המהלך להפקעת מתחם קבר הרשב"י במירון נעצר; במקומו – הסדר ל-3 שנים

בדיון בבג"צ הוחלט על אימוץ הסדר זמני סביב ניהול אתר הקבר – מהמקומות הקדושים הפופולאריים בישראל • למדינה עומדת הזכות לבצע את ההפקעה בתום שלוש השנים

שיתוף הכתבה
מתחם קבר הרשב"י במירון. ההפקעה נמנעה, לפחות לעת עתה (שאטרסטוק)מתחם קבר הרשב"י במירון. ההפקעה נמנעה, לפחות לעת עתה (שאטרסטוק)

נמנעה, לפחות לעת עתה, הפקעת חלקת הקרקע בהר מירון הסמוך לצפת, שבה נמצא קבר הרשב"י – מהאתרים הפופולאריים ביותר בישראל, ומהמקומות הקדושים החשובים ביותר בארץ. המהלך, שאותו קידמה המדינה מ-2011, נמנע לאחר שהצדדים המעורבים הסכימו להסדר הזמני סביב ניהול מתחם הקבר, שהושג בהליך גישור ושייכנס לתוקפו מעתה למשך שלוש שנים.

תחילת הפרסה בדו"ח מבקר המדינה משנת 2008, שהצביע על כשלים בניהול מתחם הקבר. בעקבות הדו"ח החליטה המדינה להפקיע את מתחם הקבר מידי ועד ההקדשות – ובסוף שנת 2011 החליטה הממשלה רשמית על הפקעה ועל העברה לשליטה ולבעלות מוחלטת של המדינה.

ועד ההקדשות, המיוצג בידי משרד עו"ד צבי שוב , הגיש התנגדויות להחלטה ובשנת 2016 שלח בג"צ את הצדדים למו"מ, על מנת לנסות ולמצוא הסדר פשרה. במהלך השנה האחרונה ניסו העותרים והמדינה להגיע להבנות במסגרת הליך גישור, ובסופו של דבר הושג ההסדר במסגרתו, חלף ההפקעה, וניתן לו תוקף של פסק דין, בהסכמת הצדדים, בדיון נוסף בבג"צ שהתקיים לאחרונה.

בין הצדדים הוסכם על הסדר זמני לתקופה של שלוש שנים, שיבוא בשלב זה חלף ההפקעה, תוך שהמדינה הבהירה כי היא שומרת על זכותה לחדש את ההפקעה אם יתברר שההסדר אינו מיושם במהלך התקופה האמורה"

"לאחר שמיעת הטיעונים התקיימו הליכי גישור ממושכים וממצים לפני המגשר, עו"ד יעקב כהן", נכתב בהחלטת בית המשפט המסכמת את ההליך. "משהצדדים לא הגיעו לידי הסכמה סופית בהליכי הגישור קיימנו דיון תזכורת נוסף, שבסיכומו ניאותו המדינה והעותרים לקבל את הצעת המגשר, בתיקונים קלים שהוצעו על ידינו והועלו על הכתב. אנו נותנים לו תוקף של פסק דין.

בין הצדדים הוסכם על הסדר זמני לתקופה של שלוש שנים, שיבוא בשלב זה חלף ההפקעה, תוך שהמדינה הבהירה כי היא שומרת על זכותה לחדש את ההפקעה אם יתברר שההסדר אינו מיושם במהלך התקופה האמורה". הדיון התנהל בהרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון - השופט עוזי פוגלמן, השופטת דפנה ברק-ארז והשופט מני מזוז.

עו"ד גלעד שמעון ממשרד צבי שוב אמר לאחר ההחלטה: "מדובר בהליך מורכב ויוצא דופן ברגישותו, שעסק בכוונתה של המדינה להפקיע את הבעלות באחד מן האתרים המקודשים ביותר לדת היהודית.

פרט לטענות המשפטיות והעובדתיות הרבות של העותרים, אחת מן הטענות החשובות שהועלו כנגד ההפקעה נגעה גם להשלכות הרוחב מרחיקות הלכת של המהלך שנקטה המדינה, ולתקדים הדרמטי שהדבר עשוי ליצור – פתיחת פתח לביצוע הפקעות נוספות בעתיד, גם באתרים מקודשים לדתות אחרות


פרט לטענות המשפטיות והעובדתיות הרבות של העותרים, אחת מן הטענות החשובות שהועלו כנגד ההפקעה נגעה גם להשלכות הרוחב מרחיקות הלכת של המהלך שנקטה המדינה, ולתקדים הדרמטי שהדבר עשוי ליצור – פתיחת פתח לביצוע הפקעות נוספות בעתיד, גם באתרים מקודשים לדתות אחרות. לאור המורכבות הרבה, גם ההליך המשפטי שהתנהל בפני בג"צ ארך כמה שנים, שבמהלכן הציע ביהמ"ש לצדדים להידבר ביניהם בניסיון למצוא מודל ניהולי משופר, חלף ביצוע ההפקעה. ההסדר המוסכם יהיה לתקופת ניסיון של שלוש שנים, כאמור".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט העליוןהשופט מני מזוזמתחם קבר הרשב"יהר מירוןהשופטת דפנה ברק-ארזהשופט עוזי פוגלמןבג"צמשרד צבי שובעו"ד גלעד שמעוןפיצויים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...