רמת השרון: ועדת הערר ביטלה פרויקט תמ"א 2/38, והמחוזי דחה את ערעור הדיירים; השלב הבא: ביהמ"ש העליון

סאגה ארוכת שנים בשכונה שבמערב העיר מסרבת להסתיים – אך דיירי המתחם לא נואשו מלשנות את גזירת הגורל • "משמעות הותרת פסק הדין על כנו תהיה ביטול הפרויקט והכחדתו" • נוסח הערעור - בכתבה

שיתוף הכתבה
אזור רמת השרון (שאטרסטוק)אזור רמת השרון (שאטרסטוק)

מה יהיה על ארבעת בנייני הרכבת הישנים בשכונת הווילות שבמערב רמת השרון? תושבי הבניינים שברחוב יצחק אלחנן בעיר מנסים כבר כעשר שנים להוציא לפועל פרויקט התחדשות עירונית במקום, במתכונת הריסה ובנייה (תמ"א 2/38) להקמת 210 דירות חדשות, במקום 108 דירות ישנות שנמצאות כעת במתחם. העירייה כבר העניקה למתחם היתר בנייה – אך ועדת הערר המחוזית הורתה על ביטול הפרויקט ועל תכנונו מחדש, וזאת בשל התנגדות של בעלי בתים צמודי קרקע הנמצאים בסמוך. כעת תושבי המתחם פונים לבית המשפט העליון.

מדובר במתחם שנמצא על קרקע יקרה בשכונה מבוקשת ברמת השרון. בשטח ניצבים בנייני שיכון בני שלוש קומות כל אחד, שבנו בשנות ה-50 של המאה הקודמת. הליכי התכנון בשטח מקודמים כבר שנים רבות, אך כאמור – גם כאשר הרשות המקומית כבר הוציאה היתר בנייה, הדרך עד סיום הסאגה נראית ארוכה מאוד.

היתרי הבנייה לפרויקט הוצאו לאחר שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה את התוכנית. המחוזית אף שמעה את התנגדויותיהם של עשרות מבעלי הבתים הפרטיים בשטח התוכנית, שטענו כי היקף הבנייה במתחם מוגזם. הוועדה אף הפחיתה בעקבות כך עשר יחידות דיור ומאות מ"ר בנויים – אך בעלי הבתים הפרטיים לא קיבלו את ההחלטה הזו והגישו ערר עליה לוועדת הערר המחוזית במחוז תל אביב.

ועדת הערר קבעה כי לא היה מקום לאשר את מלוא תוספת הקומות האפשרית בתכנון שהוצע, וכי היה מקום לבחון אפשרות לבנייה שונה ומצומצמת יותר - שיפחית את נפח הבינוי

ועדת הערר המחוזית הורתה, כאמור, על ביטול הפרויקט, וקבעה כי לא היה מקום לאשר את מלוא תוספת הקומות האפשרית בתכנון שהוצע, וכי היה מקום לבחון אפשרות לבנייה שונה ומצומצמת יותר - שיפחית את נפח הבינוי. דיירי ארבעת המבנים הגישו ערר על החלטת ועדת הערר לבית המשפט המחוזי – אך הערר נדחה. 

בדיון זה תמך בית המשפט בהחלטת ועדת הערר, וקבע כי אומנם החלוקה בשטח התוכנית כולה (תוכנית רש/3838 שבה שבעה מתחמים שונים) היא חלוקה הגיונית, אשר מאפשרת בינוי נרחב יותר במתחם יצחק אלחנן – אך ציין באותה נשימה כי גם כך על מוסד התכנון, הוועדה המקומית במקרה זה, להפעיל שיקול דעת בנוגע להיקף זכויות הבנייה שיינתנו בפרויקט. דייר המתחם החליטו לא לוותר, והגישו ערעור לבית המשפט העליון.

בערעור שהגישו לבית המשפט העליון, באמצעות עו"ד משה רז-כהן, שותף בכיר במשרד רז-כהן, פרשקר ושות', טוענים בעלי הדירות כי החלטת ועדת הערר חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות. לטענתם, "ועדת הערר חרגה מסמכות כאשר ביקרה את תוכנית רש/3838 שאושרה על ידי הוועדה המחוזית, ואף ביקרה את הליכי אישורה. הגוף התכנוני המתאים לדון בבקשות להיתרי בנייה הוא הוועדה המקומית, אשר היכרותה עם הצרכים המקומיים טובה יותר מזו של ועדת הערר".

אנו סמוכים ומלאי תקווה כי העוול יתוקן על ידי בית המשפט העליון. משמעות הותרת פסק הדין על כנו תהיה ביטול האפשרות לחידושם של בניינים בני 70 שנים, שאינם מתאימים עוד למגורים"

לדברי עו"ד רז-כהן, "בהחלטתה להורות על תכנון מחודש של הפרויקט יצאה למעשה ועדת הערר המחוזית נגד התכנון שאושר על ידי הוועדה המחוזית, וחרגה באופן קיצוני מסמכותה. לצערנו, בית המשפט המחוזי דחה טענה זו, אך אנו סמוכים ומלאי תקווה כי העוול יתוקן על ידי בית המשפט העליון. משמעות הותרת פסק הדין על כנו תהיה ביטולו והכחדתו של הפרויקט, וביטול האפשרות לחידושם של בניינים בני 70 שנים, שאינם מתאימים עוד למגורים".

לעיון בנוסח הערעור המלא שהוגש לבית המשפט העליון – לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי בתל אביבהתחדשות עירוניתבית המשפט העליוןתמ"א 38תמ"א 2/38ועדות עררהוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת השרוןעו"ד משה רז-כהןמתחם יצחק אלחנן ברמת השרוןמשרד עו"ד רז-כהן, פרשקר ושות'תוכנית רש/3838הוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...