מהעיר. התוכנית אושרה בנובמבר 2020, והיא מציעה עד 1.1 מיליון מ"ר של שטחים בנויים, באחד המרכזים הרפואיים הגדולים ביותר שיהיו בישראל – שיכלול בתוכו גם את בית החולים הפסיכיאטרי שיפונה לטובת הקמת שכונת האיקליפטוסים. כך תהפוך העיר לכרך של ממש, שכן ידוע כי בית חולים גדול הוא אחד הסממנים המרכזיים לעיר גדולה באמת. צפו לעדכונים נוספים בקרוב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהרשות מקרקעי ישראלמטרוות"לאדריכל יחיאל קוריןקמפוס שמיר-אסף הרופאהוועדה המחוזית לתכנון ובניההמועצה המקומית באר יעקבשכונת האיקליפטוסים בבאר יעקבמהנדס יאיר קורנברגמשרד סירקין-בוכנר-קורנברג מהנדסים יועציםאדריכל משה שפיראמהנדס גל גרונרגרונר ד.א.ל מהנדסיםמשרד שפירא אדריכליםבוני התיכון התחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...