הדרכים היצירתיות של ענף הנדל"ן להתמודדות עם המצב

בזמן שהסגר רק הולך ומתהדק, אנשי הענף צריכים למצוא דרכים יצירתיות כדי להמשיך ולהניע אותו קדימה • כבר היום יש לא מעט שמיישמים זאת בפועל

שיתוף הכתבה
פגישה משרדית אופיינית בימים אלו במשרדי CityBee. ""קל יותר לקבוע פגישות" (יח"צ)פגישה משרדית אופיינית בימים אלו במשרדי CityBee. ""קל יותר לקבוע פגישות" (יח"צ)

אפליקציות ניהול שיחות מרחוק, ובראשן ה-ZOOM, נמצאות כבר שנים בשימוש בקרב אנשי אקדמיה ואנשי עסקים שלהם לקוחות מעבר לים. אבל בזמנים המוטרפים שבהם אנחנו נמצאים כיום השימוש בהן הופך להיות כלל עולמי, וקורה גם בקרב משתמשים פרטיים וגם בקרב אנשי מקצוע בתחומים שונים. גם ענף הנדל"ן, שהוחרג כידוע מהוראות המשק לשעת חירום וממשיך לפעול בצורה חלקית, מסתגל למשבר הקורונה – והופך את התקשורת מרחוק לכלי האופרטיבי ביותר. הוא מאפשר לאנשי הענף לנהל שגרה עסקית מסוימת, לקיים מפגשים לימודיים ואף לשמור על תקשורת בין אישית, בין אנשי המקצוע לבין עצמם וביניהם לבין הלקוחות – גם כשמסביב הכול נעצר.

מדובר בעניין משמעותי, שעשוי להשפיע על הענף גם בעתיד, לאחר הסתלקותו של נגיף הקורונה, שכן ענף הנדל"ן ידוע כענף "לואוטק", שהטכנולוגיה והחדשנות טרם הוטמעו בו בצורה רחבה. אך בימים אלו, שבהם ישנה חשיבות רבה להמשך ההתקשרויות וההתנהלות - על מנת לאפשר קידום פרויקטים ופעילות שוטפת, דרכי ההתקשרות האלטרנטיביות נכנסו לעבודה מיידית, והן מיושמות מקיר לקיר, כמעט על ידי כל גורם בענף. 

הדרכות על טכניקות בנייה חדשות המועברות לאדריכלים ומהנדסים; ועדות תכנון המתכנסות ודנות בתוכניות מול אדריכלים ומתכננים; מנהלות עירוניות להתחדשות עירונית המתקשרות עם בעלי דירות; ותהליכי שיווק ומכירה של נכסים – כל אלו, שנעשים בשגרה פנים אל פנים, ממשיכים להתקיים למרבה השמחה, אך הפעם בצורה דיגיטלית לגמרי. מעניין לראות כמה מזה יישמר גם בימים שלאחר תום הסגר.

הדרכות והכשרות סביב טכנולוגיות בנייה חדשות

שיטת הבנייה ICF, המיובאת מאיטליה על ידי חברת אפגד, היא שיטה לבנייה בטכנולוגיה מתקדמת אשר מקצרת את בניית השלד והגמר בכ-30%. בימים שבשגרה עורכת אפגד מפגשים והדרכות וכן סיורים בשטח, על מנת להדגים ללקוחות המתעניינים – קבלנים , יזמים, מהנדסים, אדריכלים ואנשי מקצוע מענף הנדל"ן את המוצר והשיטה. ההדרכות אורכות כשעה וחצי ובדרך כלל נעשות למספר מצומצם של משתתפים, באמצעות מצגות וסרטונים מתוך פרויקטים שכבר נבנים לצד ההצגה בשטח. 

"היינו צריכים למצוא פתרון כיצד להמשיך לשווק את שיטת הבנייה, להמשיך לשמור על קשר עם הלקוחות ולהתאים את עצמנו לסיטואציה - כיצד להגיע לאנשים ושהם יגיעו אלינו", אומר אבי מנשה, מנכ"ל אפגד ICF. "פגישות שנקבעו לתקופה הזאת לא יכלו להתקיים, לכן הזמנו את כל המתעניינים לסדרת הדרכות מקוונות באמצעות אפליקציית ה-ZOOM, ונרשמו כ-100 איש לשני המפגשים הראשונים. התחלנו בכך בשבוע שעבר ונמשיך בזה גם בשבועות הקרובים. בזכות ההדרכה המקוונת הצלחנו לפנות לקהל מקצועי רחב יותר, יותר מ-50 משתתפים במקום עשרה במפגשים רגילים. נוסף על כך, ההדרכה מוקלטת כך שניתן לתקשר אותה, להפיץ ולהעביר הלאה. אני מרגיש שהמסר מועבר בצורה טובה יותר, ויש ריכוז של שני הצדדים - גם מבחינתנו כמדריכים וגם בקרב המשתתפים שצופים בנו".

שיחות מרחוק – גם לדיירים בפרויקטים להתחדשות עירונית
 
האמצעים הדיגיטליים משמשים לא רק חברות מסחריות ומשרדי מכירות. במנהלת להתחדשות עירונית של עיריית יהוד-מונוסון, לדוגמה, משתמשים בטכנולוגיה הזו ומפיצים סרטונים מוקלטים על מנת לשמור על קשר עם התושבים באזורים בעיר המיועדים להתחדשות עירונית. 

בימים האחרונים נערכה שיחת זום עם חברי נציגות התושבים של אחד הפרויקטים לטובת עדכונים ומענה לשאלות, והוכן סרטון של שאלות ותשובות עם האדריכל גיל שנהב, אשר מתכנן את הפרויקט, שיופץ לדיירי המתחם הרלבנטי. 

צפו בקטע מהסרטון:

אדריכל שנהב, ממשרד כנען שנהב אדריכלים : "בימים שבהם לא ניתן לקיים פגישות, וכמובן גם לא  כנסים רבי-משתתפים, חשוב במיוחד הקשר עם בעלי הדירות בפרויקטים אשר נמצאים בתהליך תכנון. התקשורת עם הדיירים באמצעים טכנולוגיים, שיזמה מנהלת ההתחדשות העירונית ביהוד-מונוסון, מאפשרת לכל אנשי המקצוע העובדים בפרויקט לשמור עם הדיירים על קשר שוטף, לענות על שאלותיהם בעניין הפרויקט ולספק להם את הביטחון שאנחנו כאן עבורם, ממשיכים לעבוד ולעשות כל מה שניתן על מנת לקדם את הפרויקט". 

הפרויקט, שאותו מקימה "קבוצת כתב" ברחובות בייקובסקי-קדושי מצרים שבמרכז העיר יכלול כ-1500 יחידות דיור חדשות במקום כ-300 דירות שייהרסו. הוא מתוכנן בעירוב שימושים בשילוב בנייה מרקמית ומגדלי מגורים, מסחר מלווה רחוב, תעסוקה, מרכזים רפואיים, פנאי, שטחי ציבור ושטחים פתוחים. 

ראש המנהלת להתחדשות עירונית, האדריכלית ענת לרנר: "אנחנו נמצאים במצב של חוסר ודאות באספקטים שונים ועיכובים אפשריים בשל ירידה בפעילות ועוד. חשוב לנו להיות בקשר מתמיד עם התושבים ולעדכן אותם בכל המידע שיש לנו, וכן להבין מהם בזמן אמת מה הם הנושאים שמטרידים אותם ואיך אפשר להתקדם ולשפר את המצב. 

מהשיחות שאנו מנהלים עם התושבים עולה תמונה מורכבת: לחלק מהם אין עניין בימים אלה בשום דבר שלא קשור באופן מיידי למצב האקטואלי, לבריאות ולמשפחה, אך הנציגויות נותרו מעורבות ופעילות. תפקידנו כמנהלת הוא להיות בקשר עם התושבים ולהציג להם את תמונת המצב המלאה, וגם להשתמש בזמן הזה על מנת להיערך ליום שאחרי, לשפר כל מה שאפשר בתוכניות ולדאוג כי ביום שהמשק יצא מהסגר נוכל לחזור לפעילות מלאה ולהשלים כל עיכוב שייגרם".

עונים על שאלות אנשי מקצוע ב-Live בפייסבוק

בארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז עושים מאמצים לשמירת הקשר הרציף עם חברי הארגון, להעברת מידע חשוב, הנחיות ושינויי מדיניות הקשורים לפעילות הענף – דבר חשוב מאין כמותו בימים אלו. לצורך כך הארגון נוהג להפיץ באופן קבוע הודעות בוואטסאפ, במייל ובדף הפייסבוק שלו. 

לאור העובדה שתקופה זו לא מאפשרת לנהל מפגשים, כנסים, ישיבות או הרצאות, החלו בארגון הקבלנים אף לקיים שידורים חיים בדף הפייסבוק, ובהם יו"ר הארגון יהודה כתב עולה לשידור לצד מומחים נוספים בתחומים שונים בענף, והם עונים על שאלות החברים בארגון. 

צפו באחד השידורים שבוצעו בדף הפייסבוק של הארגון:

אלי רוזנטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז: "כידוע, ענף הנדל"ן הינו ענף חיוני ועובד בימים האלו בהתאם להנחיות משרד הבריאות ועושה כל מה שביכולתו להמשיך לבנות ולקדם פרויקטים. לנו בארגון הקבלנים חשוב לשמור על הקשר עם חברי הארגון הנמצאים בשטח ולנהל תקשורת שוטפת גם על מנת לעדכן, ליידע ולסייע בכל הניתן, וגם על מנת לשמוע ולקבל תמונת מצב על מה שעובר על הקבלנים בשטח. 

כיוון שלא ניתן לקיים היום פגישות, אירועים, כנסים או הרצאות, התחלנו לקיים שידורים חיים בפייסבוק. נמשיך במתכונת זו על מנת לנהל תקשורת שוטפת בין ההנהלה לחברי הארגון, להעלות לדיון נושאים חשובים ולעזור האחד לשני לעבור את התקופה הזו ולחזור כמה שיותר מהר לשגרה".

פגישות מרחוק – גם עם גורמים רגולטוריים ואנשי הרשויות המקומיות

"קל יותר לקבוע פגישות ב-ZOOM מאשר פגישות אמיתיות", מצהירים האדריכלים ערן שקד וערן לשם, בעלי משרד האדריכלות CityBee, ומוצאים בכך יתרון כלשהו שמציעים הימים הללו. הם מספרים כי בימים האחרונים ניהלו שורה של פגישות מרחוק עם גורמים משמעותיים ברשויות המקומיות, וביניהם מתכנן מחוז מרכז ומהנדס עיריית פתח תקווה, חברי ועדה בעיריית כפר סבא, אדריכל העיר אור יהודה ועוד - זאת נוסף על פגישות משרדיות 'סטנדרטיות' שגם הן נערכות באמצעות שיחות וידאו. 

"פגישות בזום מאפשרות לנו להתקדם עם פרויקטים ועם תהליכי תכנון ארוכי טווח, תוך שמירה על ההנחיות ובלי לסכן את עצמנו ואת העובדים", מספרים שקד ולשם, "וגם בלי לבזבז רגע בפקקים. לשמחתנו יש היענות משמעותית ברשויות שאנחנו בקשר איתן, ובמקום לבטל פגישות באופן גורף, מעבירים אותן ל-ZOOM או לתוכנות אחרות. רשויות ו-ועדות שלא יעשו כן ימצאו את עצמן בפני עומס עצום ביום שאחרי המשבר, ויתמודדו עם צוואר בקבוק של תוכניות שנתקעו". 

התקופה הזאת מבהירה לכולם כמה קשה יותר לעבוד מהבית, גם לעובד וגם למעסיק. אנשים ישמחו לחזור לעבודה ולמשרד ביום שאחרי, ולשוב להפרדה הנחוצה בין המרחב הביתי לבין העבודה"

עם זאת, שקד ולשם מאמינים שרבים מתגעגעים כבר כעת לשגרה שהכירו: "התקופה הזאת מבהירה לכולם כמה קשה יותר לעבוד מהבית, גם לעובד וגם למעסיק. אנשים ישמחו לחזור לעבודה ולמשרד ביום שאחרי, ולשוב להפרדה הנחוצה בין המרחב הביתי לבין העבודה. בני האדם סתגלנים. נאמץ לעצמנו את היתרונות שגילינו בעת המשבר, ומצד שני נחזור להרגלינו הישנים והטובים עם היכולות החדשות שיתאימו וימשיכו איתנו".

עו"ד נדב בריח, בעלים של חברת השיווק בי נדל"ן, ממשיך לשווק את הפרויקטים שבהם עוסקת החברה גם בימים – בעזרת אותן טכנולוגיות לשיחה מרחוק, כמובן. "באמצעות פלטפורמות הווידאו אנו מקיימים פגישות אונליין, שהתחלנו בהן עוד לפני שהוחמרו הוראות משרד הבריאות שלא להתרחק יותר מ-100 מטר מהבית. 

בפגישות אנחנו מציגים ללקוחות בצורה מפורטת ומוחשית מאוד (לא פחות מאשר במשרד המכירות הפיזי) את מקום הפרויקט ואת סביבתו, את תוכנית הדירה, ההדמיות, סרטון הפרויקט וכן את כל החומר הנדרש ללקוח להבנת הפרויקט ולהיכרות עם הדירה בה הוא מתעניין. מדובר למעשה בסוג של משרד מכירות וירטואלי. 

היום אנחנו גם משלבים בחלק מאתרי הבנייה מצלמות שמשדרות 'בשידור חי' לאתר אינטרנט נגיש ללקוחות הפרויקט. המצלמות מראות את התקדמות הבנייה ואת קצב העבודות. דווקא בתקופה של חוסר ודאות וחוסר יכולת לבקר באתרי הבנייה, עדכון יתר באמצעי פשוט כל כך יכול להקל מאוד על שירות הלקוחות בחברות ולאפשר ללקוחות להישאר מודעים לנעשה בשטח. אין לי ספק כי גם ביום שאחרי המשבר הכלים הללו, שהיום מהווים כלי מכירה לשעת חירום, יהפכו לכלי מכירה ושיווק הכרחיים בכל הקשור בשירות לקוחות, בטיפול בלידים ובמכירה של חלק מהפרויקטים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הקורונהאלי רוזנטלארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזיהודה כתבשיחות וידאופגישות מרחוקCityBeeערן שקדערן לשםענת לרנרמשרד כנען שנהב אדריכליםהמנהלת להתחדשות עירונית של עיריית יהוד-מונוסוןנדב בריחבי נדל"ןגיל שנהבאפגדשיטת הבנייה ICFאבי מנשה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...