מספרי הקורונה מתחילים להופיע; ירידה של 40% בביקוש לדירות בבריטניה

זאת בשבוע האחרון – לצד ירידה של 60% בעסקאות הכפופות לחוזה • החדשות הטובות, בינתיים: מחירי הנדל"ן נותרים יציבים

שיתוף הכתבה
פרברי לונדון. הנדל"ן בבריטניה ייפגע קשות? (שאטרסטוק)פרברי לונדון. הנדל"ן בבריטניה ייפגע קשות? (שאטרסטוק)

משבר בקורונה משפיע בצורה משמעותית על ענף הנדל"ן בכל מדינה שבה הוא פוגע – בכך אין כל ספק. ברגע שפורץ משבר כלכלי, בטח בהיקפים כאלו, הכסף שנמצא בידי הציבור מצטמצם, ובעיקר זה שאמור להגיע בעתיד. חוסר ודאות כלכלית מביא מייד לשינוי בהתנהגות הצרכנים, ואלו חוששים לבצע עסקאות, בטח כאלו בהיקף רחב, בסכומים גדולים ובהתחייבות לטווח ארוך. לא במקרה אנחנו אומרים זאת: עסקאות נדל"ן כוללות את כל אחד מהמאפיינים הללו.

כאן בישראל התריעו כבר לפני כמה שבועות כי משבר הקורונה יביא להאטה במכירות, ויש חשש אף לעצירתן המוחלטת כמעט במקרה החמור. הרי מי קונה בתים עכשיו, בימי סגר ובימים שבהם הדאגה היא בכמה תיחתך המשכורת בחודש הבא? אם כן, החשש של הקבלנים בישראל מוצדק – וזהו חשש משותף לקבלנים ולאנשי נדל"ן בכל רחבי העולם.

בריטניה: נתונים מסוימים מראים צניחה של יותר מ-50% בעסקאות

בישראל עדיין לא פורסמו נתונים רשמיים כלשהם על ירידה במספר העסקאות – וגם כך הנתונים המפורסמים כאן בדרך כלל, על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הם נתונים לשלושה חודשים המפורסמים בעיכוב של כחודשיים. אבל בבריטניה פורסמו כאלו, והם לא אופטימיים במיוחד, בלשון המעטה.

על פי נתונים שפורסמו בכתבה של מגזין The Real Deal, הביקוש לדירות חדשות ירד ב-40% במהלך השבוע האחרון, וכי מספר העסקאות בכפוף לחוזה (subject to contract) ירד ב-60% אחוזים. זאת בעקבות מחקר שבוצע ב-20 ערים ברחבי האי. ההערכות מדברות על המשך ירידות גם בסיכום הרבעון השני כולו, אל תוך הרבעון השלישי.

המחירים נשארים יציבים. הסיבה לכך: רוב המוכרים שנמצאים כיום בשוק לא מוכרים "בכפייה" את דירותיהם, יכולים להמתין עם המכירה – ולכן לא מורגשת מעין היסטריה בשוק, לפחות לעת עתה

מצד שני מדווחים בבריטניה כי בעוד שהפעילות נמצאת בירידה, גם בענף הנדל"ן, המחירים נשארים יציבים וצפויים להחזיק מעמד לאורך החודשיים הקרובים. הסיבה לכך: רוב המוכרים שנמצאים כיום בשוק לא מוכרים "בכפייה" את דירותיהם, יכולים להמתין עם המכירה – ולכן לא מורגשת מעין היסטריה בשוק, לפחות לעת עתה. התפנית תקרה אם יותר ויותר אנשים יתחילו להציע את בתיהם למכירה כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי. מתי זה יקרה? לא בטוח שיקרה – אך הכול תלוי במשך ההגבלות על המשק בעקבות התפשטות הווירוס.

יש לציין כי המדדים השונים בבריטניה היו במגמת עלייה עד לפרוץ המגפה – השווקים החזקים ביותר היו אלו של נוטינגהאם, לסטר ואדינבורו, עם עלייה של 3.4% בפברואר, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. מה יקרה כעת? המדדים כבר יורדים, כידוע, אך יש לצפות להמשך ירידות גם בעתיד הקרוב.

בריטניה הייתה מהמדינות האחרונות להיכנס למצב הסגר, וזאת בשל החלטת הממשלה "להכיל" את התפשטות הנגיף וליצור התחסנות המונית. לכן ניתן להניח כי השפעות המשבר על ענף הנדל"ן בבריטניה עוד יתגברו

נזכיר, מעל לכול, כי בריטניה הייתה מהמדינות האחרונות להיכנס למצב הסגר, וזאת בשל החלטת הממשלה במשך שבועות רבים "להכיל" את התפשטות הנגיף וליצור התחסנות המונית. לכן ניתן להניח כי השפעות המשבר על ענף הנדל"ן בבריטניה עוד יתגברו – ומה זה אומר על השוק הישראלי? רק בעוד כמה חודשים נוכל לדעת בוודאות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בלונדוןנדל"ן בבריטניהמשבר הקורונהענף הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...