850 צווים באתרי בנייה בחצי שנה: "על הרשויות להפעיל סמכויותיהן"

הסיכום החצי-שנתי של ארגון קו לעובד מציג תמונה עגומה ומדאיגה במיוחד • ל-150 חברות ניתנו 2 צווים או יותר – אך לא ברור אם הן הושעו מפנקס הקבלנים כמתחייב

שיתוף הכתבה
פועלים באתר בניהפועלים באתר בניה

כ-850 צווי בטיחות באתרי בנייה; 150 חברות שקיבלו שני צווים או יותר – זוהי התמונה העגומה שמציג הסיכום החצי-שנתי של ארגון "קו לעובד" שפורסם לאחרונה, באשר לתאונות העבודה בענף הבנייה בישראל. השנה, כך נדמה, שברו המספרים שיאים חדשים, וסקירת הארגון מאשרת זאת: בשישה חודשים, מתחילת 2019, נהרגו 24 עובדי בניין, ויותר מ-100 נפצעו באורח בינוני וקשה.

כאמור, בששת החודשים הללו חולקו 850 צווי בטיחות באתרי בנייה ברחבי הארץ - צווים המוטלים על ידי מפקחי מִנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה בגין ליקויי בטיחות שנמצאו באתרי הבנייה המהווים סכנה לשלומו או בריאותו של אדם. משמעות הצווים היא עצירת העבודה במקום, עד לתיקון הליקוי הבטיחותי, הרחקת הגורם המסכן וקבלת אישור על כך ממנהל הבטיחות.

[quote]

"שיאניות" הצווים השנה הן אסום – חברה קבלנית לבנין, שבאתריה ניתנו 14 צווים; חברת נאות שמיר, חברת בת של חברת רמי שבירו, שבאתריה חולקו 11 צווים. באתרי הבנייה של החברה ביבנה נהרגו השנה חמישה פועלים – מתוכם ארבעה בתאונת המנוף המחרידה במאי; א.ד. אשר זגורי עבודות בניין, שלה ניתנו 9 צווים; מחאמיד תאופיק חברה לבנין ופיתוח, אשר קיבלה שמונה צווי בטיחות. באתר החברה בקריית גת נפצע קשה פועל בסוף מאי, באתר שכבר ניתן לו צו סגירה; יצחק שטרן ושות', שקיבלה 8 צווי בטיחות. באתר של החברה בחריש נהרג פועל במרץ האחרון; וקבוצת אשטרום , שקיבלה שבעה צווי בטיחות. באתר החברה בבני ברק נהרג פועל במאי.

"פעולות הרשויות נופלות בהרבה מהדרוש"

הדו"ח שהוציא ארגון "קו לעובד" מפנה את הזרקור לסוגיה המחייבת טיפול: כפי שמצוין בו, בפברואר האחרון יצאה הנחיה מטעם החשב הכללי במשרד האוצר לפיה קבלנים שבאתרי הבנייה שלהם הוטלו על ידי מנהל הבטיחות שני צווי סגירה ויותר בשנה, יושעו מפנקס " קבלן מוכר" ויהיו מנועים מלהשתתף במכרזים ציבוריים במשך שנה. 

על פי הנתונים שאסף הארגון, כ-150 חברות קיבלו שני צווים ויותר רק השנה – אך לא ברור אם אכן הושעו מפנקס הקבלנים המוכרים, משום שאין כל רישום נגיש או זמין בעניין זה מטעם מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה. 

"לפרסום הצווים בזמן אמת חשיבות עליונה, היות שהדבר מאפשר לעובדים ולציבור בכללותו לדעת בדבר הסכנות הבטיחותיות שמסביבם ולהיזהר מהן", נכתב בדו"ח הארגון, "זאת נוסף על החשיבות העיתוי והיקף המידע המתפרסם לשם קידום השקיפות הציבורית, המאפשרת מעקב ציבורי.

על הרשויות הרלוונטיות, ובראשן רשם הקבלנים ומשרד האוצר, להפעיל את סמכויותיהן בתחום. כך, על רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון להפעיל את סמכויותיו לפי חוק רישום הקבלנים, לפתוח בהליכי משמעת נגד חברות קבלניות בשל ריבוי עבירות בטיחות ולנקוט בסנקציות מרתיעות נגדן, ובכלל זה שלילת רישיון קבלן; על אגף החשב הכללי משרד האוצר ממאגר ' קבלן מוכר לצורך עבודות ממשלתיות' קבלנים שצברו שני צווי בטיחות שחייבו הפסקת עבודה בכל האתר, כפי שמחייבות ההנחיות החדשות; על מנהל הבטיחות לבצע עדכון מלא ומיידי של צווי הבטיחות, תוך פירוט אם הופסקה העבודה באתר הבנייה".

עוד טוען הארגון בסיכום שהוציא כי רשם הקבלנים נמנע במשך שנים מהפעלת סמכויותיו על פי חוק, ולא נקט בהליכי משמעת נגד קבלנים . "רק השנה השתמש הרשם לראשונה בסמכותו זו, הזמין חברות קבלניות לישיבות שימוע, ושלל רישיונותיהם של שני קבלנים. פעולות אלו עדיין נופלות בהרבה מהדרוש לאור ההפקרות הגואה בתחום הבטיחות בעבודה באתרי הבנייה במדינה", נכתב בדו"ח. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אתר בנייהמשרד האוצררמי שבירואסום חברה קבלנית לבנייןצו בטיחותרשם הקבלניםקו לעובדאשר זגורי עבודות בנייןיצחק שטרן ושות'
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...