צפו: רשימת 100 צווי הבטיחות שניתנו בשבוע האחרון באתרי בנייה

זאת במסגרת מבצע של מפקחי מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה • במשרד מציינים כי בפעילות נסגרו אתרי תמ"א 38 רבים "הנמצאים בסביבה עירונית מאוכלסת בצפיפות"

שיתוף הכתבה
צפו: רשימת 100 צווי הבטיחות שניתנו בשבוע האחרון באתרי בנייהצפו: רשימת 100 צווי הבטיחות שניתנו בשבוע האחרון באתרי בנייה

כ-100 צווי בטיחות ניתנו בשבוע האחרון לאתרי בנייה ברחבי הארץ, על ידי מפקחי מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה. בתחילת השבוע שעבר הודיעו אנשי המנהל על מבצע נוסף להגברת האכיפה באתרי בנייה, ובעקבות כך יצאו לפעילות שבמהלכה נסגרו עשרות אתרים, מבאר שבע בדרום ועד חיפה בצפון. בסך הכול ביקרו המפקחים ב-170 אתרים ברחבי הארץ.

המבצע התקיים "לאור מקרי התאונות הרבים בענף", כך על פי מנהל הבטיחות. "האכיפה תתבצע בדגש על קיום תקנות והוראות הבטיחות, במיוחד בנושאים הבאים: מינוי והימצאות מנהל עבודה ועוזר בטיחות באתרים, בטיחות במערכות החשמל, תקינותם של פיגומים, שימוש בציוד מגן אישי, קיום אמצעים ומערכות הגנה מפני נפילה".

בין הליקויים הבולטים שנמצאו במהלך הפעילות: חוסר בגידור בטיחות, אי-שימוש בציוד מגן אישי לעובדים, עבודה בגובה שלא על פי הנהלים, ליקויים בתחום החשמל, ליקויים בפיגומים, חוסר בהדרכות בטיחות  לעובדים, היעדר מינוי של עוזר בטיחות, אי-מינוי או היעדרות מנהל עבודה ועוד .

ממנהל הבטיחות נמסר כי כתנאי לפתיחתם של האתרים שנסגרו בצו, על מבַצע הבנייה לעשות את הפעולות הללו:

א. תיקון כלל הליקויים אשר בגינן נסגר האתר
ב. מינוי ממונה בטיחות 
ג. מינוי עוזר בטיחות
ד. הכנת תוכנית ארגון בטיחותי של האתר, הצגתה ואישורה בפני מפקח עבודה.

במקביל לצווים שהוטלו באתרים שנסגרו, נשלחו הודעות לבעלי תפקידים שהתרשלו בתפקידם, לזימון ל"מתן זכות טיעון", בטרם נקיטת סנקציות מנהליות כנגדם. במשרד העבודה והרווחה מציינים כי חלק ניכר מהאתרים שנסגרו הם אתרי תמ"א 38 . "אתרים אלו נמצאים בסביבה עירונית מיושבת ומאוכלסת בצפיפות, ומסכנים לא רק את חיי העובדים באתר אלא גם את התושבים", נכתב בהודעה.

יש לציין כי מתן צו בטיחות משמעו הפסקת עבוד המיידית באתר הבנייה, והשארתו סגור עד לתיקון הליקויים שמצאו המפקחים, מבלי שתותר בהם עבודה כלשהי. "צו בטיחות המוטל על ידי מפקח העבודה הינו דרישה לטיפול בסכנה בטיחותית, ואיסור שימוש או עבודה בגורם שממנו נובעת סכנה זו", נכתב באתר משרד העבודה והרווחה.

נזכיר כי בפברואר האחרון ניתנו 18 צווים כאלו לאתרי בנייה שונים ברחבי הארץ. סיכום שערך ארגון קו לעובד ביולי האחרון הראה כי במהלך חצי השנה הראשונה של 2019, חולקו 850 צווי בטיחות באתרי בנייה, ו-150 חבורת קיבלו שני צווי בטיחות או יותר.

הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע: "ריבוי ליקויי הבטיחות באתרי הבנייה שחשפו השנה מפקחי מנהל הבטיחות במבצע זה, מעידים על השינוי העמוק הנדרש מצד הקבלנים בתפיסת הבטיחות ובשיפור השמירה על חיי פועלי הבניין. לכן אנו מובילים תיקון חקיקה משמעותי שיגדיר את האחריות המפורשת של הקבלן והיזם באתרי הבנייה. מבצעי האכיפה הנרחבים השנה הם רק כלי אחד מתוך סדרת כלי האכיפה החדשים, ופועַל יוצא של שינוי המדיניות בעבודת המנהל, במטרה להיאבק ברשלנות הבטיחותית, עד לצמצום משמעותי במניין ההרוגים והנפגעים ושיפור רמת הבטיחות באתרי הבנייה בישראל".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר: "מדובר במבצע אכיפה חשוב ביותר שחייב להיות מלווה בהגשת כתבי אישום פלילים נגד מנהלי חברות וקבלנים, לרבות שימועים ושלילת רישיונות של אותם קבלנים . לצערנו מאז תחילת שנת 2019 נהרגו 41 פועלי בניין אשר שילמו בחייהם נוכח ההפקרות בענף הבניין. לאחרונה גברו הקולות והטענות מצד הקבלנים, שמאשימים את העובד הפשוט במחדלים - אך הפעם ניתן להבין באופן חד-משמעי שאותם קבלנים לא מבצעים את המינימום הנדרש מהם בחוק: להבטיח את שלומם ובטיחותם של הפועלים הכי חלשים בחברה הישראלית".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אתר בנייהתמ"א 38צו בטיחותמפקח בטיחותראובן בן שמעון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...