השחקנים החדשים בענף הדיור המוגן ייפגעו באופן החד ביותר אחרי המשבר

קמפיין משותף למרכז הנדל"ן ולקבוצת גיאוקרטוגרפיה בוחן את התרחישים האפשריים בשוק ביום שאחרי הקורונה • כתבה חמישית בסדרה – ענף הדיור המוגן

שיתוף הכתבה
בתי הדיור המוגן המקצועיים והמודרניים יוכלו אף ליהנות מעלייה בביקוש (שאטרסטוק)בתי הדיור המוגן המקצועיים והמודרניים יוכלו אף ליהנות מעלייה בביקוש (שאטרסטוק)

אחד הענפים שנפגעו תדמיתית בצורה הקשה ביותר במהלך משבר הקורונה הוא ענף הדיור המוגן – וזאת בניגוד לרוב הענפים, שנפגעו בשל עצירת הפעילות. בתחום הדיור המוגן הפעילות לא נפגעה באותו היקף משמעותי, אך הדימוי ספג טלטלה עזה בעקבות התמותה הגבוהה בכמה מתחמים כאלו בישראל. חשוב להבהיר כי הרוב המוחלט של מתחמי הדיור המוגן, בטח המודרניים שבהם, מוגנים ביטחונית, בריאותית, נפשית ופיזית, ויש בהם הקפדה רבה על בריאות הדיירים באופן שוטף - וביתר שאת בימים אלו. התמותה הגבוהה בבתי האבות מצערת מאוד, אך אינה חריגה בהשוואה למדינות אחרות שבהן הכתה המגפה.

השחקנים החדשים בענף הדיור המוגן ייפגעו באופן החד ביותר אחרי המשברהשחקנים החדשים בענף הדיור המוגן ייפגעו באופן החד ביותר אחרי המשבר

טרום משבר הקורונה ענף הדיור המוגן עמד בפני גידול מואץ שנתמך בגידול מהיר של אוכלוסיית הגיל השלישי, באימוץ הדרגתי של פתרון המגורים המוצע ובפיתוח של היצעים חדשים: במודיעין, בגני תקווה, בפתח תקווה, בלהבים (שם הושק ממש בימים האחרונים "להבים פאלאס" של קבוצת עזריאלי ), בירושלים, בראשון לציון ועוד. האם המגמה הזו תיעצר בשל הקורונה?

יש לציין כי הגידול בפעילות ה"עסקית" בענף כבר החל, למעשה, בשנים האחרונות, עם הקמה של בתים חדשים שאוכלסו בקצב מהיר יחסית, ועם קידומם של פרויקטים רבים נוספים להקמת בתי דיור מוגן, שנמצאים בשלבי הקמה ותכנון – וזאת למרות הכישלון היחסי בשיווק קרקעות לדיור מוגן מצד רשות מקרקעי ישראל , שעליו דיווחנו כאן בעבר

אין חכם כבעל ניסיון - ומוניטין

הפריחה שהחלה בסקטור הדיור המוגן הובילה יזמים חדשים להיכנס לתחום, לרכוש קרקעות ולתכנן בתים חדשים - גם ללא ניסיון בתחום, ולעניין הניסיון, כך התגלה בחודשיים האחרונים, יש חשיבות מכרעת, והוא כנראה יעשה את ההבדל בשנים הקרובות. 

את הפגיעה התדמיתית בענף קשה בימים אלו לתקן, אבל בחלוף המשבר, כאשר יתברר כי בבתים שמנוהלים באופן מקצועי ואחראי דיירי הבתים היו מוגנים למרות שהם בקבוצת הסיכון המשמעותית ביותר, הדבר יוכל לשמר את רמת הביקוש ואף להעלות אותה"

"המשבר הנוכחי ממחיש את המקצועיות הניהולית שנדרשת בענף: ניהול של בית דיור מוגן הוא לא ניהול של נדל"ן מניב", נכתב בסקירת קבוצת גיאוקרטוגרפיה . "מדובר במוסדות עם קהל שיש לו רגישויות ספציפיות מאוד, ושיש לספק בהם שירותי בריאות, שירותי אבטחה, שירותים חברתיים ועוד. ולכן, מי שצפויים להיפגע באופן החד ביותר הם השחקנים החדשים והפרטיים שאין להם מוניטין בענף. הלקוחות יהיו חשדניים מאוד.

את הפגיעה התדמיתית בענף קשה בימים אלו לתקן, אבל בחלוף המשבר, כאשר יתברר כי בבתים שמנוהלים באופן מקצועי ואחראי דיירי הבתים היו מוגנים למרות שהם בקבוצת הסיכון המשמעותית ביותר, הדבר יוכל לשמר את רמת הביקוש ואף להעלות אותה. יש לצפות כי בחודשים הקרובים תהיה האטה בביקוש כתגובה מיידית למשבר, אך להערכתנו, בניהול נכון ניתן יהיה לחזור לרמת הביקושים שנוצרה בשנים האחרונות". 

דיור מוגן הוא מודל נדל"ני שהתפתח מצורך חברתי, ובהתאם הוא דורש ניהול והתמחות. כל עוד בתי הדיור המוגן יספקו את הצרכים הללו, יש לצפות שהקהל ימשיך לאמץ מודלים אלו, אך ייתכן שקצב האימוץ בתקופה הקרובה יואט"

נעם כהן, מנהל המחלקה הכלכלית בגיאוקטוגרפיה מדגיש כי "דיור מוגן הוא מודל נדל"ני שהתפתח מצורך חברתי של פתרונות מגורים וקהילה לגיל השלישי, ובהתאם הוא דורש ניהול והתמחות. כל עוד בתי הדיור המוגן יספקו את הצרכים הללו, יש לצפות שהקהל שהיצעים אלו מתאימים לו ימשיך לאמץ מודלים אלו, אך ייתכן שקצב האימוץ בתקופה הקרובה יואט.

בהקשר זה חשוב לזכור את הגידול החד באוכלוסיית הגיל השלישי (יותר מ-3%), שתגדיל באופן ישיר את אוכלוסיית המטרה שנדרשים לה פתרונות דיור איכותיים. כאשר בוחנים את האלטרנטיבות לקהלים אלו ואת צורכי הדיור שנדרשים להם, לא בטוח כי הענף נמצא בסיכון גבוה כל כך בטווח הבינוני והארוך".

השחקנים החדשים בענף הדיור המוגן ייפגעו באופן החד ביותר אחרי המשברהשחקנים החדשים בענף הדיור המוגן ייפגעו באופן החד ביותר אחרי המשבר

ד"ר רינה דגני, יו"ר גיאוקרטוגרפיה מציינת ש"מספר בני הגיל השלישי נמצא בצמיחה מהירה מאוד, כ-3.9% בעשור האחרון – היום בישראל כמיליון בני 65 ומעלה, מהם קרוב ל-450 אלף הם בני 75 ומעלה. ככל שרמת הביקוש תישמר או תגדל על רקע גידול אוכלוסיית הגיל השלישי בטווח הבינוני, עדיין יהיה צורך מוכח בפיתוח של בתי דיור מוגן חדשים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דיור מוגןמשבר הקורונהקבוצת גיאוקרטוגרפיהנעם כהןד"ר רינה דגניבתי אבות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...