זה סופי? המועצה הארצית אישרה את תוכנית רכס לבן בירושלים

ועדת הערר של המועצה קבעה שיש נחיצות בתוכנית כקרקע משלימה עבור תוכניות התחדשות המקודמות בעיר • התוכנית תאפשר הקמה של 2,662 יח"ד בירושלים • ההחלטה במלואה - בכתבה

שיתוף הכתבה
רכס לבן (אתר קרן קיימת לישראל)רכס לבן (אתר קרן קיימת לישראל)

ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות עו"ד שמרית גולן, אישרה היום (ה') ברוב קולות את תוכנית "רכס לבן" בירושלים. התוכנית כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה בהיקף של כ-5,250 יחידות דיור, שתכלול גם 300 יחידות דיור מוגן, מלונאות, שטחים ציבוריים, תעסוקה ומסחר וחניון "חנה וסע".

על רקע האישור קבעה הוועדה כי תנאי למתן תוקף לתוכנית הוא החלטה סופית בדבר מתן תוקף לתוכנית להפרדה מפלסית. נוסף על כך קבעה הוועדה כי יוקם צוות מלווה לתוכנית, לאורך שלבי מימושה, בהתאם לשלבים. לצורך כל שלב מימוש, הכולל הוצאת היתרי בנייה ליחידות דיור, תידרש חוות דעת הצוות המלווה לפיה מוצתה בחינת האפשרות להקצאת מגרשי השלמה במסגרת אותו שלב. כמו כן, הוועדה קבעה כי היקף הבינוי למגדלי התעסוקה שבכניסה לשכונה שבצומת אורה, יצומצם ויכלול עד 15 קומות. 

בירושלים קיימות היום 2,663 יחידות דיור שמימושן תלוי בקרקע משלימה ב"רכס לבן": מתחם "הנורית" הכולל 926 יחידות דיור, מתחם שטרן 65-47 הכולל 471 יחידות דיור, ומתחם שמואל הנביא הכולל 1,090 יחידות דיור"

על פי מנהל התכנון , בירושלים קיימות היום 2,663 יחידות דיור שמימושן תלוי בקרקע משלימה ב"רכס לבן": מתחם "הנורית" הכולל 926 יחידות דיור, מתחם שטרן 65-47 הכולל 471 יחידות דיור, ומתחם שמואל הנביא הכולל 1,090 יחידות דיור. 

לעיון בהחלטה מבלואה לחצו כאן

"לבד מזה, התוכנית תסייע להתחדשות השכונות הוותיקות קריית יובל וקריית מנחם", נכתב בהודעה. "הוועדה הכירה בנחיצותה של התוכנית כקרקע משלימה עבור תוכניות התחדשות עירונית המקודמות בעיר כיום (בהיעדר מדיניות ממשלתית המאמצת מנגנוני מימון אחרים שיאפשרו את ישימותן הכלכלית), ולצד זאת, גם בקושי הפרקטי שעשוי להיות לשיווק מלוא יחידות הדיור בכל שלב של מימוש התוכנית כקרקע משלימה". 

במנהל מזכירים כי לתוכנית הוגשו עררים, בין היתר על ידי המועצה האזורית מטה יהודה ותושבי המושב אורה, שעסקו בעיקר באופי הכפרי של יישובי הסביבה ובפגיעה בשטחים הפתוחים ובמעיינות שעלולה להיגרם כתוצאה מהתוכנית. בהקשר זה נזכיר כי המועצה הארצית כבר רמזה על כוונתה לאשר את התוכנית בדרך כזו או אחרת, כאשר אישרה במאי 2019 את השינוי בתוכנית המתאר המחוזית של העיר, שתאפשר את פיתוח הקרקעות באזור.

הוועדה דחתה את רוב הטענות בדבר הפגיעה במעיינות. בהקשר זה ציינה הוועדה כי נערכה בחינה גאו-הידרולוגית מקיפה ופורצת דרך במסגרת התסקיר, לעניין המעיינות באזור, ובהתאם למסקנותיה הוטמעו בתוכנית הוראות שונות שמטרתן להגן על המעיינות"

"הוועדה דחתה את רוב הטענות בדבר הפגיעה במעיינות. בהקשר זה ציינה הוועדה כי נערכה בחינה גאו-הידרולוגית מקיפה ופורצת דרך במסגרת התסקיר, לעניין המעיינות באזור, ובהתאם למסקנותיה הוטמעו בתוכנית הוראות שונות שמטרתן להגן על המעיינות. אך ככל הנראה אין מדובר במניעת הפגיעה לחלוטין אלא בצמצומה במידת האפשר, במסגרת האיזון אל מול התועלת הנובעת עם התוכנית.

הוועדה דחתה גם את טענות היישוב אורה כי שטחי המושב ביחס לתוכנית נותרים ללא חיץ הולם כנדרש ב"מכלול כפרי מוגן" (סעיף 7.1.2 לתמ"א 35), וכי אופיו הכפרי נפגע כפי שקבוע בתמ"א 35, למעט ביחס לבנייה בצומת אורה. הוועדה קבעה כי אומנם התוכנית מתקרבת לשטחו הבנוי של מושב אורה. אולם, בשטחים הסמוכים ביותר לבתי המושב מתוכננים שימושים שאינם פוגעים באופיו הכפרי. שטחי הבנייה האינטנסיבית יותר למגורים, אשר אינם הולמים את האופי הכפרי, מרוחקים יותר מבתי המושב וממוקמים בטופוגרפיה נמוכה יותר באופן משמעותי, אשר אינה מהווה הפרעה לבתי המושב". 

מאחר שרוב הטענות לפיהן התוכנית תביא לכשל תחבורתי מבוססות על היקפי הבנייה במתחם התעסוקה בצומת אורה, חברות הוועדה סבורות כי צמצום היקפי הבנייה בהתאם לנקבע בהחלטה זו תפחית בהכרח עומס תחבורתי הצפוי בצומת"

גם הטענות הנוגעות להיבט התחבורתי נדחו. "מאחר שרוב הטענות לפיהן התוכנית תביא לכשל תחבורתי מבוססות על היקפי הבנייה במתחם התעסוקה בצומת אורה, ולא על יחידות הדיור בתוכנית, חברות הוועדה סבורות כי צמצום היקפי הבנייה בהתאם לנקבע בהחלטה זו תפחית בהכרח עומס תחבורתי הצפוי בצומת אורה, ובכך יינתן מענה גם לחששות העוררים בתחום זה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהועדת המשנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ובנייהתוכנית רכס לבן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...