באוצר בוחנים: גופים חוץ בנקאיים יוכלו לממש נכסי דירה בהנחה גם בתקופה האסורה

כיום כחלק מתנאי תכניות "דירה בהנחה" חל איסור למכור את הנכס בתקופה שממועד הרכישה ועד ל-7 שנים מיום הזכייה או 5 שנים מקבלת טופס 4, אך ניתן לבנקים למשכנתאות פטור מתנאי מגביל זה במקרים מסוימים. כעת הושק פיילוט שיבחן אפשרות של מתן הפטור גם לגופי אשראי חוץ בנקאיים, כדי להסיר חסמים לכניסת שחקנים נוספים לשוק האשראי לדיור

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק)אילוסטרציה (שאטרסטוק)

גם גופים חוץ בנקאיים יוכלו לממש נכס "דירה בהנחה" בתקופה האסורה. החשב הכללי במשרד האוצר ורשות שוק ההון פרסמו ביום חמישי האחרון נוהל שלפיו גם נותני אשראי חוץ בנקאי יהיו זכאים לפטור מהתנאים המגבילים החלים במסגרת תכניות "דירה בהנחה", פטור שעד כה רק בנקים למשכנתאות היו זכאים לקבל. 

כיום כחלק מתנאי תכניות "דירה בהנחה" ( מחיר למשתכן , מחיר מופחת ומחיר מטרה),חל איסור למכור את הנכס בתקופה שממועד הרכישה ועד ל-7 שנים מיום הזכייה בהגרלה או 5 שנים מיום קבלת טופס 4 (המוקדם מבניהם). עד היום, ניתן לבנקים למשכנתאות פטור מתנאי מגביל זה במקרים שבהם הם מבקשים לממש את הנכס אם לא ניתן להחזיר את האשראי, גם אם אירוע הכשל חל בתקופה שבה עדיין מתקיים איסור המכירה.

כדי להקל את פעילותם של נותני האשראי החוץ בנקאי בשוק ההלוואות לדיור, החשב הכללי ורשות שוק ההון באוצר השיקו פיילוט משותף אשר יבחן את האפשרות של מתן הפטור גם לגופי אשראי חוץ בנקאיים. מטרת הצעד להסיר חסמים לכניסתם של שחקנים נוספים לשוק האשראי לדיור.

במסגרת הפיילוט רשות שוק ההון תאפשר לבעלי רישיון למתן אשראי בהיקף פעילות רחב או בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי להיקף פעילות לקבל פטור מהתנאי המגביל למשך שנה, בתנאי שיוכיחו עמידה בתנאים מצטברים כגון: צבר אשראי נרחב וגדול מספיק, התמחות באשראי צרכני פרטני, מסמכים ונוהלי עבודה תקינים ותנאים נוספים שקבעה הרשות בנוהל. הפטור יינתן לאחר תהליך אישור פרטני.

בחשב הכללי וברשות ההון סוברים שהמהלך צפוי להקל על גופי האשראי החוץ-בנקאיים אשר מעוניינים להיכנס לתחום שוק ההלוואות לדיור מגובה הנדל"ן או להרחיב את פעילותם בתחום זה ובכך להגדיל את התחרות ולספק הצעות מימון זולות יותר ללווים צעירים.

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "ההקלות שפרסמנו יחד עם רשות שוק ההון יקלו את כניסתם של נותני אשראי חוץ בנקאי לשוק ההלוואות לדיור ויגדילו את התחרות בשוק זה. תחרות זו צפויה להביא לירידה בשיעורי הריבית בשוק המשכנתאות והקלה על רוכשי דירה ראשונה. אני שמח ומברך על שיתוף הפעולה בין אגף החשב הכללי לרשות שוק ההון״.

הממונה על שוק ההון (בפועל),עמית גל: "השוואת התנאים במסגרת תכניות 'דירה בהנחה' לגופים חוץ-בנקאיים במסגרת ההקלות שפרסמנו יחד עם החשב הכללי, מהווה צעד נוסף וחשוב לשכלול השוק הפיננסי, אשר יאפשר את כניסתם של נותני אשראי חוץ-בנקאיים לתחום ההלוואות לזוכי תוכניות 'דירה בהנחה' ובכך יסייע בהגדלת התחרות בשוק האשראי לדיור לטובת כלל הציבור. רשות שוק ההון, אשר אחראית על הפיקוח על נותני האשראי החוץ-בנקאי, תפעל לפקח ולוודא כי ההלוואות ניתנות ללקוחות באופן שקוף והוגן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרהחשב הכללימשכנאותדירה בהנחההבנקים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...