מתוך 14 חברים - 9 נציגי ממשלה: "ראשי הרשויות בעוטף לא לגמרי מבינים מה המדינה מתכננת להם"

תזכיר חוק "שיקום חבל תקומה" שפורסם השבוע, מקנה לממשלה סמכויות נרחבות בתכנון ובניית האזור. בחברה להגנת הטבע , שקיימה מפגש זום עם יותר מ-100 תושבי העוטף, מזהירים: "בוועדה החדשה לא יהיו בלמים ואיזונים, אין עליה ערר, היא יכולה לקדם מה שהיא רוצה ולגבור על כל תוכנית ארצית. כשהיא תקבל החלטה נגד הציבור, נגלה שאין לנו מה לעשות"

שיתוף הכתבה
יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ושר הפנים משה ארבל (אביגיל מתתוב, גדעון שרון לע"מ)יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ושר הפנים משה ארבל (אביגיל מתתוב, גדעון שרון לע"מ)

"הזדעזענו לראות שהממשלה מתכננת להקים ועדת תכנון מיוחדת לחבל תקומה, מאוד דרקונית, שלא ראינו כמותה. עשינו מהלכים מול הממשלה ומנהלת תקומה כדי לומר להם לעצור רגע ולחשוב טוב, כי הכיוון שלהם לא טוב. לצערנו כל הניסיונות שלנו לא צלחו". כך אמרה מנהלת תחום שותפויות וקשרי ממשל, בחברה להגנת הטבע, גיתית הרש, במהלך מפגש זום שקיים אמש (ב') הארגון עם למעלה מ-100 מתושבי אזור עוטף עזה.

המפגש התקיים בעקבות פרסומו השבוע של תזכיר חוק "שיקום חבל תקומה", אשר מקנה לממשלה סמכויות נרחבות בתכנון ובניית החבל. לדברי הרש, "המטרה שלנו היא שעוד ארגונים ותושבים יצטרפו אלינו בקריאה לא לקדם את החקיקה כמו שהיא. לדעתנו ראשי הרשויות לא לגמרי מבינים מה המדינה מתכננת להם. כשאתם לא יושבים בוועדה או שאתם במיעוט בה ואין לכם מילה, הליכי התכנון המהירים יגיעו על הראש שלכם. והמדינה יכולה לתכנן דברים בעייתיים".

רוב מובהק לממשלה, היו"ר - נציג שר הפנים 

תזכיר החוק, שיהיה פתוח להערות הציבור עד לסוף חודש אפריל, מגדיר מהו תפקידה של מנהלת תקומה שהוקמה לטובת שיקום העוטף לאחר טבח ה-7 באוקטובר, ומטרתו לקבוע את חבל תקומה כאזור מיקוד לאומי שיאפשר את תעדוף החבל ותושביו באמצעות הקצאת משאבים מיוחדים.

בין היתר, מגדיר תזכיר החוק את הקמתה של ועדה אזורית לתכנון ובנייה, בה יהיה רוב מובהק לממשלה. מתוך 14 נציגים, יושב הראש יהיה נציג שר הפנים, ממלא מקום היו"ר יהיה גם הוא מינוי של שר הפנים, 6 חברים נוספים יהיו נציגי ממשלה, נציג נוסף יינתן למנהלת תקומה - גוף שהוקם על ידי הממשלה, ו-5 נציגים נוספים ימונו על ידי שר הפנים מתוך רשימת אנשים שהומלצו על ידי הרשויות המקומיות בחבל.

סוללת כיפת ברזל בדרום (שאטרסטוק)סוללת כיפת ברזל בדרום (שאטרסטוק)

"הוועדה רשאית לאשר תכנית מתאר או תכנית מפורטת", נכתב בתזכיר החוק. "יהיו נתונות לה כל הסמכויות והתפקידים אשר לוועדה מחוזית, וליושב ראש הוועדה או למתכנן הוועדה, יהיו נתונות הסמכויות הנתונות ליושב ראש ועדה מחוזית או למתכנן המחוז, לפי העניין, כאילו היה תחום הוועדה, מחוז". הוועדה רשאית גם "לאשר תוכנית מתאר מקומית או תוכנית מפורטת, שאיננה תואמת להוראות תוכנית מתאר ארצית, ובלבד שהתקבל על כך אישור המועצה הארצית והממשלה".

בנוסף, "יהיו לוועדה כל הסמכויות והתפקידים של המועצה הארצית ושל כל מוסד תכנון אחר, לפי כל דין או תוכנית, לעניין אישור תוכנית בסמכותה, או לעניין בקשה להקלה או לשימוש חורג שהוגשה לוועדה שאינה תואמת להוראות תוכנית מתאר ארצית או תוכנית מתאר מחוזית". בסעיף הנוגע ליכולת להגיש ערר על החלטות הוועדה נכתב: "החלטת הוועדה לעניין תוכנית בסמכותה תהיה סופית".

"נרוץ לתכנון שלא יתבצע ונישאר עם פילים לבנים" 

עוד לפני קיום המפגש הזהירה החברה להגנת הטבע כי מדובר "בהקמת מנגנון תכנוני דורסני, העלול לפגוע קשות באיכות החיים של התושבים המקומיים, בבריאות, בחקלאות, בסביבה ובטבע. מדובר בוועדה אזורית לתכנון ובנייה, שתהיה בעלת סמכויות מפליגות, ותהיה אחראית על שיקום האזור. בחברה להגנת הטבע מציעים להשתמש במנגנון התכנוני הפועל כיום ולטייב אותו על ידי תוספת אנשי מקצוע, תקנים ומשאבים לוועדה הקיימת שתפעל ביעילות לשם האצת הפעילות לטובת התכנון באזור".

אתמול המשיכו אנשי החברה, יחד עם כמה מתושבי האזור למתוח ביקורת על נוסח החוק הנוכחי. תושב עין הבשור שבמועצה האזורית אשכול, אמיר פלג, אמר כי "אולי אם ראשי הרשויות יבינו שהם יופשטו לחלוטין מכוחם בצורה מאוד מהירה, יכול להיות שהם יקומו ויתנגדו".

מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, אסף זנזורי, אמר כי "אין צורך במנגנון נוסף שייקח לו זמן לקום, אנחנו נבזבז חצי שנה כשאפשר להתחיל לעבוד מחר בבוקר. בנוסף, הוועדה היא בשליטה ממשלתית, מאחר ולממשלה יש בה רוב מוחלט של 9 מול 5. גם בוועדת המשנה יהיו 5 חברים ש-4 מהם נציגי הממשלה. זו ועדה שיכולה לקבל החלטות של ועדה ארצית, מחוזית ומקומית ביחד".

"המועצה הארצית הקיימת יכולה להחליט מחר בבוקר על תמ"א ייעודית לאזור ולקדם הליך תכנון מהיר וממוקד לצרכי האזור. אבל בוועדה החדשה לא יהיו בלמים, לא איזונים, אין עליה ערר, היא יכולה לקדם מה שהיא רוצה ולגבור על כל תוכנית ארצית. וכשהיא תקבל החלטה נגד הציבור או נגד השלטון המקומי, נגלה שאין לנו מה לעשות בעניין. נרוץ לתכנון מהיר שלא יתבצע ואחר כך נישאר עם פילים לבנים".

לדבריו של זנזורי, הוועדה החדשה תתפקד בדומה לוועדות תכנון ארציות הקיימות כיום, כגון הוותמ"ל והוות"ל, "העוקפות תהליכי תכנון סדורים, ידועות ככאלה שלא 'סופרות' תושבים ורשויות מקומיות, ומתכננות להם 'מעל הראש' בניגוד לרצונות ולצרכים שלהם ובהיעדר שיתוף ציבור אמיתי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:החברה להגנת הטבעעוטף עזהחרבות ברזלמנהלת תקומהתקומה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...