מרץ 2020: מתחילים לחוש במיתון בענף; ירידה של 28% בביקוש בצל המשבר

על פי המדד המשותף של מרכז הנדל"ן ויד2 חלה ירידה גם בהיצע שטחי המשרדים – של 10% • המחיר הממוצע למ"ר במרץ דווקא עלה – ל-72 שקל

שיתוף הכתבה
בנייני משרדים בתל אביב (שאטרסטוק)בנייני משרדים בתל אביב (שאטרסטוק)

מתחילים לחוש בהשפעות משבר הקורונה על המשק: בתקופה האחרונה עולות שאלות רבות באשר לנתוני הפעילות בענף הנדל"ן מרגע פרוץ המשבר לחיינו, בסביבות אמצע החודש שעבר – ורבים מחכים בחשש לפרסומים השונים שיציגו את גודל המכה. המדד המשותף למרכז הנדל"ן ולאתר יד2 הוא אולי אחד הראשונים להציג זאת באופן מוחשי, עם ירידות הן בביקוש והן בהיצע בשוק הנדל"ן למשרדים בישראל.

הירידה המשמעותית ביותר בהשוואה בין שני החודשים נרשמה בראשון לציון, באזור התעשייה החדש במערב העיר, שם בינואר הוצעו להשכרה יותר מ-60,000 מ"ר משרדים, ובמרץ רק כ-21,000 מ"ר

על פי נתוני המדד, בחודש מרץ 2020 הוצע להשכרה שטח כולל של 680,607 מ"ר, זאת לעומת 766,782 בינואר, אז פורסם המדד האחרון. מדובר בירידה של כ-11% בהשוואה לינואר, שהציג בזמנו עלייה של יותר מ-4% ביחס לקודמו, חודש דצמבר 2019. הירידה המשמעותית ביותר בהשוואה בין שני החודשים נרשמה בראשון לציון, באזור התעשייה החדש במערב העיר, שם בינואר הוצעו להשכרה יותר מ-60,000 מ"ר משרדים, ובמרץ רק כ-21,000 מ"ר. באזור התעשייה קריית אריה נרשמה דווקא עלייה מפתיעה, של כ-4,000 מ"ר בהיצע הנדל"ן למשרדים, בהשוואה בין התקופות.

גם כמות המשרדים להשכרה ירדה בהשוואה בין שתי התקופות: במרץ 2020 היא עמדה על 2,229, לעומת 2,447 בינואר 2020 – ירידה של 9%. הירידה המשמעותית ביותר מבחינה זו נרשמה באזור מונטיפיורי-הרכבת בתל אביב, שם ירדה כמות המשרדים המוצעים להשכרה בכמעט 50.

על פי נתוני המדד במרץ 2020, נרשמה ירידה של כמעט 30% בחיפושים הייחודיים אחר שטחי משרדים ברחבי הארץ, בהשוואה לינואר 2020. האזור היחיד שבו נרשמה עלייה, קלה למדי, בכמות החיפושים הוא מרכז העיר ירושלים

אל מול הירידה הזו בהיצע השטחים, נרשמה יריד המשמעותית יותר מבחינת הביקוש לשטחי מסחר. על פי נתוני המדד במרץ 2020, נרשמה ירידה של כמעט 30% בחיפושים הייחודיים אחר שטחי משרדים ברחבי הארץ, בהשוואה לינואר 2020. האזור היחיד שבו נרשמה עלייה, קלה למדי, בכמות החיפושים הוא מרכז העיר ירושלים.

מרץ 2020: מתחילים לחוש במיתון בענף; ירידה של 28% בביקוש בצל המשברמרץ 2020: מתחילים לחוש במיתון בענף; ירידה של 28% בביקוש בצל המשבר

המפתיע הוא לגלות כי דווקא המחיר למ"ר הוסיף לעלות, בהשוואה בין התקופות: אם במדד המשותף לינואר 2020 עמד התעריף הממוצע על 69.1 שקל למ"ר משרדים, הוא עומד במרץ 2020 על 72 שקל למ"ר – קפיצה משמעותית למדי במחיר, דווקא בתקופה זו. לשם השוואה, בין דצמבר 2019 לינואר 2020 בקצת יותר מחצי שקל למ"ר. הקפיצה המשמעותית ביותר נרשמה בראש העין, שם עלה המחיר הממוצע למ"ר ל-55 שקל במרץ, וזאת לעומת 46 שקל למ"ר בינואר. גם בחולון ובראשון לציון, כמו גם בפתח תקווה וברמת החייל בתל אביב נרשמו עליות משמעותיות.

במהלך חודש מרץ הייתה התאמה בין ההחמרה בהנחיות הרשויות לבין רמת הביקוש למשרדים להשכרה. כלומר, ככל שההנחיות של הרשויות הוחמרו, כך חלה ירידה במספר החיפושים הייחודיים של משרדים להשכרה בלוח הנדל"ן המסחרי"

ניר חן, מנהל מחקר באתר יד2, מסביר כי "הפגיעה של המשבר בהיצע המשרדים להשכרה נמוך יחסית נכון לפרסום המדד, מאחר שבחודש מרץ נותר מלאי של משרדים להשכרה שפורסמו טרום המשבר, בחודשים ינואר ופברואר. לפי נתוני המדד, במהלך חודש מרץ הייתה התאמה בין ההחמרה בהנחיות הרשויות לבין רמת הביקוש למשרדים להשכרה. כלומר, ככל שההנחיות של הרשויות הוחמרו, כך חלה ירידה במספר החיפושים הייחודיים של משרדים להשכרה בלוח הנדל"ן המסחרי.
 
בחודשים הקרובים אנו צפויים להמשיך ולראות תנודתיות של ירידות או עליות בהתאם להתפתחות המשבר. בהנחה שההנחיות של הרשויות יתרככו לאחר חג הפסח, סביר שנראה התעוררות ברמת ההתעניינות של שוכרים ובכמות המודעות באזורי המסחר הגדולים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מדד המשרדיםמשבר הקורונהיד2ביקוש לשטחי משרדיםהיצע שטחי משרדיםנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...