2 מיליארד שקלים הוקצו לענף הבנייה בתקציב האחרון - זה מה שהממשלה מתכוונת לעשות בהם

תקציב המדינה ל-2024 אושר סופית ביום ד' בהיקף 584 מיליארד שקל - הגבוה אי פעם. עיקר התקציב החדש לענף הבניה מורכב מהתוכנית הממשלתית שאושרה בחודש שעבר לתמרוץ הענף: 1.1 מיליארד שקל להגדלת סבסוד הוצאות הפיתוח במכרזי מקרקעין באזורי עדיפות לאומית ויגובש מנגנון להורדת שיעור המכירה המוקדמת (pre-sell)

שיתוף הכתבה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר השיכון יצחק גולדקנופף (לשכת סמוטריץ', שאטרסטוק, אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, )שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר השיכון יצחק גולדקנופף (לשכת סמוטריץ', שאטרסטוק, אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, )

תקציב המדינה לשנת 2024 אושר ביום רביעי האחרון סופית בכנסת, באיחור של למעלה מ-20 יום מהמועד האחרון לאישורו על פי חוק. התקציב, שהוא הגבוה ביותר אי פעם, עומד על 584.1 מיליארד שקל, וכולל גם את ההוצאות עבור התמשכות מלחמת "חרבות ברזל", שעומדות על 70.4 מיליארד שקל. 

בכל הנוגע לענף הנדל"ן, עיקר התקציב החדש מורכב מהחלטת ממשלה 1383 שעברה בחודש שעבר, וכוללת את התוכנית הממשלתית לתמרוץ והאצה של הענף. לצורך יישום התוכנית שאושרה במסגרת תקציב 2024, יוקצה בשנה הקרובה סכום של 2 מיליארד שקל למטרות המפורטות בה.

בין סעיפיה, האצת הפעילות בענף בטווח הבינוני-ארוך, שלטובתה יוקצה סכום של 1.1 מיליארד שקל, שישמשו להגדלת סבסוד הוצאות הפיתוח במכרזי מקרקעין לבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית, כפי שהוגדרו בהחלטת הממשלה 561 במאי 2023. מדובר על שיווקי מקרקעין שבהם מועד סגירת הגשת ההצעות במכרז שפורסם לשיווקם, הוא עד ליום 31.01.2025, כאשר הסבסוד יגדל ב-40,000-50,000 שקל, מעבר לסבסודים הקיימים כיום. 

לצורך תמרוץ מתן היתרי בנייה על ידי הרשויות המקומיות, במטרה להגדיל את היצע הדירות, יוקצה סכום של 300 מיליון שקל בפריסה שווה בין השנים 2024-2025. 200 מיליון שקל מתוכם יוקצו על ידי משרד הפנים לרשויות מקומיות, שמספר היתרי הבנייה שייתנו בשנת 2024 יעמוד על 500 יח"ד לכל הפחות. בחישוב המענקים, תיכלל גם מהירות הנפקת ההיתר על ידי רשות הרישוי המקומית. בנוסף, במטרה לעודד קידום היתרי בנייה בהתחדשות עירונית, יוטל על מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לגבש הסכמי מסגרת חדשים עם רשויות מקומיות, לייזום ומימוש תוכניות להתחדשות עירונית למגורים, בשטח אותן רשויות, בהיקפים רחבים לשנים 2026-2024. הגיבוש והחתימה על הסכמי המסגרת יתקיימו במהלך 2024. לטובת הסכמים אלו יוקצו 100 מיליון שקל הנותרים, דרך הרשות להתחדשות עירונית .

כמו כן, לצורך קידום שיווק של יח"ד חדשות בהיקף משמעותי ברשויות המקומיות, נקבע כי על שר האוצר  לגבש ולהביא לאישור הממשלה הצעת החלטה הקובעת קריטריונים שלפיהם המדינה תהיה רשאית להתקשר בהסכמים עם רשויות מקומיות שבהן שיעור הגידול בשיווקים יעלה באופן משמעותי, ויש בכוונתן לקדם את קליטתם של אלפי תושבים חדשים. 

עידוד תעסוקת ישראלים בבניין; יותר עובדים זרים 

לטובת האצת הפעילות בענף הבנייה בטווח הקצר, נקבע כי יגובש "מנגנון להורדת שיעור המכירה המוקדמת (pre-sell) הנדרשת על ידי הגורמים המממנים בפרויקטי בניית דירות למגורים בבנייה רוויה, בהיקף העולה על 50 יחידות דיור, שבהם טרם החלה הבנייה. זאת, על ידי מתן ערבות מדינה כנגד הגידול בסיכון לאור הפחתת הדרישה. המנגנון שיגובש יוגש לאישור שר האוצר ולצורך כך יוקצו עד 50 מיליון שקל בשנת 2024".

לטובת המשך עידוד תעסוקת ישראלים בענף הבניין, יפעלו משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון לגיבוש תוכנית מענקים לתקופה של 6 חודשים לעובדים בתחום, עד ל-30 ביוני 2024. לצורך כך יוקצה סכום של עד 30 מיליון שקל. כמו כן יוקצו 30 מיליון שקל נוספים לצורך קידום תוכניות לעידוד תעסוקה והכשרה של עובדים מקומיים בענף הבניין. התוכניות יבוצעו על ידי משרד הכלכלה והתעשייה, משרד העבודה ושירות התעסוקה, בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון , וילוו במחקרי אפקטיביות.

סעיף נוסף נוגע להרחבת פעילות חברות הבנייה הזרות בישראל. החברות יקבלו היתר בנייה בישראל ל-5 שנים, עם אפשרות להרחבה ב-3 שנים נוספות. כל אחת מהחברות יוכלו להביא לישראל עד 1,600 עובדים זרים לצורך העסקה בעבודות "רטובות" בלבד, בהתאם למכסות שנקבעו. לצורך כך, ועל מנת שרשות האוכלוסין וההגירה תוכל לבצע בחברות הללו בדיקות תקופתיות, הערכות, הפעלת מרכזי פניות עבור העובדים, ועוד. יוקצה תקציב של 5.5 מיליון שקלים לרשות האוכלוסין וההגירה, 3 מיליון שקל למשרד הבינוי והשיכון, וחצי מיליון שקל למשרד העבודה.

עוד נקבעה הרחבת מכסות לעובדים זרים בענף הבנייה, ל-65,000 עובדים. עם זאת, במידה וייכנסו 20,000 עובדים פלסטינים לעבודה בענף הבנייה בתוך ישראל, תופחת בהתאמה מכסת העובדים הזרים ותעמוד על "מספר העובדים השוהים בישראל ושקיבלו אשרת כניסה לישראל או על 50,000 מכסות סה"כ, לפי הגבוה מביניהם". לאחר שתמומש המכסה הראשונה בשיעור של 80%, תגדל המכסה ב-10,000 עובדים זרים נוספים, שניתן יהיה לאשר את כניסתם לישראל שלא במסגרת הסכם בילטרלי.

עוד קובעת ההחלטה, להעניק קדימות למשרתי מילואים פעילים בהגרלות "מחיר מטרה" בשנת 2024, בשיעור של 20%-25%. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרעובדים זריםענף הבנייהתקציב המדינהחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...