העליון הורה להקים ועדת איתור שתבחן מחדש את מינויו של רפי אלמליח למנכ"ל מנהל התכנון

השופטים קיבלו את העתירה של ארגון אדם טבע ודין וקבעו כי נפל פגם בבחירת חברי ועדת האיתור המקורית: "אינטרס ציבורי משמעותי כי האדם שייבחר לעמוד בראש גוף חשוב זה יהיה המתאים ביותר לתפקיד והליך בחירתו יהיה תקין". אם הוועדה לא תאשר את התאמת אלמליח לתפקיד עד לחלוף 6 חודשים ממתן פסק הדין, יפקע מינויו. משרד הפנים: "תוקם ועדת איתור חדשה"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)

 

בית המשפט העליון הורה היום (א') למנות ועדת איתור חדשה שתבחן מחדש את מינויו של רפי אלמליח למנכ"ל מנהל התכנון . אלמליח מונה לתפקיד ביוני 2022. בכך קיבל העליון את עתירת ארגון אדם טבע ודין. "קיים אינטרס ציבורי משמעותי כי האדם שייבחר לעמוד בראש גוף חשוב זה יהיה האדם המתאים ביותר לתפקיד, וכי הליך בחירתו יהיה תקין", כתבו השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ודוד מינץ, והוסיפו ש"אין מניעה כי הוועדה, אם תמצא לנכון, תדון גם במועמדים נוספים".

ממלא מקום נשיא ביהמ"ש העליון, השופט פוגלמן, כתב כי "לאחר הקמתה של ועדת איתור חדשה, מועמדותו של אלמליח לתפקיד מנהל מנהל התכנון תשוב ותידון לפני ועדה זו. בצד האמור, אין מניעה כי הוועדה, אם תמצא לנכון, תדון גם במועמדים נוספים, אולם יודגש כי היא אינה חייבת לעשות כן וככל שתמצא כי אלמליח ראוי למלא את התפקיד, תוכל לסיים את תפקידה ומינויו של האחרון יעמוד בעינו. ככל שהוועדה לא תאשר את התאמתו של אלמליח לתפקיד עד לחלוף 6 חודשים ממועד מתן פסק הדין, יפקע מינויו כמנהל מנהל התכנון".

במסגרת עתירת אדם טבע נטען כי כי ועדת האיתור שבחרה באלמליח לתפקיד הייתה לא תקינה מאחר ול-2 מחבריה לא היה את הרקע בתכנון, הדרוש על פי חוק, וכי על פי החלטת ממשלה, מונה ועדת האיתור 5 חברים, ש-3 מהם צריכים להיות בעלי מומחיות וידע בתכנון. עוד נטען בעתירה כי אלמליח היה נתון בניגוד עניינים, מאחר ובתפקידו הקודם היה "האחראי על התכנון ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י),תפקיד שליבתו הינה קידום פיתוח, ובין תפקיד מנהל מנהל התכנון , אשר אמור לאזן בין האינטרסים התכנוניים השונים, לרבות בין פיתוח לשמירת השטח הפתוח". 

"חשיבות להקפדה יתרה על מקצועיות הגוף הבוחר" 

בפסק הדין נכתב כי "החלטת הממשלה קבעה שלוועדת האיתור ימונו, נוסף על מנכ"ל משרד הפנים ונציב שירות המדינה או נציגיהם, שלושה חברים בעלי מומחיות בתחום התכנון" וכי "המשיבים 5-4 אינם מומחים בתחום זה". מדובר בנשיא המרכז האקדמי פרס, פרופסור רון שפירא, וראש הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, עו"ד דוד שני. 

"אלה נעדרים השכלה בתחום התכנון (בשים לב לכך שהשכלתם היא משפטית),וחסרי ניסיון מעשי בתחום - ניסיון שיכול לעלות כדי מומחיות כאמור. לצורך הערכתם של המועמדים לתפקיד באופן ראוי, נדרשים חברי ועדת האיתור לשילוב של השכלה וניסיון מעשי רלוונטיים בתחום וכי בשים לב לאינטרס הציבורי, לחשיבותו של העומד בראש מנהל התכנון , ולמעמד הבכורה שניתן להמלצות ועדת האיתור, ישנה חשיבות להקפדה יתרה על מקצועיות הגוף הבוחר מועמדים למינויים בשירות הציבורי, בין היתר, נוכח החשש למינויים שאינם ראויים".

השופטים קיבלו את טענת אדם טבע ודין כי יש לבטל את המינוי בשל הפגם שנפל בבחירת חברי ועדת האיתור. "מצאתי כי בנסיבות המקרה הסעד המתאים הוא מינויה של ועדה חדשה שחבריה יעמדו בדרישות שקבועות בהחלטה 2270 אשר תשוב ותבחן את מידת התאמתו של המשיב 7 (אלמליח, ר"ל) לתפקיד מנהל מנהל התכנון " וכי "ההחלטה למנות את המשיבים 5-4 (שפירא ושני, ר"ל) לתפקידם בוועדת האיתור התקבלה תוך חריגה מהחלטת הממשלה המסמיכה".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "בהתאם לפסיקת בגץ, השר יפעל להקמת ועדת איתור חדשה במסגרתה מועמדותו של מנכ"ל מנהל התכנון נוכחי תשוב ותדון לפני ועדה זו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןבית המשפט העליוןרפי אלמליח
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...