סוף פסוק? המחוזית הפקידה את תוכנית "מתחם הרכב הצפוני" בי-ם

התוכנית, שזכתה להתנגדויות רבות – כולל מצד המועצה לשימור אתרים – מורה על שימור של 5 מבנים והריסה של 4 אחרים • למבנים שישומרו יתווספו 5,600 מ"ר בנויים

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

תוכנית "מתחם הרכב הצפוני", הנכללת בפרויקט שער העיר ירושלים, הופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – וזאת למרות ההתנגדויות הרבות שעוררה מאז זכתה לקידום על ידי העירייה. התוכנית מורה על שימור של חמישה מבנים היסטוריים, שנבנו במקום בשנות ה-20 של המאה הקודמת לשימוש מגורים ומסחר, אך גם על הריסה של ארבעה מבנים היסטוריים אחרים שנמצאים במתחם. לטענת עיריית ירושלים, הריסת אותם מבנים הכרחית, הן משיקולי ביטחון הולכי הרגל במתחם העתידי, והן לטובת הרחבת צירי התנועה במתחם, שמיועד להפוך למוקד תחבורתי גדול בכניסה לעיר הבירה.

הסוגיה סביב המתחם עלתה לדיון בעקבות עתירה שהגישה עיריית ירושלים נגד המועצה לשימור אתרים ביולי 2018 – עתירה שבה טענה העירייה נגד החלטת הוועדה המחוזית שלא לאפשר את הריסת ארבעת המבנים המדוברים. בדיון שנערך בנובמבר בבית המשפט לעניינים מנהליים נדמה היה שכוונת העירייה מטורפדת סופית, לאחר שבית המשפט עצמו המליץ לה למשוך את עתירתה. כחצי שנה מאוחר יותר הגיעה התפנית: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה את התוכנית, ולמעשה הכשירה את הריסת ארבעת המבנים במתחם.

התוכנית במתחם, שמכונה גם מתחם J (פרויקט שער העיר חולק ברובו למתחמים, ולכל מתחם אות אנגלית גדולה),משתרעת על פני כ-3 דונמים, בסמוך לתחנת יצחק נבון של הרכבת הכבדה, ולתוואי הרכבת הקלה. התוכנית קובעת את חמשת המבנים בחלקו המזרחי של המתחם כמבנים לשימור, כחלק מרצף עירוני של רחוב יפו ההיסטורי המשתלב עם הרובע החדש של הכניסה לעיר. עבודות השימור יכללו למעשה חיזוק, שימור ועיבוי המבנים הקיימים.

התוכנית מורה כי חזיתות המבנים לרחוב יפו יחוזקו וישומרו על פרטיהן הייחודיים, ותתאפשר תוספת של 2 קומות מעל הגובה הקיים ותוספת בחזית הדרומית. כמו כן היא מוסיפה למבנים שישומרו שטח בנוי של 5,600 מ"ר שייועד למסחר, תרבות ותיירות, תעסוקה, משרדים ושימושים ציבוריים. ארבעת המבנים בחלקו המערבי של המתחם מיועדים להריסה, כאמור, במטרה לאפשר פיתוח כיכר עירונית גדולה בסמוך, שיהפוך את האזור למרווח ונוח יותר עבור משתמשי הדרך. יש לציין כי המתחם נטוש כבר יותר מעשור.

כאמור, התוכנית אושרה בוועדה המחוזית באפריל האחרון, ובימים האחרונים גם הופקדה על ידה. בכך נעשה עוד צעד לפיתוח ולהתחדשות רובע הכניסה לעיר, זאת נוסף על שיווקו של המכרז הראשון בפרויקט, במתחם K, על ידי רשות מקרקעי ישראל ועיריית ירושלים, ביולי האחרון. בסוף החודש שעבר הודיעה העירייה כי היא אף מתכוונת לפעול להגדלת הזכויות במתחם כדי לאפשר בשטחו בינוי לגובה 40 קומות ו-102 אלף מ"ר שטח בנוי בסך הכול.

כעת נותר להמתין ולראות אם יוגשו עתירות כלשהן נגד אישור התוכנית - שכן נראה כי המתנגדים לביצועה כפי שאושרה לא יוותרו במהרה על המאבק. ובכל זאת, אישורה של המחוזית והפקדת התוכנית בהחלט משמשות כהכרזה מצד הגורמים המתכננים.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלעיריית ירושליםמתחם Kמתחם הרכב הצפוניהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושליםשער העיר ירושלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...