בנק ישראל: סך המשכנתאות שניתנו במרץ – 9 מיליארד שקל; "הגבוה בעשורים האחרונים"

עוד מנתוני הבנק: עלייה של עד כאחוז בריבית על המשכנתאות; יתרת התשלומים שנדחו עבור נוטלי המשכנתאות מתחילת המשבר – 1.1 מיליארד שקל

שיתוף הכתבה
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (מארק ניימן)פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (מארק ניימן)

משבר הקורונה הביא לקפיצה חסרת תקדים בהיקף המשכנתאות: בנק ישראל מעדכן היום (ב') כי סך המשכנתאות שניתנו במרץ עמדו על כ-9 מיליארד שקל, הגבוהים ביותר שהיו בעשורים האחרונים". לשם השוואה, השיא הקודם שנשבר, בדצמבר אחרון, עמד על 7.16 מיליארד שקל. 

על פי נתוני הבנק חל גידול של 6 מיליארד שקל ביתרה בתחום המשכנתאות, לאחר פירעונות. עוד מציינים בבנק כי ההיקף חסר התקדים כולל גם אשראי צרכני לכל מטרה שניתן במשכון דירה, ובהתבסס על ההקלה שאִפשר הפיקוח על הבנקים בהוראת השעה לתקופת המשבר.

בנק ישראל פרסם היום נתונים כוללים באשר לביצועי האשראי בתקופת משבר הקורונה, וכלל בנתונים אלו גם את השינוי בשיעורי הריבית. כך הוא מפרסם כי ממוצע מחירי האשראי בשבוע האחרון של חודש מרץ (שנחשב לשיא המשבר עד לסיום איסוף הנתונים הנוכחיים) נותר ללא שינוי לעומת המחירים בחודש פברואר 2020, שקדם למשבר.

"הריבית השקלית הלא צמודה הממוצעת על האשראי לדיור (משכנתאות) בשבוע האחרון של חודש מרץ נותרה ללא שינוי לעומת חודש פברואר (2.5%)", מציין בנק ישראל. "עם זאת, הריבית במגזר השקלי הצמוד עלתה בכ-0.2%, לרמה של 2.8%. 

בשל העלייה בעלות גיוס המקורות של המערכת הבנקאית, בפרט מקורות גיוס ארוכי טווח, ולנוכח עליית הסיכון במשק, המרווח של המערכת הבנקאית - בדגש על מקטע המשכנתאות – ירד. הפיקוח על הבנקים עודכן כי הלכה למעשה ניתנו לאחרונה הצעות להלוואות במחירים גבוהים יותר במגזרים השונים. כך למשל, הערכות על סמך נתוני הימים האחרונים מלמדות על עלייה של 0.7%-1.0% בריביות על משכנתאות".

בהודעת בנק ישראל מציינים בהקשר זה את המכתב ששלחה המפקחת על הבנקים, חדוה בר, בסוף השבוע שעבר, שבו נכתב כי היא מצפה שהבנקים יירתמו לסיוע למשק בצליחת המשבר על ידי הגדלת האשראי, בדגש על עסקים קטנים ומשקי בית, ועל ידי תמחור הוגן של הלוואות, "גם תוך פגיעה בשולי הרווח של המערכת הבנקאית".

בנק ישראל: סך המשכנתאות שניתנו במרץ – 9 מיליארד שקל; בנק ישראל: סך המשכנתאות שניתנו במרץ – 9 מיליארד שקל;

כידוע, אחת ההקלות המרכזיות שניתנו במהלך המשבר, ושעדיין תקפות, הן האפשרות לדחיית תשלומים של הלוואות. הבנק סוקר גם את העניין הזה, ומדווח כי יתרת התשלומים שנדחו בפועל עד כה לנוטלי המשכנתאות מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל, 33% מסך כל תשלומי האשראי שנדחו במשק. עוד מציין הבנק כי בסוף 2019 יתרת האשראי לדיור עמדה על 391,216,176 שקל, ואילו בסוף מרץ היא עומדת על 400,131,574 שקל.

בנק ישראל: סך המשכנתאות שניתנו במרץ – 9 מיליארד שקל; בנק ישראל: סך המשכנתאות שניתנו במרץ – 9 מיליארד שקל;

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר היום בתדרוך כתבים מיוחד על רקע הפחתת הריבית במשק, כי "לבנק ישראל יש מגוון כלים כדי לתמוך בהשגת יעדי המדיניות שלו. היום קיבלה הוועדה המוניטרית כמה החלטות המצטברות, לצד הצעדים שבהם נקטנו מאז פרוץ המשבר, לספקטרום רחב של כלים שפועלים במספר מישורים. הפחתת הריבית ל-0.1% תביא באופן מיידי להפחתה, גם אם קטנה, בעלויות האשראי של משקי הבית והעסקים, ותתמוך בהתאוששות הפעילות הכלכלית ביציאה מהמשבר. 

זהו צעד נדרש לאור עוצמת הפגיעה הריאלית שהמשק ספג, והוא ישלים את הצעדים האחרים עליהם החלטנו. אנו חווים תקופה קשה. הפגיעה הכלכלית היא משמעותית, ונוגעת למיליוני ישראלים. בנק ישראל ימשיך לעשות כל מה שנדרש וכל מה שבמסגרת סמכותו כדי להפחית ככל האפשר את הפגיעה במשק ובאזרחים, לסייע לעסקים ולמשקי הבית לצלוח את המשבר, ולתמוך בהתאוששות ובחזרה מהירה של המשק לתוואי של צמיחה איתנה ותעסוקה מלאה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הריבית על המשכנתאותדחיית תשלומי משכנתהחדוה ברהפיקוח על הבנקים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...