"נושא ההכרה במשבר הקורונה ככוח עליון ייבחן באופן מעמיק"

ההבהרה – על רקע המכתב שנשלח בשבוע שעבר מטעם משרד החשב, ובו נכתב כי לפי שעה אין להכיר במצב ככוח עליון • "אין ללמוד מהמכתב מה שאין בו"

שיתוף הכתבה
החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו (יח"צ)החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו (יח"צ)

סערת אי-ההכרה במשבר הקורונה ככוח עליון תישכח? במכתב ששלח אתמול החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, אל נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מבהיר חזקיהו כי ההנחיה שנכתבה במכתב מטעם משרדו, שלפיה אין לראות במצב הנוכחי מצב הנובע מכוח עליון, הוא "מכתב הנחיה פנימי למשרדי הממשלה" בלבד.

הנושא ייבחן באופן מעמיק בהתאם להסכמים ולדין ובהתאם להתפתחויות ולנסיבות, ואף הוקם כבר צוות ממשלתי שדן במכלול ההשפעות של המשבר על חוזים קיימים"

במכתב כתב חזקיהו כי "הנושא ייבחן באופן מעמיק בהתאם להסכמים ולדין ובהתאם להתפתחויות ולנסיבות, ואף הוקם כבר צוות ממשלתי שדן במכלול ההשפעות של המשבר על חוזים קיימים". חזקיהו מדגיש, בהתייחסו למכתב הקודם שיצא, כי "אין ללמוד מהמכתב מה שאין בו, ובכלל זה לעניין השלכה כלשהי על השוק הפרטי".

לעיון במכתבו של חזקיהו לחצו כאן

כאמור, בשבוע שעבר יצא מכתב מטעם גבי שוחט, סגן בכיר לחשב הכללי, שגרם למהומה רבתי בענף, בטח ובטח בקרב הקבלנים. במכתב תגובה למכתב זה, שכתב נשיא ההתאחדות סרוגו, הוא הגדיר את ההכרזה הזו כ"ירייה בגב".

כפי שציין חזקיהו במכתבו, לפני כשבוע הכריז משרד המשפטים על הקמת צוות משפטי בין-משרדי לבחינת ההשפעה שיש למשבר על דיני החוזים הכלליים  בהיבטי כוח עליון (דיני סיכול). את הצוות הקים המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ. "על הצוות הוטל לבחון את השאלה החוזית  הרחבה, בין היתר גם בהקשרים של חוזי שכירות למגורים ולעסקים. הקושי בקיום חוזים בעת הזו, בוודאי חוזי שכירות, הוא ברור ומשכך יזם הייעוץ המשפטי לממשלה את הקמת הצוות", נכתב בהודעה. 

עו"ד שי אליאב, שותף במשרד עוה"ד גינדי כספי ושות ', מציין בעקבות ההתפתחויות האחרונות כי "רוכשי הדירות והנכסים, וכן גורמים מעורבים אחרים, שתוהים מה יקרה במצב של איחור במסירת הדירות או הנכסים שרכשו מהחברות הקבלניות, ייאלצו להישאר בחוסר ודאות. 

הקביעה אם משבר הקורונה ייחשב ככוח עליון לא תוכרע בחלופת מכתבים בין הקבלנים לבין האוצר, או בעמדה של גורם כלשהו, בכיר ככל שיהיה. היא תוכרע רק בהליך חקיקתי שוודאי אף יגיע לפתחם של בתי המשפט"

חשוב מאוד לציין ולהבהיר כי הקביעה אם משבר הקורונה ייחשב ככוח עליון לא תוכרע בחלופת מכתבים בין הקבלנים לבין האוצר, או בעמדה של גורם כלשהו, בכיר ככל שיהיה. היא תוכרע רק בהליך חקיקתי שוודאי אף יגיע לפתחם של בתי המשפט - אשר הם הגורמים המוסמכים בדין להכריע בכל מקרה לגופו. בשלב זה אין לדעת איך תהיה ההכרעה השיפוטית של הנושא, אשר תושפע בין היתר מהימשכות המצב ומהתרחבות השלכותיו".

עו''ד שי אליאבעו''ד שי אליאב

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגומשבר הקורונהרוני חזקיהוכוח עליוןהחשב הכלליעו"ד שי אליאבהתאחדות בוני הארץגינדי כספי ושות‘
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...