הופקדה תוכנית התחדשות כוללת לחולון; תוסיף בין 34,000 ל-60,000 יחידות דיור חדשות

הוועדה המחוזית תל אביב הודיעה על הפקדת התוכנית, שחולשת על פני 7,000 דונם • ברחובות הראשיים יגיע הבינוי עד עשר קומות; בשכונות צמודי הקרקע התוכנית לא מאפשרת תוספת זכויות

שיתוף הכתבה
מתכננת מחוז תל אביב במנהל התכנון, ד"ר חוה ארליך (עיריית פתח תקווה)מתכננת מחוז תל אביב במנהל התכנון, ד"ר חוה ארליך (עיריית פתח תקווה)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב החליטה לאחרונה על הפקדת תוכנית כוללת להתחדשות עירונית בחולון. התוכנית, המקודמת על ידי עיריית חולון וחלה על אזורי המגורים הוותיקים של העיר, משתרעת על פני כ-7,000 דונם. היא מאפשרת במימוש מלא תוספת מדורגת של בין 34,000 ל-60,000 יחידות דיור.

"התוכנית מתאפשרת תוך הקפדה על מתן מענה לצורכי ציבור ולתשתיות", נכתב בהודעת מנהל התכנון על הפקדת התוכנית. "היא נותנת מענה להתחדשות המרקם הוותיק בעיר, בהתאם לייחודיות של כל שכונה בעיר, וקובעת מנגנון מעקב ובקרה אחר הוצאת היתרי הבנייה, במטרה להבטיח מענה ציבורי והקמת תשתיות ליחידות הדיור המתווספות".

התוכנית, שהוכנה על ידי משרד אדריכלים רונאל לוי ומנהל ההנדסה בעיריית חולון, מסווגת את מתחמי הבינוי בעיר: מוקדים עירוניים, רחובות ראשיים, רחבי העיר, מרקם לשימור, מגרשים מיוחדים ואזורי שמירה על תבנית הבנייה

התוכנית, שהוכנה על ידי משרד אדריכלים רונאל לוי ומנהל ההנדסה בעיריית חולון, מסווגת את מתחמי הבינוי בעיר: מוקדים עירוניים, רחובות ראשיים, רחבי העיר, מרקם לשימור, מגרשים מיוחדים ואזורי שמירה על תבנית הבנייה. התוכנית לא חלה על מגרשי מגורים שגובה המבנים בהם אינו עולה על שתי קומות, וששטחם הכולל אינו עולה על 400 מ"ר.

"המוקדים העירוניים ממוקמים ברובם באזורים מרכזיים לאורך צירי תנועה ראשיים עתירי תחבורה ציבורית מגוונת ובסמוך לתחנות", נכתב בהודעה, "ומהווים מתחמי פינוי-בינוי שבהם תתאפשר התחדשות באמצעות תוכניות מפורטות עתידיות. התוכנית מאפשרת כמה מסלולים להתחדשות שאר המתחמים ברחבי העיר, כך שהם יכולים להתחדש מכוח התוכנית באמצעות חיזוק ותוספות או הריסה ובנייה מחדש, בהתאם להוראות הקבועות בתוכנית. 

התוכנית מעודדת התחדשות במוקדים וברחובות הראשיים, כך שישלבו צפיפות גבוהה יותר, עירוב שימושים , מענה לצורכי ציבור ושירותים אישיים, ומצד שני ממתנת את ההתחדשות במקומות אחרים ברחבי העיר, שבהם יישמר המרקם באופן יחסי למה שקיים ומוכר היום"

התוכנית מעודדת התחדשות במוקדים וברחובות הראשיים, כך שישלבו צפיפות גבוהה יותר, עירוב שימושים , מענה לצורכי ציבור ושירותים אישיים, ומצד שני ממתנת את ההתחדשות במקומות אחרים ברחבי העיר, שבהם יישמר המרקם באופן יחסי למה שקיים ומוכר היום. כך לדוגמה, הבנייה ברחובות הראשיים תגיע עד עשר קומות, עם חזית פעילה ומדרכות רחבות, לקבלת מרחב ציבורי משמעותי. בשכונות צמודי הקרקע התוכנית לא מאפשרת תוספת זכויות, ובשכונת אגרובנק, בהתאמה לתוכנית השימור העירונית, תותר תוספת זכויות מינורית יותר, לשמירה על המרקם המיוחד".
 
עוד מטמיעה התוכנית את המדיניות המחוזית לאורך צירי מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), על ידי העצמת הזכויות במוקדים וברחובות הראשיים. נזכיר בהקשר זה כי לאחרונה הפקידה הוועדה המקומית תוכנית אשר מעגנת את זכויות הבנייה הקיימות לאורך צירי המתע"ן הצפויים לקום ברחבי העיר.

"נוסף על כך התוכנית מציעה כלים תכנוניים לשיפור המרחב הציבורי בכל רחובות העיר, כדוגמת הרחבת המדרכות על ידי זיקת הנאה מכל מגרש שמתחדש, קביעת קווי בניין תת-קרקעיים שמאפשרים נטיעות, נסיגות בקומות הגבוהות, מניעת כניסות ויציאות לחניונים מרחובות ראשיים ועוד", מסכמת ההודעה.

בתהליך מורכב של גיבוש כלים להתחדשות כלל עירונית הצליחו המתכננים וצוות הרשות המקומית, לצד הוועדה המחוזית, לייצר תוכנית טובה שמעגנת עקרונות תכנון בהירים ומובנים שיאפשרו את התחדשות המרקם הוותיק של העיר באופן הדרגתי, תוך מתן מענה לצורכי ציבור ותשתיות"

על רקע הודעה זו, נרשמה לאחרונה התקדמות בשני פרויקטים להתחדשות בעיר: האחד הוא פרויקט פיכמן-ההסתדרות של חברת הכשרת הישוב, שיכלול 235 יחידות דיור חדשות. בנובמבר האחרון הודיעה החברה על תחילת עבודות ההריסה בפרויקט; השני הוא פרויקט להקמת מגדל בן 26 קומות בשכונת קריית שרת – תוכנית שהופקדה על ידי הוועדה המחוזית במאי 2020 וכוללת 100 יח"ד, במבנה שיוקם על שטח המשמש כיום כחניה ציבורית.

מתכננת מחוז תל אביב במנהל התכנון, חוה ארליך, ציינה כי "בתהליך מורכב של גיבוש כלים להתחדשות כלל עירונית הצליחו המתכננים וצוות הרשות המקומית, לצד הוועדה המחוזית, לייצר תוכנית טובה שמעגנת עקרונות תכנון בהירים ומובנים שיאפשרו את התחדשות המרקם הוותיק של העיר באופן הדרגתי, תוך מתן מענה לצורכי ציבור ותשתיות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןעיריית חולוןד''ר חוה ארליך-רוגינסקימשרד אדריכלים רונאל לויהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...