טורקיה מגבילה ייצוא מלט ופלדה לישראל: "חייבים להפסיק את התלות בארדואן"

בעיצומו של משבר כח אדם בענף הבניה, מסתמן כעת חשש גם למשבר חומרים, זאת עם הודעת משרד המסחר הטורקי על הגבלת ייצוא מוצרים מ-54 קטגוריות לישראל, רובן ככולן מיועדות לענף הבניה והתשתיות. התאחדות התעשיינים: "טורקיה נמצאת בתהליך השתלטות על מספר ענפי תעשייה בישראל, מיותר לציין כמה זה מסוכן". נשיא התאחדות הקבלנים: "חייבים לפתח את תעשיות הבנייה הישראליות"

שיתוף הכתבה
"תהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל". נשיא טורקיה ארדואן (שאטרסטוק)"תהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל". נשיא טורקיה ארדואן (שאטרסטוק)

בעקבות משבר כח האדם, עלול ענף הבנייה לסבול כעת גם ממשבר אספקת חומרי הבנייה. זאת בעקבות הודעת משרד המסחר של טורקיה הבוקר (ג') על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל ב-54 קטגוריות – רובן ככולן כאלה הנדרשות לענפי הבנייה והתשתיות, ובהן מוצרי ברזל ופלדה, בטון, מלט ועוד. על פי ההודעה הגבלת הסחר תישאר בתוקף עד שישראל תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה, ותאפשר הכנסת סיוע מספק לרצועה.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, מסר בתגובה להודעה של טורקיה כי הדבר מדגיש את מה שבארגון טוענים מזה זמן רב - חייבים להפסיק את התלות בטורקיה. "ישראל חייבת להיות עצמאית, גם במוצרים שהיא מייצרת - אנחנו חייבים להיות מסוגלים לייצר הכל בעצמנו. שמירת היכולת והכוח של התעשייה הישראלית לייצר הכל בעצמה היא מהותית לחוסן הלאומי שלנו - הן בעתות שגרה, הן בעתות משבר עולמי כגון מגיפת הקורונה, מלחמת רוסיה אוקראינה וכדומה, ובוודאי במשברים מקומיים כגון מלחמה, בהם אנו מגלים שהעולם שולף את נשק המסחר כדי ללחוץ ולהשפיע על ישראל. לכן חייבים להבטיח עצמאות יצרנית ולחזק את התעשייה הישראלית. יש לגבש תוכנית מתוקצבת לחיזוק העצמאות היצרנית ולוודא רכש ממשלתי ישראלי״.

עוד אמר תומר כי בשנים האחרונות האיום מצד טורקיה הלך והתגבר: ״טורקיה נמצאת מזה כבר זמן מה בתהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל, כגון תעשיות הבנייה שלנו. הטורקים מייצאים לישראל סחורה מסובסדת שמיוצרת על ידי עובדים בשכר משפיל וללא שמירה על תקני איכות סביבה מערביים, וכך מחסלים את התעשייה הישראלית המקומית ופוגעים בעצמאות היצרנית שלנו. בקצב זה, לא רחוק היום ונהייה תלויים אך ורק בטורקיה למוצרים הבסיסיים ביותר, ומיותר לומר עד כמה מצב זה מסוכן למדינה. הטורקים כבר משתלטים על ענף הפלדה ממנו נותרו בישראל רק שני מפעלים, על ענף המלט ממנו נותר בישראל רק מפעל אחד בודד, ועוד.

"מקווה שהיום ממשלת ישראל תתעורר ותבין כי עליה להתנתק כבר מהתלות הטורקית ותבחר במקום זאת את מה שנראה לנו המובן מאליו והוא לתעדף ולחזק את התעשייה הישראלית. זאת על ידי תיעדוף של התעשייה הישראלית בכלל המכרזים של המוסדות הציבוריים בישראל, בהם משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, בתי חולים, קופות ועוד".

נשיא התאחדות התעשיינים: ״טורקיה נמצאת מזה כבר זמן מה בתהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל, כגון תעשיות הבנייה שלנו. הטורקים מייצאים לישראל סחורה מסובסדת שמיוצרת על ידי עובדים בשכר משפיל וללא שמירה על תקני איכות סביבה מערביים, וכך מחסלים את התעשייה הישראלית המקומית ופוגעים בעצמאות היצרנית שלנו" 

לדברי תומר, "בעת האחרונה רבים מחברי הקבלנים בסקטור הפרטי החליטו אף הם שבשום מחיר לא יקנו תוצרת טורקית ויעדיפו תוצרת הארץ 'כחול-לבן'. העדפה זו של תוצרת ישראלית היא מהותית לביטחון שלנו, לכלכלה שלנו ולרוח והגאווה הישראלית שלנו. רק באמצעות חיזוק של התעשייה המקומית נבטיח את העצמאות והחירות שלנו במדינת ישראל״.

"חייבים לפתח את תעשיות הבניה הישראליות"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בתגובה להודעה הטורקית כי "המסקנה המיידית מהאירוע הזה היא שיש לשמור על עצמאות הייצור של מדינת ישראל. חייבים לפתח את תעשיות הבנייה הישראליות ולעודד אותן  ולהסתמך פחות על הייבוא".

נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (כפיר סיון)נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (כפיר סיון)

עוד מסרה התאחדות הקבלנים: "כמו המשבר שנוצר בעקבות המחסור בעובדי בניין ותשתיות, כך גם קורה בנושא יבוא חומרי בניין, שלא מנוהל על ידי המדינה כדי להבטיח רציפות תפקודית של המשק. וכדאי שמדינת  ישראל תנצל הזדמנות להפיק לקחים ותתקן את זה לעתיד לבוא".

עו"ד, בלה ברדה ברקת, השקעות נדל"ן אסטרטגיות, אמרה כי מצוקת כח האדם בענף הבנייה מאיימת על קריסתם של קבלנים רבים, והחרם הטורקי על ענף הבנייה הוא מכה נוספת ומרה. "אין מנוס כי ההשפעה צפויה לבשר על עלייה במחירי הדיור. זוהי אינה הפעם הראשונה של משבר בשווקי חומרי הבנייה. פגשנו זאת כבר בקורונה והמדינה חייבת למצוא פתרונות מבעוד מועד ולא רק ברגע האחרון.

"יש צורך בהובלת מהפכת פרופ-טק אזורית על מנת לייעל ולחדש את שיטות בנייה, חומרי הבנייה ואופן הפיקוח על הבנייה. כבר כיום יש ייצור של בטון ופלדה ירוקים ודרך השימוש בהם להפחית את לחץ היבוא ובכך לייצב את העלויות תוך שמירה על איכות הסביבה. הפתרון נמצא בתוכנו, במעבר לייצור מקומי ויצירת שיתופי פעולה עם מדינות אחרות".

רשימת הענפים עליהם תחול הגבלת הייצוא

1. פרופילי אלומיניום

2. חוטי אלומיניום

3. צבעים

4. פרופילים, מקלות וחוטי נחושת

5. מערבלי בטון

6. צינורות ואביזרי פלדה

7. חוט פלדה

8. תפזורות ואחסון מתכתיות

9. חלקי גשר פלדה

10. מגדלי פלדה

11. פרופילים פלדה

12. אם לנטוקס

13. לבנים וקרחונים לבנייה מלאכותית, בטון או אבן

14. כל חומרי הבנייה המיוצרים מברזל ופלדה

15. כל החוטים העשויים מברזל ופלדה

16. חפצי הפריקה

17. כבלים חשמליים

18. לוחות חשמליים

19. אריחים

20. כבלי סיבים אופטיים ומובילי חשמל

21. משאיות רמפה

22. גרניט

23. חבלים וכבלים

24. מוצרי החומר המתכתי

25. שמנים הידראוליים

26. ברזל בנייה

27. מכונות בנייה

28. חומרי בידוד לבנייה

29. זכוכית בשימוש בבנייה

30. תרכובות כימיות

31. כימיקלים משטחיים

32. קלינקר

33. דליים, ידיות, כפרות, מזרקות ועוקבים

34. גופרית

35. שמנים מינרליים

36. שרשראות רולר

37. מרמר

38. מכונות עיבוד מתכות

39. כימיקלים המשמשים בעיבוד מתכות

40. דשנים מינרליים

41. שמני מנוע

42. פלטות

43. צינורות פלסטיק

44. פאנלי סנדוויץ'

45. קרמיקה

46. צבעי דיסולוב

47. מכונות עיצוב חוטים

48. מכונות חיתוך

49. לבנים

50. בנזין תעופה ודלק לג'טים

51. צבעים לגימור

52. מנופים

53. דבקים ומדביקים

54. מוצרי פלדה שטוחה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגוהתאחדות התעשייניםרון תומרענף הבינויענף הבנייהטורקיה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...