מוסדות התכנון חוזרים לפעול – במתכונת מיוחדת

המוסדות הארציים והמחוזיים יפעלו במתכונת המותאמת להנחיות משרד הבריאות – "כדי לשחרר את הפקק בתהליכי התכנון" • דיונים בהתנגדויות יתאפשרו גם כן

שיתוף הכתבה
מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר. "תקופה מאתגרת הדורשת הירתמות של כלל הגורמים" (ניב קנטור)מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר. "תקופה מאתגרת הדורשת הירתמות של כלל הגורמים" (ניב קנטור)

מוסדות התכנון המרכזיים יחזרו לפעול - במתכונת מיוחדת: כך הוחלט על ידי מנהל התכנון וקבינט הדיור הלאומי, ובכפוף להנחיות משרד הבריאות, "לאור הנחיצות בקידום תהליכים דחופים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה, והצורך להמשיך ולהניע תוכניות".

ההחלטה כוללת את הוועדות הארציות והמחוזיות, והתקבלה לאור העובדה כי פרויקטי תשתית מרכזיים מצויים היום בשלבים קריטיים, ביניהם רכבות קלות, מסילות ברזל, כבישים, תחנות כוח, מתקני התפלה וכו', "אשר כמה מהם נמצאים בשלבי ביצוע הכוללים קבלנים בשטח, שנדרשים לקבל הנחיות להמשך עבודה ממוסדות התכנון", כך בהודעת המנהל. "כמו כן, על שולחן מוסדות התכנון עשרות אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש אשר בהן כאלו המבססות הסכמים אסטרטגיים של המדינה לצורך פינוי מחנות צה"ל וטיפול במטרדים שונים. עצירה של תוכניות אלו תפגע ביכולת של מדינת ישראל לעמוד בהתחייבויותיה, ותסכל את הצמיחה הנדרשת עם תום המשבר".

מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים יחזרו לפעול במתכונת מיוחדת, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בראש ובראשונה כדי לתת מענה לתהליכים דחופים הקשורים להתמודדות בקורונה, וכן כדי לשחרר את ה'פקק' בתהליכי התכנון"

בהתאם לכך הוחלט כאמור על חידוש הפעילות בוועדות – תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות ונציבות שירות המדינה, ועל פי התנאים הללו: 

1. בדיון לא יהיו נוכחים פיזית מספר אנשים העולה על המספר המקסימלי בהתאם להנחיות משרד הבריאות, תוך שמירה על המרחקים הנדרשים בין הנוכחים

2. כל חברי מוסד התכנון או ממלאי מקומם יכולים לקחת חלק בדיון גם מרחוק
 
3. הדיונים יתקיימו על פי ההרכב החוקי - חברי ועדה, יו"ר, יועמ"ש ומזכיר

4. יו"ר מוסד תכנון ידאג לתקינות הדיון, תוך בירור יכולת חברי הוועדה והמוזמנים להגיע לדיון או לחילופין להעביר עמדה כתובה.

ההחלטה מתייחסת גם להליכי הגשת התנגדויות, וקובעת כי אם המועד להגשת התנגדויות חלף לפני יום 15.3.2020, ניתן יהיה לקיים דיון בהתנגדויות - ובתנאי שהוגשו עד חמש כאלו וניתנה הסכמה של כל המתנגדים לקיום הדיון מרחוק. לכל מתנגד תינתן אפשרות להציג את התנגדותו.

לצפייה במסמך המלא המפרט על ההחלטה החדשה, לחצו כאן

פעילות מוסדות התכנון חיונית לתפקוד המשק, לשמירה על מחירי הדיור וליצירת ודאות עבור בעלי מקצועות רבים שנאלצים לצמצם ואף לעזוב את מקומות העבודה שלהם. חשוב שגם פעילות הוועדות לתכנון ובנייה ברשויות המקומיות תימשך עד כמה שניתן"

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "מדינת ישראל מצויה בתקופה מאתגרת הדורשת הירתמות של כלל הגורמים להבטחת בריאותם של התושבים, לצד תפקוד המשק. מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים יחזרו לפעול במתכונת מיוחדת, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בראש ובראשונה כדי לתת מענה לתהליכים דחופים הקשורים להתמודדות בקורונה, וכן כדי לשחרר את ה'פקק' בתהליכי התכנון".

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי: "מטה הדיור הלאומי ומוסדות התכנון הארציים מחויבים להמשיך בפעילות ככל שניתן, על אף התקופה המורכבת שבה אנו נמצאים. פעילות מוסדות התכנון חיונית לתפקוד המשק, לשמירה על מחירי הדיור וליצירת ודאות עבור בעלי מקצועות רבים שנאלצים לצמצם ואף לעזוב את מקומות העבודה שלהם. חשוב שגם פעילות הוועדות לתכנון ובנייה ברשויות המקומיות תימשך עד כמה שניתן, תוך שימוש בכלים הטכנולוגיים הקיימים וכמובן בהתאם להנחיות משרד הבריאות. בהזדמנות זו אאחל בריאות טובה לכולנו, בתקווה שנחזור לשגרה בהקדם האפשרי".

החלטת מנהל התכנון גררה תגובות רבות מאנשי מקצוע בתחום, כמובן:

מדובר במהלך הכרחי לענף הבנייה, אך הוא רק טיפה בים, בבחינת כוסות רוח למת. ענף הבנייה הוכרז כחיוני למשק, אז רצוי מאוד שהמדינה תוודא שהוא יכול לעבוד ולא תקשור לו את הידיים"

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים של באר-שבע והנגב, אמר כי "מדובר במהלך הכרחי לענף הבנייה, אך הוא רק טיפה בים, בבחינת כוסות רוח למת. המהלך אינו כולל את ועדות הערר ואת הוועדות המקומיות, והן הכרחיות לניהול מלא ותקין של הענף כולו. בלעדיהן מאות פרויקטים מתעכבים, מיליוני שקלים מתאדים מידי הקבלנים בגלל העיכובים והדבר מוביל לסיכונם של עשרות אלפי עובדים בשוק הנדל"ן שעלולים למצוא עצמם מחוסרי עבודה. נוסף על כך, גם הרישוי המקוון תקוע כי אין כוח אדם שיתפעל את הנושא. ענף הבנייה הוכרז כחיוני למשק, אז רצוי מאוד שהמדינה תוודא שהוא יכול לעבוד ולא תקשור לו את הידיים".
 
ננה חן, מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי: "במצב הנתון שבו כל הדיונים בוועדות התכנון המקומיות והאזוריות היו מוקפאים, כל התקדמות מבורכת. טוב עשה מנהל התכנון שהחזיר את פעילות הוועדות, גם אם במתכונת מצומצמת על פי הנחיות משרד הבריאות. המדינה החליטה שענף הבנייה כולו הוא חיוני וחייב להמשיך לעבוד, ואישורי הוועדות הם חלק בלתי נפרד מכך. בלי הדיונים בוועדות, פרויקטים רבים של התחדשות עירונית בפרט, ופרויקטי בנייה בכלל, נשארו באוויר ולא יכלו להתקדם. המהלך הנוכחי צפוי לשחרר חלק גדול מהפקק".

עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות ', מסר כי "צריכה להימצא דרך לקדם תהליכים. השימוש באמצעים טכנולוגיים הוא מבורך, ודומה כי הגיעה העת. אם ההנחיות הללו ייושמו, פרצנו דרך בצורה משמעותית. היות שככל הנראה מדובר בפרק זמן לא קצר של משבר, היה הכרח לנקוט בצעד שכזה.

אין שום מניעה לקיים דיונים מקצועיים ב-zoom או בכל אמצעי טכנולוגי אחר. הבעיה הינה בדיונים שבהם יש משמעות לדינמיקה של הדיון, כמו למשל בהתנגדויות. דיונים שבהם יש לשפת הגוף, לאנרגיה, למפגש, משמעויות של ממש. מכשול אמיתי הינו בדמות הנוכחות של חברי הוועדה, ובהקשר זה אני מקווה שאכן הנוכחות תהיה שלמה ויתאפשר לקיים את הדיונים. כמו כן יש לוודא שהמשתתפים מקבלים שכר בגין השתתפותם, וזאת על מנת שלא ייוצר מצב כמו שראינו אצל המורים".
 
עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות' מציינת כי "כיום יש תוכניות לבניית אלפי יחידות דיור שמעוכבות בגלל משבר הקורונה. לדוגמה, ביום שני הקרוב היה אמור להיות דיון שני בהתנגדויות לתוכנית הוותמ"ל במתחם הראשון בשדה דב, לבניית יותר מ-5,000 יח"ד מתוך 16,000 במתחם כולו, והדיון נדחה. כמו כן עתידים להיות דיונים בהתנגדויות לתוכניות האיחוד והחלוקה במתחם האלף בראשון לציון, שכולל אלפי יחידות דיור, בפני הוועדה המקומית ראשון לציון, ודחייה בדיונים תעכב את אישור התוכניות והבנייה בפועל. 

המהלך של מנהל התכנון לאפשר דיונים הוא חשוב, ועכשיו יש לקוות שכל הגופים יירתמו לזה וכן שניתן יהיה לקדם גם דיונים בבקשות להיתר בנייה, כולל בין היתר בקשות להקלות שבס וכחלון (שכמה מהן עתידות להסתיים תוך חודשים ספורים), דבר שיאפשר שחרור מיידי של פרויקטים. אם ההמלצה תישאר כהמלצה בלבד, הקיפאון בשוק יימשך ויגרום לעיכוב של חודשים בהתחלות בנייה חדשות של אלפי דירות, וזאת בזמן שהענף הוגדר כענף חיוני. יש אפשרות לבנות את הפרויקטים בפועל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןזאב בילסקידלית זילברמטה הדיורמשבר הקורונהמוסדות התכנוןועדות ארציותהוועדות המחוזיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...