נדחתה עתירה של פולשים נגד הבנייה במתחם סומייל דרום בת"א

העותרים טענו כי היתר דיפון וחפירה שניתן לחברות הפועלות במקום, וביניהן אפריקה מגורים, הוא בניגוד להוראות התב"ע הקיימת

שיתוף הכתבה
הדמיית מתחם סומייל בתל אביב (יח"צ)הדמיית מתחם סומייל בתל אביב (יח"צ)

עתירה נוספת נגד העבודות במתחם סומייל בתל אביב נדחתה לאחרונה: בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, דחה עתירה שהגישו מי שנחשבים פולשים במתחם הדרומי בפרויקט סומייל בתל אביב - עתירה נגד היתר דיפון וחפירה שניתן על ידי הוועדה המקומית לחברות הבנייה הפועלות במקום.

מדובר בעתירה מנהלית אשר הוגשה בחודש יולי 2019 על ידי תושבים שמתגוררים במתחם, שלהם אין זכויות קנייניות בקרקע. עותרים אלה הגישו במהלך השנים הליכים רבים כנגד קידום הפרויקט במתחם סומייל, שעומד, כידוע, במרכז מאבקים שונים ומתמשכים מצד התושבים במקום, סביב פינוים מהמתחם והענקת פיצויים על כך.

בכתב העתירה שנדחה השבוע נטען כי החלטת הוועדה המקומית לתת היתר דיפון וחפירה במתחם התקבלה בניגוד להוראות התב"ע הקיימת (תא/2988 ''פרויקט סמל''), שקבעה כי תנאי לקבלת היתר בנייה הוא פינוי בפועל של כל חלקות המקור והשטחים הציבוריים. 

העותרים טענו כי זה שנים ארוכות, ועד למועד הגשת העתירה, הם מחזיקים בחלקים נכבדים בחלקו הדרומי של המתחם. העותרים אף הדגישו כי חרף פנייתם אל הרשות המקומית בהתנגדות בזמן אמת, התנגדותם לא זכתה להתייחסות כלשהי

העותרים טענו כי זה שנים ארוכות, ועד למועד הגשת העתירה, הם מחזיקים בחלקים נכבדים בחלקו הדרומי של המתחם. העותרים אף הדגישו כי חרף פנייתם אל הרשות המקומית בהתנגדות בזמן אמת, התנגדותם לא זכתה להתייחסות כלשהי והוצג לוועדה המקומית שבשבועות עובר להחלטה, כי בעלי הזכויות פעלו כדי לבצע את הפינויים הנדרשים. לשיטת העותרים, מדובר במצג שווא משולל כל יסוד, שכן כשנה קודם לכן נמסר מצג זהה לרשם המקרקעין והמצב בפועל לא השתנה – פינויים לא הושלמו והם עדיין מחזיקים בשטחים נרחבים במתחם.

המשיבות בעתירה - ובראשן חברת אפריקה ישראל מגורים, בעלות הזכויות הקנייניות במתחם אשר מקדמות פרויקט הבנייה בו, טענו כי יש להותיר החלטת הוועדה המקומית לתת היתר דיפון וחפירה על כנה, בין היתר לאור הוראות התב''ע הברורות שלפיהן נקבעה שלביות לביצוע פינויים בתב''ע. נוסף על כך, המשיבות טענו כי עמדו בהיקף הפינויים הנדרש מהן לצורך הוצאת היתר הבנייה. 

המשיבות הדגישו כי בהתאם לטבלת הפינויים, העותרים מוגדרים כמיועדים לפינוי בשלב השלישי לביצוע הפינויים, ולשיטתן אין מחלוקת כי ניתן להוציא היתרי בנייה אף לאחר הבטחת הפינויים של שלב 1 או של שלב 2

לטענתן הבקשה להיתר אינה כוללת מיצוי זכויות בנייה אלא אך חפירה ודיפון וביצוע עוגנים. לגישתן, ניתן היה לאשר בקשה זו אף ללא היזקקות לתוכנית הראשית, אלא בהתאם לתוכנית מתאר מקומית "ע' 1" מרתפים שפורסמה למתן תוקף ביום 18.3.2003, ושתי התוכנית במתחם מצויות באותו מדרג נורמטיבי. המשיבות הדגישו כי בהתאם לטבלת הפינויים, העותרים מוגדרים כמיועדים לפינוי בשלב השלישי לביצוע הפינויים, ולשיטתן אין מחלוקת כי ניתן להוציא היתרי בנייה אף לאחר הבטחת הפינויים של שלב 1 או של שלב 2. המשיבות יוצגו בהליך על ידי עו''ד שמואל שוב, עו''ד הילה לביא ועו''ד טל גליקסמן ממשרד שוב ושות'.

עו''ד שמואל שובעו''ד שמואל שוב

לאחר שמיעת הצדדים קבע השופט ארז יקואל: "אני סבור כי פרשנות הוראות התוכנית הראשית כגישת העותרים איננה מתיישבת עם סוגיית שלביות הפינוי, ועלולה לייצר מניעה מיותרת מקידום, ולו כלשהו, של הפרויקט במתחם, באופן שלא הובהר כיצד מתיישב עם תכליתה של התוכנית הראשית ועם ההיגיון השלוב בהוראותיה.

התרשמתי כי ההחלטה להוצאת היתר לביצוע עבודות דיפון וחפירה בלבד אינה נגועה בחוסר סבירות קיצוני. לא הוכח כי נפל פגם היורד לשורשו של עניין באופן הפעלת שיקול דעת הרשות, או במשקל הראיות שהניע אותה בדרכה לקבלת החלטתה. שוכנעתי כי הרשות הגיעה לנקודת איזון המצויה בתוך מתחם הסבירות המנהלי, כי ההחלטה מתכתבת עם התוכניות התקפות וכי שיקולים תכנוניים מובהקים שימשו לה כמסד". בהתאם לכך דחה בית המשפט המחוזי את העתירה, תוך חיוב העותרים בהוצאות משפט בסך 20 אלף שקל. 

מתחם סומייל בצפון תל אביב משתרע כמעט על פני 45 דונם בין הרחובות אבן גבירול, ז'בוטינסקי, בן סרוק וארלוזורוב. המתחם מחולק לשני חלקים - צפון ודרום - ובהם מתוכננים ארבעה מגדלי מגורים בני 50 קומות ומספר בניינים מרקמיים. אפריקה ישראל מגורים מתכוונת להקים על שני מגרשים בו יותר מ-250 יחידות דיור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שמואל שובעו"ד הילה לביאמתחם סומיילבית המשפט המחוזי בתל אביבהשופט ארז יקואלעו"ד טל גליקסמןעיריית תל אביב-יפואפריקה ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...