עיריית הוד השרון עתרה לבג"ץ נגד אישור תוואי המטרו: "בכייה לדורות, עלול להוביל לשקיעת העיר"
בעתירה של העירייה נגד הממשלה, המועצה הארצית, נת"ע ומשרד התחבורה, נטען כי אישור התוואי הצפוני של המטרו, נעשה תוך תכנון לקוי ובלתי סביר באופן קיצוני. "כשלים מהותיים, הקו לא עובר בדרום הוד השרון ובאזור התעשייה נווה נאמן"

עיריית הוד השרון עתרה היום (א') לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, למתן צו על תנאי, צו ביניים וקביעת דיון דחוף, זאת בעקבות אישור הממשלה את תת"ל 101ג - התכנית המאשרת את התוואי הצפוני של המטרו ובתוך כך תחנות המטרו בתחומה של הוד השרון. העתירה הוגשה כנגד הממשלה, הועדה לתשתיות לאומיות, המועצה הארצית לתכנון ובנייה, משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת נתיבי תחבורה עירוניים ( נת"ע ).
עיריית הוד השרון מבקשת מבית המשפט לתת צו ביניים המורה למשיבים בעתירה להקפיא את מימוש תת"ל /101ג במקטע שבין תחנת הרכבת תע"ש מזרח ובין תחנת הרכבת רמתיים, וזאת עד לקבלת החלטה אחרת של בית המשפט וכן להקפיא את מימוש תמ"א 70 בכל הנוגע לתחנת הרכבת רמת הדר בהוד השרון.
בבסיס העתירה עומדת טענת העירייה כנגד תכנון לקוי ובלתי סביר באופן קיצוני של תוואי ותחנות מטרו שאינם משרתים את העיר באופן מיטבי, לפי חוות דעת תכנוניות וכלכליות שנערכו על ידי גורמי מקצוע מטעם העירייה ובניגוד למגמות תכנון ארציות ומחוזיות המקודמות במקביל בדרום העיר על ידי המדינה.
וכך נכתב בעתירה: "תכנון הקו בתוככי העיר הוד השרון סובל מכשלים מהותיים, אשר אם לא יתוקנו יהוו בכיה לדורות, ותחת להעצים ולהזניק את פיתוחה של הוד השרון, הן בהיבטי השירות התחבורתי הראוי לשימושי מגורים לתושבי העיר, והן בהיבטי מתן השירות התחבורתי הראוי לאזורי התעסוקה והפיתוח בהוד השרון, עלולים לגרור תוצאה הפוכה. בהיות המטרו פרויקט אדיר השפעה, שאינו מתמצה בהשפעות תחבורתיות בלבד, אלא יש לו השלכות קרדינליות על עתידה של עיר, התפתחותה ושגשוגה – כך ממש, עלול הכשל האמור להוביל חלילה לשקיעתה של העותרת 1 (כלומר עריית הוד השרון) בוודאי אל מול ערי השרון הסובבות אותה".
עוד נכתב כי "כתוצאה מהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני של ממשלת ישראל ושל מוסדות התכנון שעסקו בנושא, נוצר כשל חמור בעובדה כי קו המטרו M1n -הוא המקטע הצפוני של קו המטרו 1M - לא עובר בדרום הוד השרון, ולא מייצר ולו תחנה אחת שתשרת את תוכניות המגורים הקיימות והעתידיות במתחם, לרבות את תכנית "נוף ירקון" אותה מקדמת המדינה בעתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח בעיר, או את אזור התעסוקה הרווי נווה נאמן השוכן בסמיכות אליהן. החלטה מרכזית בלתי סבירה זו הובילה לתכנון הלקוי והבלתי סביר בתת"ל /101ג ובהמשך לכך גם בתמ"א 70 ולתוצאה שמהווה החמצה היסטורית שיש להימנע ממנה בכל דרך".
לטענת העירייה, טענותיה להסטת התוואי דרומה נדחו בהליכי ההשגה שהתקיימו בפני הוועדה לתשתיות לאומיות, מבלי שניתן להן המשקל הנכון ומבלי שנבחנו ההשלכות הכלכליות האדירות שבהסטת התוואי, ומכאן העתירה. העירייה מבקשת שבית המשפט יורה על ביטול חלק מתוואי המטרו והסטתו דרומה, כך שישרת את מוקדי הפיתוח הקיימים והמתוכננים ובכלל זה את אזור התעשייה נווה נאמן, על כל ההרחבות המתוכננות בו, דבר שיביא לתועלת תחבורתית וכלכלית משמעותית לעיר כולה.
ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי, אמר כי הגשת הבג"ץ הוא צעד הכרחי לשינוי התכנון הלקוי של תוואי המטרו, תכנון שבמתכונתו הנוכחית לא נותן מענה להוד השרון ולא עומד בעקרונות התכנון של המטרו. ״עצמאותה ואיתנותה של העיר הוד השרון בעתיד, תלויות ביכולת להגיע אליה וממנה ולהתנייד בתוכה בתחבורה ציבורית אפקטיבית. המטרו בתכנון נכון, ייתן מענה לתוכניות הצמיחה של העיר באזורי התעסוקה שהן קריטיות למרקם החיים שלנו ולאור הדחייה בפרוייקט כולו, אין סיבה שהמדינה לא תתכנן את המקטע של הוד השרון באופן שייתן מענה מיטבי לצרכי העיר והמדינה".
מהוות"ל נמסר בתגובה כי "העתירה טרם הגיעה אלינו. כשנקבלה, נלמד אותה ונגיב".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות