כשאין תקציב ואין ממשלה – אין תכנון: הספק הוותמ"ל ב-2020 בתחום ההתחדשות העירונית ירד ב-70%

דו"ח הרשות הממשלתית ל-2020 מגלה: לאורך השנה החולפת הוכרזו רק שבעה מתחמים על ידי הוועדה, עם 10,744 יח"ד – לעומת 35,744 יח"ד ב-2019 - "עקב תפוגתה של הוראת השעה"

שיתוף הכתבה
עינת גנון, סמנ"כלית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (עינת גנון, סמנ"כלית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (

הפלונטר הפוליטי שבו שרויה ישראל כבר כמה שנים מוכר לכולנו; הקריאות על הצורך ביציבות ובממשלה מתפקדת נשמעות כבר שנתיים לפחות; והאזהרות מפני השלכות מרחיקות לכת על המשק הישראלי, ועל ענף הנדל"ן באופן ספציפי הן חלק מהשיח כמעט באופן יומיומי. אך נראה שהזדמנות לראות את עוצמת ההשפעה הזו בעינינו, שחור על גבי לבן, לא ניתנת בדרך כלל. הדו"ח השנתי של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שפורסם אתמול (א') ומסכם את שנת 2020, מספק הזדמנות כזו. וזו הזדמנות שכל אחד מאיתנו צריך לנצל – כדי להבין את גודל המשבר.

לאורך כל הדו"ח "מפוזרות" התייחסויות למצב הפוליטי הבעייתי, או אזהרות בדבר השלכותיו על תחום ההתחדשות העירונית. אנחנו נתחיל דווקא מהדברים שנכתבו בדו"ח בשם אחת מבעלות התפקידים הבכירות ברשות, הסמנכ"לית עינת גנון. לאחר שהיא מגדירה את 2020 כשנה מאתגרת "בכל מובן אפשרי", בשל הקורונה, היא כותבת כך:

השנה החולפת הייתה מורכבת גם בשל היעדר תקציב מדינה, ובשל חוסר היכולת לקדם הליכי חקיקה. במהלך השנה פרסמנו דו"ח להסרת חסמים בתהליכי התחדשות עירונית , ואנו תקווה כי הוא יצא לפועל במהלך השנה הקרובה"

"השנה החולפת הייתה מורכבת גם בשל היעדר תקציב מדינה, ובשל חוסר היכולת לקדם הליכי חקיקה. במהלך השנה פרסמנו דו"ח להסרת חסמים בתהליכי התחדשות עירונית , אשר סיכם את עבודת  הצוות המאומצת שנערכה עם משרד המשפטים ובשיתוף משרד האוצר. מרבית מסקנות הצוות מצריכות תיקוני חקיקה במגוון תחומים, ואנו תקווה כי יצאו לפועל במהלך השנה הקרובה". מה יגרום למסקנות הללו לצאת אל הפועל? ניחשתם נכון: ממשלה מתפקדת.

הדברים הללו הם רק קצה הקרחון. נדמה שהדברים המטלטלים באמת נוגעים לפעילותה של ועדה שבשנים האחרונות הייתה אחד המנועים החזקים ביותר של תחום ההתחדשות העירונית – בייחוד אם נסתכל על פעילותה בסקטור זה בשנת 2019 - ועדה שכולנו מכירים היטב כיום: הוותמ"ל. כיצד היא תפקדה בשנה האחרונה? בלי קשר לקורונה, היא עשתה הרבה פחות. מדוע? משום ששאלת הארכת חוק הוותמ"ל לא הגיעה לפתחה של הממשלה.

הנתונים מראים עד כמה המצב קשה: לאורך 2020 הוכרזו על ידי הוותמ"ל רק שבעה מתחמים כמתחמים מועדפים לדיור. במתחמים אלו 10,744 יחידות דיור, מהן 8,442 יחידות דיור תוספתיות (כלומר נוסף על יחידות הדיור הקיימות כיום במתחמים). נשווה זאת מול 2019: אז הוכרזו על ידי הוותמ"ל 21 מתחמים מועדפים לדיור, עם 35,744 יח"ד חדשות – מהן 27,749 יח"ד תוספתיות. במילים אחרות, הספק הוותמ"ל ב-2020 היה שליש מההספק ב-2019. ירידה של 70%!

וכך נכתב בדו"ח הרשות הממשלתית לשנת 2020: "הדיון בוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) מאפשר את קיצור הליכי אישור התוכניות הארוכים, ואת הוצאתם לפועל של פרויקטים בקצב מהיר בהרבה, הודות ללוחות הזמנים המואצים הנקובים בחוק. בוותמ"ל אפשר לדון בתוכניות פינוי-בינוי, הכוללות 500 יחידות דיור לפחות במצב המוצע. ב-2020 הוכרזו שבעה מתחמים חדשים בלבד כמתחמים מועדפים לדיור, וזאת עקב תפוגתה של הוראת השעה".

תקציב נמוך יותר, מספר יח"ד בתכנון נמוך יותר – ופעילות מצומצמת של הוועדה המייעצת

ההשלכות, כך נראה, נוגעות לכל פעילות במסגרת ההתחדשות העירונית – הן כזו הנעשית על ידי המגזר הפרטי, והן כזו המיושמת ישירות על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. כך, כפי שמגלה הדו"ח ל-2020, תקציב ההרשאה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לשנת 2020 עמד על 73 מיליון שקל, נמוך בכ-19% מתקציב הבסיס של הרשות הממשלתית, העומד על 90 מיליון שקל, "וזאת עקב היעדר תקציב מדינה מאושר, והתנהלות משרדי הממשלה על בסיס תקציב המשכי מצומצם", כפי שנכתב שם מפורשות.

מספר יחידות הדיור לפינוי-בינוי בהליכי תכנון, שטרם אושרו, ירד ב-15% בשנת 2020, זאת בהשוואה לשנת 2019, "וזאת עקב כמה גורמים: מגפת הקורונה, אי קיומו של תקציב מדינה ופקיעתו של חוק הוותמ"ל". נתון זה יכול להסביר במידת מה את הירידה הגדולה, של 25%, במתן היתרים להתחדשות עירונית מכל הסוגים, כפי שמצוין בעיקרי הדו"ח שפורסם אתמול.

בשנת 2020 קיימה הוועדה שמונה ישיבות בלבד, ואישרה 11 מתחמים למיון ראשון. עוד המליצה הוועדה להכריז על עשרה מתחמים, ולהאריך את תוקף ההכרזה של שני מתחמים נוספים; היא אישרה 47 החלטות מקדמיות במסלול המיסוי, והמליצה להכריז על 28 מתחמים חדשים במסלול זה, ועל עוד 13 מתחמים שבהם הוכרזו תתי-מתחמים המשכיים

המוטיב הברור נמשך גם בהתייחס לפעילות הוועדה המייעצת לרשות הממשלתית – ועדה שתפקידה להמליץ לשר הבינוי והשיכון על הכרזת מתחמים להתחדשות עירונית במסלול המיסוי ובמסלול הרשויות המקומיות. מתברר כי בשנת 2020 קיימה הוועדה שמונה ישיבות בלבד, ואישרה 11 מתחמים למיון ראשון. עוד המליצה הוועדה להכריז על עשרה מתחמים, ולהאריך את תוקף ההכרזה של שני מתחמים נוספים; היא אישרה 47 החלטות מקדמיות במסלול המיסוי, והמליצה להכריז על 28 מתחמים חדשים במסלול זה, ועל עוד 13 מתחמים שבהם הוכרזו תתי-מתחמים המשכיים.

בשנת 2019 ערכה הוועדה עשר ישיבות. בין היתר אישרה במסלול הרשויות המקומיות 18 מתחמים למיון ראשון, והמליצה להכריז על 23 מתחמים שהוגשו למיון השני, ולהאריך את תוקף ההכרזה של שישה מתחמים נוספים. כמו כן אישרה בשנה זו 68 החלטות מקדמיות במסלול המיסוי, והמליצה לממשלה להכריז על 13 מתחמים חדשים במסלול זה. 

ההבדלים, כפי שניתן לראות, גדולים, וגם כאן המוטיב החוזר מודגש היטב: "בשנת 2020 חלה ירידה במספר המתחמים שהוכרזו במסלול הרשויות המקומיות", נכתב בדו"ח, "זאת בשל אי-אישור תקציב המדינה לשנת 2020, וצמצום ניכר בתקציב המיועד למסלול הרשויות המקומיות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתתמ"א 38עינת גנוןמשבר הקורונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...