תת"ל 43א מתקדמת, ואיתה החששות: "תביא לפגיעה כפולה בחלקות שבהן עוברת גם תוכנית המטרו"

התוכנית, בין מחלף רעננה דרום למחלף הדרים, פורסמה להשגות הציבור – ובעלי חלקות המיועדות להפקעה חוששים מפגיעה קשה • עו"ד יפעת בן אריה שטיינברג משרד עו"ד צבי שוב: "בעלי הקרקעות מוחזקים כקורבנות"

שיתוף הכתבה
הדמיית תת"ל 43 (נתיבי ישראל)הדמיית תת"ל 43 (נתיבי ישראל)

תת"ל 43א, היא התוכנית לתשתיות לאומיות שמטרתה הרחבה ומחלוף של כביש 4, בקטע שבין מחלף רעננה דרום למחלף הדרים, מתקדמת שלב נוסף: לאחרונה פורסמה התוכנית להשגות הציבור, וכבר כעת מתברר כי ייתכן שתהיה לכך השלכה משמעותית על קרקעות רבות המיועדות להפקעה במסגרתה.

ראשית, נסביר את מהות התוכנית: מדובר בחלק אחד מתוך שני חלקים, שמטרתם להרחיב ולשדרג את כביש 4, להוסיף בו מחלפים ולהרחיב אותו, לאורך הקטע שבין מחלף רעננה דרום למחלף נחל חדרה. תוכנית זו, תת"ל 43א, מתייחסת לחלק הדרומי של הקטע המיועד לשדרוג והרחבה, לאחר פיצול התוכנית שהתבצע ביולי 2015. כך היא משלימה את תת"ל 43 ויוצרת רצף תכנוני לאורך המקטע השלם.

"התוכנית מהווה ציר תחבורה מרכזי וחשוב, וכוללת שני מקטעים השונים במאפיינים הנופיים שלהם", כך בדברי ההסבר. "מקטע רעננה דרום עד רעננה-כפר סבא צפון, שבו עובר תוואי הדרך במרחב אורבני בין שתי הערים רעננה וכפר סבא, ומהווה ציר תחבורתי עיקרי לכל מרחב השרון. בחלק זה כוללת התוכנית מחלף בצומת אחוזה, הוספת רמפה מכביש 531 מזרח לדרך 4 צפון במחלף רעננה דרום, הגדלת מספר הנתיבים משני נתיבים בסיסיים לארבעה נתיבים והוספת נת"צ ימני.

התוכנית כוללת שיקום נופי, הסדרת נחלים והתייחסות למסדרון האקולוגי שבאזור נחל פולג. אישור התוכנית וביצועה בעתיד יאפשרו מתן עדיפות לתחבורה ציבורית, הגדלת קיבולת הדרך, גישה נוחה ובטוחה ליישובים, ומעל לכל שיפור רמת השירות והבטיחות למשתמשים בדרך"

המקטע השני הוא מקטע ממחלף רעננה-כפר סבא צפון למחלף הדרים, שבו עובר תוואי הדרך בלב מרחב כפרי חקלאי פתוח באזור השרון. התוכנית במקטע זה כוללת הגדלת מספר הנתיבים משני נתיבים בסיסיים לארבעה נתיבים והוספת נת"צ ימני, רצועה ברוחב 18 מטר במרכז הדרך, המיועדת לתחבורה ציבורית (אוטובוס/BRT/רכבת קלה/רכבת כבדה), דרכים חקלאיות, שבילי אופניים וכן גשרים ומעברים להולכי רגל ולרוכבי אופניים.

כמו כן כוללת התוכנית, בשני חלקיה, שיקום נופי, הסדרת נחלים והתייחסות למסדרון האקולוגי שבאזור נחל פולג. אישור התוכנית וביצועה בעתיד יאפשרו מתן עדיפות לתחבורה ציבורית, הגדלת קיבולת הדרך, גישה נוחה ובטוחה ליישובים וחיבור לדרכי רוחב באמצעות מחלפים, ומעל לכל שיפור רמת השירות והבטיחות למשתמשים בדרך".

כפי שאפשר להבין, התוכנית כוללת הפקעת קרקעות במידה כזו או אחרת, לאורך הכביש המיועד להרחבה ולשדרוג. במשרד עו"ד צבי שוב , שאנשיו מייצגים בעלי זכויות בקרקעות באזור, מזהירים מפני פגיעה קשה, זאת בשל העובדה שכמה מהקרקעות הללו נמצאות בשטחן של שתי תוכניות תשתית גדולות: תת"ל 43א, ותוכנית המטרו המפורסמת של גוש דן.

"התוכנית פוגעת גם בחלקות שבהן תוכניות המטרו עוברות, כך שישנם מצבים שבהם חלקות מסוימות יפגעו פעמיים - פעם אחת לצורך הרחבת כביש 4 ופעם נוספת לצורך המטרו, תוך הותרת רצועות כלואות בשטחים זניחים", מזהירה עו"ד יפעת בן אריה שטיינברג, מנהלת מחלקת תכנון ובנייה וליטיגציה במשרד צבי שוב . "עולה השאלה אם במקרים כאלו אין מקום לאיין הפגיעה מתת"ל 43א, או לכל הפחות להפקיע את החלקה במלואה, ולשלם פיצוי ראוי, במקום להותיר שטח מובלע וקטן, שהיכולת להפיק ממנו דבר מה קלוש עד אפסי".

עוד מבקרת עו"ד בן אריה שטיינברג את תהליך הפקעת הקרקעות עצמו, שלטענתה גורם לכך שבעלי הקרקעות תלויים באופן מלא ברשות המפקיעה. "הביקורת המרכזית בתוכניות להרחבת כביש 4 היא שהרשות המפקיעה משנה ייעוד קרקע פרטית לייעוד ציבורי, לרוב של דרך, אך לא ממהרת להפקיע את הקרקע בפועל ולשלם פיצויים, ולכן בעל הקרקע נשאר עם קרקע בייעוד ציבורי, לזמן ממושך, ולא יכול לעשות בה דיספוזיציה. 

אם הרשות לא מפקיעה את הקרקעות בפועל, בשל היעדר תקציב מספיק לתשלום הפיצויים לבעלי הקרקעות, מדוע כעת היא מקדמת את תוכנית ההמשך הזו, שעולה הון? בעל הקרקע מוחזק כקורבן ונתון לחסדי הרשות עד ליום שבו היא תרצה להפקיע את הקרקעות בפועל"

אם הרשות לא מפקיעה את הקרקעות בפועל, בשל היעדר תקציב מספיק לתשלום הפיצויים לבעלי הקרקעות, מדוע כעת היא מקדמת את תוכנית ההמשך הזו, שעולה הון? בעל הקרקע מוחזק כקורבן ונתון לחסדי הרשות עד ליום שבו היא תרצה להפקיע את הקרקעות בפועל".

נזכיר כי בנובמבר האחרון הגישו תושבי היישוב כפר ידידה תביעה נגד חברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, היזמית והמגישה של תת"ל 43 – בגין פגיעה שנגרמה להם בשל הפקעת הקרקעות לצורך מימוש התוכנית. כאן מדובר בחלק הצפוני של התוכנית, מצפון למחלף הדרים. תושבי כפר ידידיה תובעים 24.2 מיליון שקל מנתיבי ישראל.

נציין העורך הראשי הוא מהנדס אורן ירושלמי ממשרד חסון-ירושלמי, ויועצי הנוף - אדריכל עודד גולדשטיין ממשרד מילר בלום תכנון סביבתי, ואדריכל יצחק חיל ממשרד קו בנוף. אדריכלית התוכנית היא אדריכלית רות להב-ריג ממשרד ד.איתן/ר.להב-ריג אדריכלים מתכננים ערים.

לעיון בתת"ל 43א לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד צבי שובעו"ד יפעת בן אריה שטיינברגמטרותת"ל 43נתיבי ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...