סימן לדאגה? מספר העובדים בענף הבנייה יורד כבר יותר מ-20 חודשים ברצף

כך על פי נתוני סקר החברות של בנק ישראל • ברבעון השני של 2019 ירד מספר העובדים ב-8%, לאחר שברבעון הראשון נותר ללא שינוי • הפעילות הכלכלית עלתה ב-17%

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

זו כבר מגמה לכל דבר: מספר העובדים בענף הבנייה ממשיך לרדת זה הרבעון השביעי ברציפות, מאז הרבעון האחרון של 2017 – זאת על פי ממצאי סקר החברות שביצע בנק ישראל ושמתפרסם היום (ד'). הממצאים, המסכמים את נתוני הרבעון השני של 2019, מצביעים על ירידה של 8% במספר העובדים ברבעון זה – לאחר שברבעון הראשון נותר מספר העובדים ללא שינוי. ב-2018 נרשמה ירידה בשלושת הרבעונים האחרונים של השנה (כולל ירידה של 38% ברבעון השני),לאחר שברבעון הראשון המספר נותר ללא שינוי, וברבעון האחרון של 2017 נרשמה ירידה של 6%.

 

נתוני הפעילות הכלכלית בענף הבנייה דווקא מצביעים על מגמה חיובית הרבה יותר: ברבעון השני של 2019 חלה עלייה של 17% בפעילות (נתונים הנקבעים על פי מאזן הנטו של דיווחי החברות),ובהתבוננות ממוקדת יותר – עלייה של 25% בבניית מבנים וזינוק של 38% בבניית תשתיות. העלייה בהיקף הפעילות הכלכלית ברבעון השני ממשיכה עלייה של 20% ברבעון הראשון, זאת בניגוד ל-2018, אז בשלושה מתוך ארבעת הרבעונים נרשמה ירידה בהיקף הפעילות הכלכלית.

 

הממצאים מסקר החברות לרבעון השני של 2019 מבוססים על תשובותיהם של 305 עסקים וחברות מענפי המשק השונים. השאלות בסקר מוגדרות איכותניות: החברות והעסקים מתבקשים לדווח על כיווני השינוי של המשתנים השונים ולציין את עוצמת השינוי. בבנק ישראל אומרים כי "בדרך כלל נמצא כי הנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים".

סקר החברות העלה נתונים רבים נוספים על פעילות ענף הבנייה ברבעון השני של 2019. כך, מתברר שנרשמה עלייה של 8% בהיקף גמר הבנייה, בעוד ברבעון הראשון לא נרשם שינוי בנתון זה, ולאחר ירידה של 27% ברבעון האחרון של 2018. משך הבנייה התארך ב-17%, לאחר צמצומו ב-10% ברבעון הקודם. מחירי התפוקה עלו ברבעון השני של 2019 ב-33%, לאחר עלייה של 50% ברבעון הראשון.

הסקר בחן גם את דעתם של העוסקים בתחום בנוגע למגבלות הקיימות בשוק על ביצוע הפעילות המתוכננת. מחירי הקרקעות נחשבים מבחינת אנשי ענף הבנייה למגבלה המשמעותית ביותר, בפער גדול מיתר המגבלות שעליהן נשאלו המשתתפים בסקר, אם כי נרשמה ירידה מסוימת בחומרת מגבלה זו בהשוואה ל-2018. 

 

המחסור בעובדים מקצועיים הופך, כך נראה, למגבלה מרכזית פחות בחודשים האחרונים, אם כי עודנה משמעותית למדי. מגבלת המימון, בהתאם למגמה ההולכת ומתחזקת בענף בשנים האחרונות, הופכת משמעותית פחות ופחות ועושה רושם שהיא נתפסת כיום מינורית למדי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:סקר החברות של בנק ישראלהפעילות בענף הנדל"ןענף הבנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...