האדריכל אחראי רק על תכנון המבנים? רחוק מכך

האדריכל מניח את התשתית התכנונית ברמת העיר והאזור, עורך ניתוחים כמותיים, מכין תוכניות לביצוע, ומסדיר את מערכות היחסים בין הפונקציות השונות. רק לאחר שהאדריכל ביצע את כל זה, נכנסים לתמונה בעלי מקצוע אחרים. התפיסה הרווחת של האדריכל כאחראי לתכנון מבנים בלבד מעידה על בעיה קשה בתהליכי התכנון בישראל

שיתוף הכתבה
אדריכלית ארנה אנג'ל (רונית ולפר)אדריכלית ארנה אנג'ל (רונית ולפר)

בתאריך 29.02.2024 התפרסם כאן ראיון שערך אסף קרביץ עם יו"ר איגוד המתכננים, מתכננת הערים תמי גבריאלי. בראיון עלתה שאלה מעניינת: מה ההבדל בין אדריכל לבין מתכנן ערים?

תשובתה של גבריאלי הייתה כי אדריכלות היא בעיקר תכנון מבנים בעוד שמתכנן ערים ואזורים עוסק בכל ההיבטים של החיים העירוניים, ולא רק בתכנון הבניין. זוהי תשובה מאוד לא מדויקת, שעלולה להטעות את הציבור ולעוות את תפיסתו לגבי עבודתם של אדריכלים. לכן, כיו"ר התאחדות האדריכלים, שהוא הגוף היציג של העוסקים במקצוע בישראל, אני מוצאת לנכון להעמיד את הדברים על דיוקם.

הריאיון עם תמי גבריאלי: "שנים הייתי צריכה להסביר שאני לא אדריכלית" 
מאבק על עתיד התכנון או על עתיד הג'ובים? האדריכלים יוצאים למלחמה על המקצוע

בניגוד לנאמר בריאיון, אדריכלות כוללת בתוכה את כל מרכיבי החיים בכל קני המידה, מתכנון ועיצוב המרחב הציבורי ברמה ארצית, תכנון בקנה מידה עירוני, תכנון אזור שנגזר מהתכנון הארצי, ועד תכנון שכונות, מתחמים ולבסוף גם תכנון המבנים עצמם. תכנון מבנים הוא פועל יוצא של המקום שבו הם נמצאים, בהקשר הסביבתי שלהם, ביחסים בין הציבורי הפרטי, הפתוח והבנוי ועוד עשרות מושגים שנלקחים בחשבון כדוגמת: קיים, חדש, ועוד.

כדי שאפשר יהיה לבצע ניתוחים ולכתוב דו"חות, כפי שעושים מתכנני הערים, נדרש גורם שיוצר אינטגרציה בין כל הנתונים הכמותיים, הערכיים, הטכניים, המרחביים ואשר מבצע את התכנון עצמו בכל קני המידה הרלוונטיים. האדריכל אחראי ליצירת סדרה של תוכניות בתלת ממד, ולהכנת תוכניות לביצוע שמתרגמות את הנתונים לשפת החומר והמידות. כל זאת מתבצע רק לאחר הסדרת כל מערכת היחסים בין הפונקציות השונות, קביעת מערכות התשתית שמשרתות את המרחב ויצירת דימוי ומשמעות לכל מקום ומקום. רק אחרי שהאדריכל מבצע את כל זה, נכנסים לתמונה בעלי מקצוע אחרים.

רק האדריכלים מנווטים את הספינה התכנונית עד להגשמת הביצוע

האדריכלים הם אלה שאחראים ליישם את החזון למקום, באמצעות יצירת מתווה שממנו נגזרות אלטרנטיבות תכנוניות שמיישמות ומתרגמות את הצרכים לתוצרים: מערכת סדורה של שרטוטים, סכמות ודימויים במידות ובפרופורציות.

האדריכלים גם יוצרים את הסינתזה בין כל מערכות התשתית המרחביות, בין כל היועצים ורק הם רואים ומנווטים את הספינה התכנונית עד להגשמת הביצוע של המקום ומתן מענה לנושא הנדרש.

"אכן, יש הרבה בעלי מקצוע המשפיעים - לעתים באופן מהותי - על תוצרי התכנון, אבל כולם נכנסים לתמונה לאחר שתשתית העבודה האדריכלית בוצעה כבר"

כמו שלהצלחה יש אבות רבים, כך גם לעבודה התכנונית יש יועצים ובעלי מקצועות שונים הטוענים כי הם הגורם המשפיע ביותר על התוצאה הסופית. זה טבעי, אבל אם אנשי מקצוע בכירים, שנמצאים בכל שרשרת התכנון, מאמינים שאדריכל אחראי רק לתכנון מבנים, זה מעיד על בעיה קשה בתהליכי התכנון שמתבצעים בפועל ברחבי הארץ.

אכן, יש הרבה בעלי מקצוע המשפיעים - לעתים באופן מהותי - על תוצרי התכנון, אבל כולם נכנסים לתמונה לאחר שתשתית העבודה האדריכלית בוצעה כבר.

אז בפעם הבאה שאתם רואים הדמיה, או צילום של מבנה עם וילון, זכרו שמישהו מיקם את החלון בזווית מסוימת ובצורה מסוימת, כך שיראה רק את מה שכדאי להראות ויסתיר את מה שעדיף לא לראות. זכרו שהאדריכל שתכנן את השכונה שלכם הוא שהגדיר את רצף המבנים ואת מידת הפרטיות בכל יחידת דיור. זכרו שאלמלא הבית שלכם היה מתוכנן על ידי אדריכל , אי אפשר היה לחיות בו בבטיחות ובביטחון שהוא עומד בכל הכללים והתקנות הנדרשות. דעו לכם, שמאחורי כל מבנה או מקום במרחב החיים שלכם שמשובב את ליבכם עומד אדריכל, שלא רק עסק בתכנון, אלא גם היה חזק ונחוש מספיק על מנת לעמוד איתן מול אינספור לחצים ואינטרסים.

"דעו לכם, שמאחורי כל מבנה או מקום במרחב החיים שלכם שמשובב את ליבכם עומד אדריכל , שלא רק עסק בתכנון, אלא גם היה חזק ונחוש מספיק על מנת לעמוד איתן מול אינספור לחצים ואינטרסים"

יש סיבה לכך שאדריכלים זוכים להסמכה רק לאחר שמונה שנים של לימודים מפרכים, התמחות מעשית ומבחן הסמכה מאתגר, בעוד מסלול הסמכת מתכנני ערים אורך שני סמסטרים בתואר שני, לבוגרי תואר ראשון בכל תחום שהוא, בלי כל הכשרה מוקדמת במקצועות התכנון.

לכן, אני פונה לכל העוסקים במלאכות התכנון והבנייה בבקשה לנהוג באתיקה מקצועית, ולא לייחס לעצמם פרויקטים תוך השמטת תרומתם של האדריכלים, שבהכרח הניחו את היסודות התכנוניים עליהם הפרויקט נבנה.

מקצוע האדריכלות סובל מפיחות זוחל במעמדו, בין היתר בשל חוסר קולגיאליות מצד בעלי מקצוע אחרים בשרשרת התכנונית והביצועית של פרויקטים. לא זו הדרך להבטיח, שהמרחב שבו כולנו חיים יהיה אסתטי, מכבד, בטוח ונעים לכולם.

הכותבת היא יו"ר התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמי גבריאליאדריכלארנה אנג'לאיגוד המתכננים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...