מהנדס עיריית תל אביב-יפו מזהיר

מהנדס העיר כרמלי מתריע מפני תחילת העבודות ללא טיפול בבעיה – בדמות הקמת מובל של נחל איילון אל הים • "אישור ללא עמידה בתנאי תת"ל 33 מהווה הפרה של הוראות התוכנית"

שיתוף הכתבה
אדריכל אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב יפו. "סכנות לחיי אדם ולרכוש" (פוטו מרסלו אילת)אדריכל אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב יפו. "סכנות לחיי אדם ולרכוש" (פוטו מרסלו אילת)

העירייה התריעה על הבעיה כבר באוקטובר שעבר – וכעת מתריעה שוב: מהנדס העיר תל אביב-יפו, אדריכל אודי כרמלי, פנה אתמול (א') למנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, בנושא הקמת מסילת הרכבת הרביעית בציר איילון, בלשון זו: "אין לאפשר הקמת המסילה הרביעית בתוואי האיילון כל עוד לא יחל טיפול במובל הניקוז לים". לדבריו, הקמת המסילה ללא פתרון ניקוז ראוי משמעה סכנת הצפה ממשית בשכונות הדרומיות בתל אביב-יפו.

כזכור, ראש העיר רון חולדאי פנה בעניין לפני כשנה לשר התחבורה דאז, בצלאל סמוטריץ', והתריע מפני אותה סכנה. חודשים ספורים לאחר מכן אירוע אותם אירועי שיטפונות קיצוניים במרחב העיר, שהביאו לנזק רב ואף גבו קורבנות בנפש.

כרמלי מציין כי אם לא תקודם הקמת מובל הניקוז המדובר, ייתכנו סכנות לחיי אדם ולרכוש ויעלה הסיכוי להשבתת מערכות תחבורה לאומיות בעת הצפה ועליית נחל האיילון על גדותיו - כפי שאירע לא אחת

כעת פונה פנה מהנדס העיר למנהל התכנון, וחוזר במכתבו על עמדת העירייה שהוצגה לפני שנה, באשר לחובת הקמת מובל הניקוז כתנאי משלים להקמת המסילה הרביעית באיילון. במכתבו מוסיף כרמלי כי אם לא תקודם הקמת מובל הניקוז המדובר, ייתכנו סכנות לחיי אדם ולרכוש ויעלה הסיכוי להשבתת מערכות תחבורה לאומיות בעת הצפה ועליית נחל האיילון על גדותיו - כפי שאירע לא אחת, כזכור, בעת אירועי גשם משמעותיים בשנים האחרונות.

בעירייה מציינים כי פנייתו של כרמלי לזילבר נעשית נוכח כוונת חברת נתיבי איילון לפנות לוות"ל בבקשה לקבל אישור להצבת עמודים בתוך תעלת האיילון, אשר צפויים לפגוע בכושר ההולכה של התעלה ולהצר אותה בפועל, וזאת על אף שטרם הושלם פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון.
 
בשנים האחרונות מקדם משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל , הנחת מסילה רביעית באיילון, ואחד השלבים הראשונים, תנאי להקמת המסילה על רצועת הנחל הקיימת, הוא הסדרת נושא ניקוז נחל איילון – תנאי שמצוין בתת"ל 33 להקמת מסילה רביעית באיילון – זאת מאחר שהצעד צפויה להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר בצורה דרמטית את הסיכון להצפה, שתשפיע על השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו ועל השכונות הצפוניות של חולון. 

מנכ"ל רשות הניקוז ירקון, אינג' שלמה שירר, הודיע כי רשות הניקוז לא תוכל לקחת על עצמה את האחריות לאישור, לבנייה ולתחזוקת המתקן (פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון) עד להתקנת מובל לים"

"כל אישור שיינתן לתחילת העבודות להצרת התעלה ללא עמידה בתנאים המנויים בתת"ל 33 מהווה הפרה של הוראות התוכנית", כותב אדריכל כרמלי במכתבו, ומוסיף כי: "מנכ"ל רשות הניקוז ירקון, אינג' שלמה שירר, הודיע כי רשות הניקוז לא תוכל לקחת על עצמה את האחריות לאישור, לבנייה ולתחזוקת המתקן (פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון) עד להתקנת מובל לים".

לעיון במכתבו של מהנדס העיר לחצו כאן

"כבר עתה, עוד בטרם הנחת מסילת הרכבת, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד", נכתב בהודעת העירייה על רקע שליחת המכתב. "זאת ועוד, עקב הבנייה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה בצורה דרמטית. משמעות הדבר היא כי עוד בטרם תחילת העבודות נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראיה - נתיבי איילון נסגרו ארבע פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות".

קיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים כי הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז נחל איילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. סכנת ההצפות והשיטפונות באיילון בחורף האחרון הייתה דרמטית"

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הינו הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של עשרה מטרים וברוחב של 100 מטרים, גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. לעמדת עיריית תל אביב-יפו, תוכנית זו למפעל ניקוז, אשר חלקיו המסיביים ממוקמים בשטח העיר, לא תספק מענה לסכנת השיטפונות, מהווה פגיעה בסביבה העירונית ואינה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים.

"קיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים כי הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז נחל איילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. סכנת ההצפות והשיטפונות באיילון בחורף האחרון הייתה דרמטית והזכירה לנו כמה מוחשית הסכנה עליה מתריעה העירייה", נכתב בהודעה. 

"עיריית תל אביב-יפו, מהנדס העיר וראש העירייה עומדים על כך כי תנאי מקדים והכרחי לתחילת עבודות הנחת המסילה הרביעית הוא הקמת המובל, אשר יספק מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןאדריכל אודי כרמליעיריית תל אביב-יפומסילה רביעית באיילוןמהנדס העיר תל אביבות"לדלית זילבר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...