"ראינו זוג צעיר שגדל בתל אביב ועזב כי נהיה לו יקר, חוזר לעיר לפרויקט שלנו. זה מרגש"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר, שמספרת על הרגע המכונן בקריירה שלה, על ההשראה מסבה וסבתה ניצולי השואה, ועל הטעות שעשתה כשהחליטה לחכות עם הרחבת המשפחה לטובת הקריירה: "בסוף, את ההזדמנויות הכי גדולות שלי בקריירה קיבלתי כאמא לילדים צעירים"

שיתוף הכתבה
ענבל דוד, זרקור (דורון לצטר)ענבל דוד, זרקור (דורון לצטר)

עו"ד ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר , החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה, מתארחת השבוע במדור ומספרת על החשיבות החברתית של עבודתה, על האופן שבו האימהות והקריירה משתלבות יחד, וגם מפרגנת למנכ"ל של אחת מחברות הנדל"ן המניב הגדולות בישראל.

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"היום שבו החליט הדירקטוריון למנות אותי למנכ"ל בפועל של דירה להשכיר . הייתי חלק מההנהלה שייסדה את פעילות החברה והקימה אותה מאפס. אבל היום שבו קוראים לך לקדמת הבמה עם כל כובד האחריות, אבל גם עם ההתרגשות וההזדמנות המאוד גדולה, זה בהחלט רגע מכונן. זה תפקיד מאתגר ומרגש".

טעות שלמדתי ממנה:
"שחשבתי שצריך לחכות עוד קצת עם הרחבת הקן המשפחתי, וקודם לסיים את הלימודים, ולהתקדם עוד קצת בעבודה. הייתי בתפיסה שקריירה יחד עם אימהות זה מורכב וקשה, אבל בפועל את ההזדמנויות הכי גדולות שלי בקריירה קיבלתי כאמא לילדים צעירים".



דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"סבא שלי, מיכאל שפיצר ז"ל. סבא וסבתא שלי מצד אבא היו ניצולי שואה, עם הסיפורים הכי מורכבים ולא פשוטים שאפשר לדמיין. הם עלו לארץ על ספינת המעפילים תיאודור הרצל, והקימו משפחה. בברית של אחי הגדול זוהר, סבא אמר 'ניצחנו', וזה משהו שעבר מאוד חזק אצלנו במשפחה. השואה הייתה נוכחת, אבל תקומה ועשייה ולהרים את הראש ולהקים בית ולבסס פה משפחה ענפה זה מרגש, ואני לוקחת את זה איתי".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"הילדים שלי, האימהות שלי, אני מאוד גאה בה. אני לא אוותר על זמן עם הילדים למרות התפקיד. זה הרבה פעמים מורכב אבל אנחנו מצליחים. וגם הקריירה - להוביל שוק שמשפיע על 1 מכל 3 משקי בית בישראל, זו הצלחה והזדמנות, ומשהו שאני תמיד אהיה גאה שעשיתי.

"ב-3 השנים האחרונות החברה שיווקה מכרזים להשכרה ארוכת טווח בהיקפים שלא היו פה. אני חושבת שהצלחנו לטעת בקרב מקבלי ההחלטות את ההבנה שאי אפשר לטפל בשוק הדיור בלי לטפל בשוק השכירות ארוכת הטווח. שיווקנו 5,500-6,500 יחידות דיור בכל אחת מה-3 שנים האחרונות, כשלשם השוואה עד שנת 2021 כולל, שיווקו בממוצע 1,000-1,500 יח"ד לשנה".

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"להיות חרוץ ויסודי, בלי אכלו לי שתו לי. להבין שהדרך והקריירה היא יותר מכל - בידיים שלך והיא מה שאתה תעשה ממנה. נכון שיש מכשולים ואתגרים, אבל בסוף אני מאמינה בעבודה קשה מאוד. ולגבי נשים - לא לקבל הסללות, אלא לסלול לבד את הדרך. ומעל הכל להיות בן אדם של אנשים, אי אפשר לבד. תמיד לזכור להוקיר את מי שעולה איתך במעלה הדרך, לדבר יותר ב'אנחנו' ופחות ב'אני'. וגם, כל יום נוסף שאנחנו בתפקיד ניהולי אנחנו יותר מתרחקים מהתפקידים הראשונים ואנחנו צריכים להיזכר איך זה מרגיש, זה חשוב מאוד כמנהל".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבלת אם הייתי שרת הבינוי והשיכון:
"במדינה שבה 1 מכל 3 משקי בית גר בשכירות חובה עלינו לדאוג לאותו ציבור שוכרים וגם לדאוג לנכסי הבסיס של השוק הזה מחר. וזה אומר לקבע בכל תב"ע גדולה ובכל תוכנית בינוי 30% לדיור להשכרה ארוכת טווח, כדי שבעוד כמה שנים נהיה במצב יותר טוב מבחינת היקף היח"ד להשכרה ארוכת הטווח שיוצאות לשוק ולא נהיה תלויים רק בקרקעות מדינה. נכון לקבל החלטה כזו של קיבוע של 30%. כשעושים את זה נכון, ומשלבים עירוב שימושים ותמהיל נכון, אפשר להגיע לתמהיל כדאי שגם תואם שכונה ועיר, ויאפשר את מימוש התוכנית".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:
"שצריך לצאת מהקונספציה הישראלית המאוד מוכרת שזוג צעיר צריך לקנות דירה. מגורים זה לא רק דירה בבעלות. בהינתן שוק דיור להשכרה ארוכת טווח מוסדי, מוסדר, משמעותי בהיקף שלו, אפשר יהיה להתחיל לשבור את הקונספציה הזו, ולתת לאנשים את הבחירה בין שכירות, לבעלות, לשכירות ארוכת טווח שזה מוצר אחר שנותן אופק אחר, ביטחון וודאות אחרים משוק השכירות החופשי.

"זה עובד בכל העולם המערבי וכבר קיים גם פה. יש עוד מעט 5,000 יחידות מאוכלסות בשיווקי דירה להשכיר יחד עם רמ"י, יש יותר מזה אצל יזמים פרטיים, יש 15,000 יח"ד בהקמה, עוד 4,000 יח"ד במכרזים באוויר. שוק לא בונים מאפס ביום אחד ואני חושבת שהממשלה הולכת בכיוון הנכון".

קולגה שאני מעריכה במיוחד: 
"עוזי לוי, המנכ"ל המייסד של דירה להשכיר , והיום מנכ"ל קבוצת מבנה. אני מעריכה אותו מאוד כי הוא עזב חיים מאוד נוחים במגזר הפרטי, כשעבד אצל תשובה באלעד קנדה, ונקרא להקים את דירה להשכיר. הבחירה לעזוב חיים נוחים ולבוא לעשייה ציבורית, גם אם היא פחות מתגמלת בכיס, היא מאוד מתגמלת בלב.

"הוא איש של אנשים, מאוד עשיר בידע שלו ובתחומי העניין שלו, והרבה מאוד דברים שאנחנו עושים היום ונראים לנו מובנים מאליהם זה הודות לעוזי והתשתית שהוא בנה פה - של ההסכמים של החברה, התקצוב, קשרים עם גופי ממשל, יזמים, בנקים, מוסדיים, כמו גם התרבות הארגונית שהוא ייסד פה - כל זה היא תשתית שעוזי יצר".

הפרויקט האהוב עלי:
"דיור להשכרה ארוכת טווח זה גם כלי חברתי מאוד משמעותי למשיכת ולהישארות זוגות צעירים. יש פרויקט כמו "מתחם הגדנ"ע" בשכונת נווה עופר בדרום תל אביב, שמאפשר לאנשים שגדלו בשכונה הזו להתקדם לדירה חדשה, ובאמת ראינו זוגות צעירים שאחד מהם גדל בשכונה ועזבו לעיר אחרת כי נהיה להם יקר, וחזרו לצורך הפרויקט שלנו. זה תמיד מרגש. הפרויקט הכי חשוב בעיני הוא בעיר לוד, כי דיור להשכרה ארוכת טווח הוא כלי חברתי משמעותי לפיתוח העיר. שם יש בערך 3,000 יח"ד להשכרה ארוכת טווח שהן בשלבי הקמה שונים בשתי תב"עות בשכונת בן שמן ובשכונת הרובע הבינלאומי. כל המתחמים שווקו בהצלחה". 

הדבר שאני הכי אוהבת לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"להיות עם הילדים שלי. אני מאוד אוהבת לבשל עם הילדים, אין אצלנו אוכל מוכן, תמיד יהיו סירים ובישולים, ואני אוהבת מאוד לארח. שנים הייתי מרימה סירים בחמש בבוקר או באחת בלילה, מאוד חשוב לי שהמקרר יהיה מלא ולילדים יהיה אוכל חם".

אם לא הייתי מנכ"לית חברה ממשלתית הייתי...
"מילדות חלמתי להיות רופאה מנתחת. שזה גם חלום חיי וגם פספוס חיי, אבל חלום שפינה מקום לדברים אחרים שאני שמחה עליהם מאוד. אמא שלי אחות וזה תמיד היה תחום שהערצתי. אבל היו ברקע כל מיני אמירות כמו 'זה לא תפקיד לאמהות', לא מצד המשפחה שלי, אלא מהסביבה, וזו החלטה מאוד קשה לבחורה בת 20 שהולכת להשפיע על כל החיים שלה. בסוף ירדתי מזה".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"ברור שנכנסנו ל-2024 עם הרבה סימני שאלה ואנחנו עדיין בתוך מלחמה וכל ההשלכות שלה, אבל אני מאמינה גדולה בשוק הנדל"ן הישראלי. אני בטוחה שהשוק הזה ימשיך קדימה ויתאושש וימשיך להיות הקטר של המשק הישראלי. האתגרים יפתרו במוקדם או במאוחר, כמובן שעדיף במוקדם, אבל אנחנו לא יודעים לומר. בתחום הדיור להשכרה ארוכת טווח אנחנו רואים את הביקוש הרב בקרב ציבור השוכרים שאני מאמינה שרק יילך ויגדל, וגם את החזרה של יזמים למכרזי דירה להשכיר וסגירות מוצלחות של המכרזים האחרונים ואני מאמינה שהשתתפות שלהם גם תמשיך ותגדל". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירה להשכירענבל דודזרקורהשכרה לטווח ארוך
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...