היקף המשכנתאות ממשיך לרדת בפברואר – הנמוך מאז אוקטובר 2023

מנתוני בנק ישראל עולה כי במהלך פברואר 2024 נטל הציבור 5.38 מיליארד שקלים במסגרת הלוואת משכנתה- ירידה של 2.5% לעומת ינואר, ונתון ההלוואות הנמוך מאז פרצה המלחמה. 3.92 מיליארד מכלל ההלוואות ניטלו במסלולים שאינם צמודי מדד

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק)אילוסטרציה (שאטרסטוק)

היקף המשכנתאות ממשיך לרדת בפברואר, כך עולה מנתונים שמפרסם הבוקר (ה') בנק ישראל. על פי הנתונים נטל הציבור במהלך פברואר 2024 5.38 מיליארד שקלים במסגרת הלוואת משכנתה, נתון המשקף ירידה של כ-2.5% בהיקף ההלוואות לעומת חודש ינואר. כמו כן, מדובר בנתון ההלוואות הנמוך מאז חודש אוקטובר 23 שבו פרצה מלחמת חרבות ברזל.

זהו גם החודש השני ברציפות שבו חלה ירידה מסיימת בהיקף נטילת המשכנתאות, כאשר גם בחודש ינואר חלה ירידה קלה לעומת דצמבר 23. מתוך כלל ההלוואות, 2.935 מיליארד שקלים ניטלו לאורך החודש במסלולי ריבית משתנה, ו-2.44 מיליארדי שקלים בריבית קבועה.

כפי שנכתב כאן בעבר, נראה כי אחת הסיבות לרמה המאוד נמוכה של נטילת המשכנתאות בשנה האחרונה, לצד הירידה בעסקאות, הם מבצעי המימון האטרקטיביים של היזמים, אשר  מאפשרים לרוכשים להעמיד הון עצמי של 10%, 15%, או 20% בלבד בעת הרכישה, ואת היתרה רק במסירת המפתח. באופן זה נדחית למעשה הלוואת המשכנתה לאורך מספר שנים.

3.92 מיליארד מכלל ההלוואות ניטלו במסלולים שאינם צמודי מדד. שיעור הריבית הממוצעת במסלול זה עמד על 5.1%, נתון המשקף ירידה מסויימת כאשר בחודש נובמבר עוד היתה הריבית הממוצעת 5.5%. משך זמן הפרעון הממוצע במסלולים אלה עמד על 23.4 שנים, המשקף קיצור של שנה בזמן הפרעון לעומת פברואר 2023.

במסלולים צמודי מדד, בהם עמד סכום ההלוואות בפברואר על 1.453 מיליארדי שקלים, שיעור הריבית הממוצע על ההלוואה הוא 3.2 אחוז, המשקף ירידה משמעותית לעומת רמת ריבית של 3.6% רק לפני 3 חדשים בנובמבר. משך זמן הפרעון הממוצע עומד על 22.2 שנים, המשקף ירידה משמעותית לעומת פברואר אשתקד אז עמד משך ההלוואה על 24.6 שנים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהמשכנתאותבנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...