ירושלים: תוכנית "מתחם הרכב הצפוני" שעוררה התנגדות רבה - אושרה סופית

הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית המתאר המקומית ברמה המפורטת, ובכך העניקה אור ירוק לביצועה • בתוכנית המאושרת מצוינים שישה מבנים לשימור (במקום חמישה) ורק שניים המיועדים להריסה (במקום ארבעה במקור)

שיתוף הכתבה
מתחם הרכב הצפוניבירושלים (Google Street View)מתחם הרכב הצפוניבירושלים (Google Street View)

מחלוקות רבות, התנגדויות מצד הציבור וגורמים שונים, הליכים משפטיים – כל זה נותר מאחור: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה לאחרונה תוכנית מתאר מקומית ברמה מפורטת ל"מתחם הרכב הצפוני" בעיר, ובכך נתנה אור ירוק להוצאתה אל הפועל.

התוכנית, שנמצאת במתחם הכניסה לעיר, בקרבת תכנת הרכבת הכבדה על שם יצחק נבון, מציעה שימור של חמישה מבנים ישנים במתחם, שנבנו בשנות ה-20 של המאה ה-20 – אך גם הריסה של ארבעה אחרים. הכוונה להרוס את ארבעת המבנים עוררה מחלוקת רבה, בין היתר מצד המועצה לשימור אתרים והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, עד למצב שבו עיריית ירושלים עתרה נגד הוועדה. בסופו של דבר, לאחר זמן לא מועט של דיונים משפטיים, הוחלט על הפקדת התוכנית כפי שהיא – הפקדה שעליה דיווחנו כאן בנובמבר 2019.

בדברי ההסבר ניתן להבחין בקלות בשינוי מסוים בתכנון. כך, בדברים אלו נכתב על שישה מבנים שייועדו לשימור, "כחלק מרצף עירוני של רחוב יפו ההיסטורי המשתלב עם הרובע החדש של הכניסה לעיר". באשר למבנים המיועדים להריסה – התוכנית מדברת על שניים בלבד

כעת, כאמור, התוכנית מאושרת. עם זאת, בדברי ההסבר ניתן להבחין בקלות בשינוי מסוים בתכנון. כך, בדברים אלו נכתב על שישה מבנים (ולא חמישה) שייועדו לשימור, "כחלק מרצף עירוני של רחוב יפו ההיסטורי המשתלב עם הרובע החדש של הכניסה לעיר". 

באשר למבנים המיועדים להריסה – התוכנית מדברת על שניים בלבד: "שני המבנים בחלקו המערבי של המתחם מיועדים להריסה במטרה לאפשר פיתוח כיכר עירונית גדולה, שתאפשר מרחב בטוח, נעים ומזמין להולכי הרגל ולמשתמשי התחבורה הציבורית. המבנה ממערב לששת המבנים לשימור (יפו 191) ישוקם וישופץ ללא תוספת בנייה, וישמש כמבנה ציבור לטובת מרכז מידע/מרכז מבקרים ויאפשר מסחר בקומת הקרקע לכיוון הכיכר הציבורית".

למרות הרעש הגדול שהתעורר סביבה, לא מדובר בתוכנית גדולה במיוחד: היא משתרעת על פני כשלושה דונמים, ומקצה 370 מ"ר למבני ציבור, 2,880 מ"ר למסחר ו-3,540 מ"ר לשטחי תעסוקה. המגישה שלה היא רשות מקרקעי ישראל

לתוכנית הוגשו באופן רשמי רק חמש התנגדויות, אך ייתכן כי הן הביאו בין היתר לשינוי המסוים בתוכנית, מבחינת המבנים המיועדים להריסה ומבחינת אלו המיועדים לשימור. נזכיר כי למרות הרעש הגדול שהתעורר סביבה, לא מדובר בתוכנית גדולה במיוחד: היא משתרעת על פני כשלושה דונמים, ומקצה 370 מ"ר למבני ציבור, 2,880 מ"ר למסחר ו-3,540 מ"ר לשטחי תעסוקה. המגישה שלה היא רשות מקרקעי ישראל .

נציין עוד כי התוכנית מציעה שימור של החזית הצפונית של המבנים שישומרו, חזית הפונה לרחוב יפו, "תוך שמירה על קונטור הבינוי הקיים לכיוון הרחוב". עוד היא מאפשרת את הריסת החזית האחורית (הדרומית) ואת פנים המבנים, "למעט אלמנטים בודדים הנמצאים במצב ראוי לשימור". מעל המבנים המיועדים לשימור ניתן יהיה לבנות שתי קומות חדשות. 

יש לזכור כי מתחם הרכב הצפוני, שמוגדר גם כמתחם J, הוא כאמור חלק מהפרויקט הגרנדיוזי – מתחם הכניסה לעיר או "שער הכניסה לעיר" בירושלים. לכן אישורו מהווה בשורה עבור העירייה והמדינה, אשר מקדמות את הפרויקט כבר זמן רב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלפרויקט הכניסה לעירשימור מבניםמתחם הרכב הצפוניהמועצה לשימור אתריםהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...