"כבר ארבעה חודשים שיש לי מאה וואטסאפים ביום, אני לא מצליח לפתוח את כולם"

אמיר דהן, מנהל קרן הפיצויים של מס רכוש, התארח בפודקאסט "החזית העירונית" וסיפר לנמרוד בוסו על היקף הנזקים עד כה במלחמה, כמה כבר שילמה המדינה וכמה היא צפויה עוד לשלם, ועל הביקורות על אופן הטיפול בנפגעים: "היה פער אך הוא צומצם וכמעט כבר לא קיים. היקף הנזקים כאן לא דומה לשום דבר אחר שראינו"

שיתוף הכתבה
אמיר דהן, החזית העירונית (איל טואג)אמיר דהן, החזית העירונית (איל טואג)

 פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן, והפעם מתארח בו אמיר דהן, מנהל קרן הפיצויים של מס רכוש. הוא שוחח עם נמרוד בוסו, עורך אתר מרכז הנדל"ן, על תפקידה של קרן הפיצויים, האינטנסיביות האדירה של עבודתה מאז ה-7 באוקטובר, היקף הנזקים והפיצויים נכון להיום, והאם היה מקבל על עצמו את התפקיד אם היה יודע מה מחכה לו. 

לצפייה: 

להאזנה: 

לספוטיפיי | לאפל | לגוגל

"קרן הפיצויים היא יחידה בתוך רשות המיסים. אנחנו מטפלים בנזקי מלחמה, גם נזק ישר וגם עקיף", מסביר דהן. "נזקים ישירים זה יכול להיות טיל שפגע, פיגוע, זריקות אבנים, מהומות, אז הצוותים שלנו מגיעים. מצד שני יש בארץ כ-200 יישובי ספר שזכאים לנזק עקיף, מ-2006, מלחמת לבנון השנייה, הרחיבו את רשימת יישובי הספר. ומאז זה התפתח בכל המבצעים שהיו בדרום. זה הליבה של הקרן.

"בנוסף מתעסקים גם בנזקי בצורת, קרקעות בצפון ובדרום שלא מושקות, ומפצים על זה. בסוף אנחנו חברת ביטוח של המדינה. אנחנו גם מוכרים ביטוח, למשל מכרנו לאחרונה ביטוח לאניות שמגיעות לארץ מהים האדום, וגם למי שמגיע לנמל חיפה ואשדוד, חברות הביטוח בעולם מעלות את הפרמיה בכמעט אלף אחוז, ואנחנו מכרנו המון ביטוחים".

"אנחנו מדינה רוויית אירועים ויש לנו הרבה ניסיון, ואז הגיע האירוע הזה, שפתאום יש 2,000 רכבים במסיבה ברעים, ואתה בכלל לא יודע מי בעל הרכב. אני לא זוכר דבר כזה. שכרנו שני מגרשים באזור הדרום ושמנו שם את הרכבים. היקף כזה של בתים שנפגעו, במסה כ"כ גדולה, בהתחלה גם לא היו מספיק קבלנים בדרום ובצפון, כי לא רצו לבוא לעבוד. מעולם לא היה בארץ פינוי של יישובים. פה פונו מעל מאה אלף אנשים, זה דברים שלא התמודדנו איתם עד היום".

כדי לתת הבנה של גודל האירוע, דהן נכנס למספרים: "מבחינת נזק ישיר נפתחו קרוב ל-34 אלף תיקים, וזה בלי טיפול מסיבי בצפון שם יש עשרות יישובים שאנחנו לא יכולים להגיע כי זה שטח צבאי סגור. מנרה, מטולה למשל. מבחינת הפיצוי, בנזק הישיר שילמנו עד כה כמיליארד שקל, ומעריכים שנעבור את השני מיליארד, זה סכום חסר תקדים. בנזק העקיף, שזה אובדני הכנסות, המדינה כבר שילמה 11 מיליארד שקל, ונגיע להערכתי ל-20 מיליארד.

"האירוע המשמעותי בנזק העקיף זה פינוי היישובים. למשל תיירות החורף בצפון, הצימרים מושבתים, החרמון, כל האטרקציות. הכל מושבת כבר תקופה ארוכה. כך גם מפעלים בדרום. קשה מאוד להחזיר את העובדים".

כמה אנשים אתם בקרן הפיצויים?
"ביחידה שלי יש 35 עובדים בסה"כ. גייסנו בעקבות האירועים 350 עובדים לטיפול בנזק הישיר. בנזק העקיף שזה אובדני הכנסות, אנחנו עדיין בתהליכי גיוס, גייסנו כ-50 עובדים ונגיע למאה".

דובר בתחילת המלחמה על פערים בטיפול.
"היה פער אך הוא צומצם וכמעט לא קיים. אנחנו רגילים מאירועים קודמים ל-250 טילים ביום. פה ביום שבת היו 2,600 טילים, חדרו מחבלים, שרפו בתים, נזקים עצומים. אשקלון חטפה באירוע הזה כמעט 400 פגיעות - בכל המלחמות ביחד היא לא הגיעה ל-20 אחוז מזה. העיר הזאת חטפה מכה מאוד רצינית. זה יצר פער והיה עיכוב, הצוותים עבדו גם תוך כדי טילים. אנשים מתחילים לחזור לדרום ומגלים עוד נזקים, ואנחנו נערכים ליום שאחרי שהמון תושבים יחזרו ביחד ויהיה עומס גדול".

"לעבוד בקרן הפיצויים זה אינטנסיביות מאוד גדולה. כל אחד מרשה לעצמו להתקשר אלייך, אם זה אזרחים ישירות, גם בשבת. יש לי קרוב למאה וואטסאפים ביום, אני לא מספיק לפתוח את כולם. בתחילת המלחמה אמרתי שאסיים את זה ואשקול אם להמשיך לעבוד, ברמה הנפשית"

אם חיזבאללה נכנס לאירוע, המדינה תוכל להמשיך לפצות את כל מי שנפגע?
"לדעתי מבחינת הנזק הישיר תמיד ימצאו את הכסף לפצות, ככל שהאירוע יימשך, וחיזבאללה למשל ייכנס וישגר טילים על כל הארץ, אז לא יודע כמה כסף יהיה. החובה החוקית לפצות זה רק ביישובי הספר ולא חייבים לפצות את רמת גן ותל אביב כרגע, יצטרכו להרחיב את הרשימה"

באירוע כזה מחריד, אתה שמח שאתה שם או שבדיעבד אומר 'חבל שנכנסתי לתחום הזה'?
"לעבוד בקרן הפיצויים זה אינטנסיביות מאוד גדולה. כל אחד מרשה לעצמו להתקשר אלייך, אם זה אזרחים ישירות, גם בשבת. יש לי קרוב למאה וואטסאפים ביום, אני לא מספיק לפתוח את כולם. בתחילת המלחמה אמרתי שאסיים את זה ואשקול אם להמשיך לעבוד, ברמה הנפשית. אבל אני מאוד שמח שאני בקרן, כי אנחנו עושים עבודה טובה, עם כל התקלות שהיו ועוד יהיו, אבל אני מאוד שמח להיות פה וכשנסיים את האירוע נחשוב מה הלאה".

"בסוף האזרח נשאר לבד, ולפעמים רק אנחנו הגענו אליו", מסביר דהן. "האזרח לא רוצה שתצא מהבית, והוא מרגיש ביטחון שאתה שם. בתור מדינה אנחנו מצליחים לשקם את הנכסים שלנו מהר, לא כמו בעזה או לבנון שהכל הרוס. תוך כדי לחימה משפצים ורצים קדימה, יש בבארי בתים שכבר שוקמו למשל".

"לדעתי בשונה מיום כיפור, המדינה מפצה", אומר דהן. "הפיצויים מאוד נדיבים, עדיין יש כאלו שיחשבו שזה לא מספיק. בכל ההיבטים פיצינו יותר מהקורונה, בתקרות, בסכומים. אם האירוע ייגמר בזמן הקרוב 2024 תהיה טובה"

כמה בתים נהרסו לגמרי?
"יש קרוב ל-15-20 בתים בלבד שילכו להריסה מלאה. בסוף אם נכנס מחבל ושרף חדר והגג נשרף, במקרה הנדסי רגיל אתה לא צריך להרוס את כל הבית, כי היסודות עדיין בסדר. יכול להיות שמנהלת תקומה תחליט להרוס עוד בתים. אם אותה כמות נזקים הייתה מתרחשת כתוצאה מירי טילים וזה היה נגמר, היום היינו כבר ב-70% שיקום. בגלל האירוע הקשה שקרה ב-7 לאוקטובר, אז הכל קצת בהקפאה. יש נזקים עצומים לתשתיות שלא מדברים עליהם בצפון ובדרום, כבישים, מדרכות. בכביש בקריית שמונה הטנקים השאירו סימנים על הכבישים, טנקים בבארי שעשו נזקים של מיליארדים".

"לדעתי בשונה מיום כיפור, המדינה מפצה", אומר דהן לסיום. "הפיצויים מאוד נדיבים, עדיין יש כאלו שיחשבו שזה לא מספיק. בכל ההיבטים פיצינו יותר מהקורונה, בתקרות, בסכומים. אם האירוע ייגמר בזמן הקרוב 2024 תהיה טובה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פיצוייםהחזית העירוניתמס רכושחרבות ברזלאמיר דהןנזקים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...