הקבלנים נגד נתניהו וסמוטריץ': "מפקירים את ענף הבנייה שנמצא במצב הקשה בתולדותיו"

בכנס חירום בנושא המחסור בעובדים בענף, האשים ראול סרוגו את רה"מ, האוצר וגם את משרד המשפטים: "הקבלנים סוחרים בבני אדם? תתביישו. פוטנציאל השחיתות במסלול הבילטרלי - לא פחות מהמסלול הפרטי". מנכ"ל ההתאחדות: "הביקוש של עובדים בהודו להגיע לישראל הוא אדיר. מי שלא עובר את המיונים בוכה". יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "דורשים להחזיר ולהעסיק פלסטינים, אנחנו קורסים"

שיתוף הכתבה
"הקבלנים סוחרים בבני אדם? תתביישו לכם". ראול סרוגו בכנס החירום (התאחדות הקבלנים בוני הארץ)"הקבלנים סוחרים בבני אדם? תתביישו לכם". ראול סרוגו בכנס החירום (התאחדות הקבלנים בוני הארץ)

נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, תקף היום (ג') בחריפות את משרד המשפטים שמערים לדבריו קשיים בהבאת פועלים זרים, וכן את שר האוצר ואת ראש הממשלה שלדבריו "מפקירים את ענף הבנייה שנמצא במצב הקשה בתולדותיו". סרוגו אמר את הדברים בכנס חירום של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התאחדות קבלני השיפוצים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, בנושא המחסור בעובדים לענף.

"אדוני ראש הממשלה - קבלנים ועובדי הבניין עבדו מהנץ החמה עד צאת הנשמה וסיכנו את כספם ואת גופם כדי לבנות את המדינה שלנו ובעת צרה אתה מפקיר אותם. אדוני שר האוצר, איפה אתה? שר השיכון והבינוי אתה איתנו? שר החינוך לא יהיו לך כיתות לפתיחת שנת הלימודים בספטמבר היכן אתה?", אמר סרוגו בפתילת הדברים.  

לדבריו, הבאת העובדים הזרים לישראל "חייבת להתבצע גם על ידי הקבלנים עצמם. בלי מכסות ובלי הגבלות, אנחנו יודעים איך לעשות את זה הכי טוב. יש לנו קשר עם קבלנים בכל העולם. משרד המשפטים מערים קשיים על הבאת עובדים, למה? סחר בבני אדם? הקבלנים סוחרים בבני אדם? תתביישו לכם. פוטנציאל השחיתות במסלול הבילטרלי הוא לא פחות מהמסלול הפרטי".

סרוגו קרא לחזור ולהעסיק עובדים פלסטינים. "אני סומך לחלוטין על גורמי הביטחון שאומרים שאין סיכון בהעסקת עובדים פלסטינים, להפך, אי העסקתם מייצרת תסיסה שיכולה להוביל לחזית שלישית. כולנו יודעים שהעובדים הפלסטינים הם עובדים טובים ובאים להתפרנס. אני דורש שנתחיל להעסיקם כבר היום".

סרוגו אמר כי הבאת העובדים הזרים לישראל "חייבת להתבצע גם על ידי הקבלנים עצמם. בלי מכסות ובלי הגבלות, אנחנו יודעים איך לעשות את זה הכי טוב. יש לנו קשר עם קבלנים בכל העולם"

סרוגו אף פנה ישירות בנושא לשר האוצר: "בצלאל סמוטריץ', אתה מתנגד להכניס עובדים פלסטינים לישראל. אני מאמין שזה מגיע ממקום של דאגה, אבל איפה אתה? איך יכול להיות שענף כה מרכזי נמצא במשבר כל כך עמוק, ואתה לא הופך כל אבן לפתור אותו. אחד המכשולים של תאגידי כוח אדם זה האגרות, תפחית את סכומי האגרות. יש אובדן של מיליוני ימי עבודה, ירידה דרמטית של עשרות מיליוני שקלים מקופת המדינה. הכלכלה בישראל לא כל כך חזקה היום כמו שאתם חושבים. היא דווקא פגיעה מאוד".

"אדוני ראש הממשלה, אנחנו בוני הארץ ואתה מפקיר אותנו. אתה שולח אותנו אל נפתולי הבירוקרטיה שמעכבת את הגעת העובדים. אין כאן יד מנהלת שקובעת סדרי עדיפויות. אני מבקש מרשות האוכלוסין לאשר את כל תאגידי כוח האדם החדשים".

"ענף הבנייה נמצא במצב הקשה בתולדותיו", אמר סרוגו, "חסרים למעלה מ-80% מכוח האדם. 50% מאתרי הבנייה מושבתים, ביתר האתרים מתבצעת בנייה חלקית. התפוקות בענף הן בערך 40% מיכולותיו. הקבלנים על סף קריסה. אין מענקים ואין דרך להתפרנס. ההיסטוריה מלמדת שזה יכול להביא שוב לעליות מחירים מטורפות במחירי הדירות". 

"אנחנו לא חיים בבועה. העולם רוצה לפקח עלינו"

עוד דיבר בכנס מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, שאמר כי ישנו צורך לצמצם כמה שיותר את הבירוקרטיה הממשלתית. עם זאת הוסיף כי "אנחנו לא חיים בבועה. העולם רוצה לפקח עלינו, מדינות רוצות לדעת שהאזרחים שלהן מקבלים שכר הולם ואנחנו בתחרות עם מדינות אחרות. יש עלינו ביקורת בינלאומית, בין היתר ממחלקת המדינה האמריקאית. לא כל המדינות רוצות לשלוח כרגע עובדים. חתמנו הסכמים עם הודו וסרי לנקה במסלול הבילטראלי. מאז פנינו לתאילנד, מקסיקו וגואטמלה. הפתרון לבעיה זה תמהיל של עובדים זרים, פלסטינים וישראליים".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יגאל סלוביק, אמר בכנס כי התאגידים בישראל ביקשו עד היום 8,000 עובדים - והמספר הזה יכול להגיע לישראל מיידית. "יש עוד 2,000 עובדים שיכולים להגיע, אבל אף אחד לא ביקש אותם. אם הקבלנים לא ידרשו אותם, התאגידים לא ידרשו אותם. אי אפשר לשלש את מספר העובדים הזרים באותם הכלים שפעלנו בהם עד היום. צריך לפתח כלים ונהלים חדשים כדי שבפרק הזמן הקצר ביותר שמתאפשר יהיו כאן 45,000 עובדים זרים חדשים". 

''אין לנו 90 שבועות''. מנכ''ל התאחדות הקבלנים, יגאל סלוביק (התאחדות הקבלנים בוני הארץ)''אין לנו 90 שבועות''. מנכ''ל התאחדות הקבלנים, יגאל סלוביק (התאחדות הקבלנים בוני הארץ)

סלוביק טוען כי הביקוש להגיע לישראל - הוא אדיר. "העובד ההודי מרוויח שם 300 דולר לחודש, בישראל הוא ירוויח כמעט 2,300 דולר לחודש. לכן הביקוש של העובדים להגיע לישראל הוא אדיר. כשאנחנו אומרים לעובד בהודו שהוא לא עבר את המיונים הוא בוכה. אם אני משלם ככה, אני רוצה לראות שאני מקבל את העובדים הכי טובים. זו החובה שלנו". 

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו: "יש עלינו ביקורת בינלאומית, בין היתר ממחלקת המדינה האמריקאית. לא כל המדינות רוצות לשלוח כרגע עובדים. חתמנו הסכמים עם הודו וסרי לנקה במסלול הבילטראלי. מאז פנינו לתאילנד, מקסיקו וגואטמלה. הפתרון לבעיה זה תמהיל של עובדים זרים, פלסטינים וישראליים"

סלוביק אמר כי הדבר לא תלוי רק בהתאחדות הקבלנים. "אנחנו לא מנפקים את הוויזה, את אישורי העלייה למטוס.הממשלה עובדת כדי להגיע למצב של שתי טיסות שיביאו 500 עובדים בשבוע, זה אומר שייקח 90 שבועות להביא את כולם. ממשלת ישראל הנכבדה, אין לנו 90 שבועות. במקרה הטוב אנחנו יכולים להחזיק מעמד 60 עד 90 יום. הממשלה צריכה להבא 45,000 עובדים תוך עד 90 יום. צריכים להגיע לכאן 8,000 עובדים בשבוע, לא 500".

גם יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, קרא להעסיק פלסטינים, ואמר כי הענף בקריסה. "עובדים זה הדבר הכי חשוב בעסק. אנחנו דורשים שישחררו את הפלסטינים לפני הרמדאן - כל עוד אין עובדים אחרים. לא כל הפלסטינים זה נוחבות, לא כולם עושים פיגועים. מעולם לא היה פיגוע של עובד פלסטיני עם היתר עבודה מעל גיל 45. מעולם! אנחנו קורסים, אנשים לא מסיימים את החודש. שתקנו 4 חודשים. צריך להוריד את הכפפות. המלחמה יכולה להמשיך עוד שנה וחצי, למה מדינת ישראל לא נותנת פתרונות?".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פועלי בנייןראול סרוגוערן סיבעובדים זריםהתאחדות קבלני השיפוציםענף הבנייהיגאל סלוביקהתאחדות הקבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...