"בתוך שנה תראו מנופים, טרקטורים ומשאיות שיתחילו לבצע התחדשות עירונית"

דוד עציוני, לשעבר משנה למנכ"ל משרד השיכון וכיום מועמד לראשות העיר חיפה, התארח בפודקאסט החזית העירונית ושוחח עם דן קצ'נובסקי על איך הוא יעודד התחדשות עירונית והגעת יזמים לעיר, על התוכנית שלו להכשיר את מנהרות הכרמל כעיר מקלט, ואיך הוא יחזיר את הצעירים שעזבו את העיר: "נחזיר את חיפה להיות עיר עשירה וזו לא מילת גנאי. זה חוזר לתושב בחינוך, תרבות וספורט"

שיתוף הכתבה
דוד עציוני, החזית העירונית (מיכה בריקמן) דוד עציוני, החזית העירונית (מיכה בריקמן)

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן, והפעם מתארח בו דוד עציוני, לשעבר משנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , וכיום מועמד לראשות העיר חיפה בבחירות שיתקיימו בסוף החודש. הוא שוחח עם דן קצ'נובסקי, בעלים ומנכ"ל של מרכז הנדל"ן, על מה לא עובד בעיר ואיך הוא מתכוון לקדם בה את ההתחדשות העירונית, למה חייבים לפתוח את השוק של הפועלים הזרים, ומה הוא יעשה כדי להגביר את המיגון בבירת הכרמל, אם ייבחר. 

לצפייה: 

להאזנה: 

לספוטיפיי | לאפל | לגוגל

עציוני התייחס בתחילה למחסור בפועלים בענף, וקרא לפתוח לגמרי את השוק. "מה שהממשלה עושה היום, היא הייתה צריכה לעשות כבר מזמן. צריך לפתוח את התחום של העובדים הזרים באופן מלא. עדיין עם פיקוח של התאחדות הקבלנים, אבל שוק חופשי. מה הבעיה שחברות כח אדם בארץ יפנו לתאגידי כח אדם בעולם, שתהיה פה תחרות גם על העובדים. הסינים עובדים מצוין, גם המולדבים והאוקראינים. בטח היום שכמבינים שאי אפשר לסמוך על כח האדם הפלסטיני. זו מדינה שדוגלת בשוק חופשי וכך צריך להיות גם עם העובדים הזרים. המצב היום פוגע קשה בענף ובבנייה.

"ברגע שאתה פותח את השוק ותאגיד יכול לבחור לעבוד עם חברה סינית, קנדית, אירופאית, רק הטובים והיעילים היו באים. זה היה יוצר דיור יותר מהיר, פרקי זמן הבנייה היו מתקצרים, המחירים יורדים וכולם היו מרוויחים".

לדבריו, "זו תקופה קשה בנדל"ן ואני צופה שגם 2024 תהיה קשה, אבל אחרי כל תקופה קשה יש פריחה. בסוף יש דרישה למגורים, המדינה הזו צומחת בקצב הכי גבוה במערב, צריך להסיר חסמים ולעודד בנייה, וכמובן שהתחדשות עירונית זה חלק מהעניין. כבר היום המדינה צריכה להגדיל את עוטף עזה והצפון, לבנות מחדש . לא לשקם - להגדיל, לא יישובים של 5,000 איש אלא של 20 אלף. כך אתה מראה לצד השני שלא רק שלא פגע בך, אלא אתה הולך לגדול, וגם מראה ליישובים שאתה מאמין בהם".

"לנתניה לפני 15 שנה קראו עיר הפשע והרשע, והיום היא דוגמא לכל הערים בישראל, ולא רק נתניה: אשקלון, ראשל"צ, ב"ש, בכולן יש ראשי ערים מצוינים שמעודדים בנייה ויזמות. יזם זה לא אויב. וזה לא רק בנייה – זה מסחר, תעשייה ותעסוקה. חייבים להשאיר את הדור הצעיר בחיפה"

איך אתה מסביר את הכישלון בשנים האחרונות, שיזמים ברחו מהעיר?
"לצערי חיפה היא היפהפייה הנרדמת ואני מקווה שאני אעיר אותה. הפוטנציאל מטורף אבל בסוף ראש עיר מחליט אם תהיה או לא תהיה בנייה. בשנים האחרונות יש הליכה אחורה, אנטי יזמים, מלחמה עם התקשורת. זה 5 השנים הכי גרועות בחיפה אי פעם, אבל גם 15 שנה לפני זה בחיפה נבנו 12 אלף יח"ד, פחות מאלף בשנה בעיר השלישית בגודלה בארץ. זה מחדל וביזיון וצריך שינוי מקצה לקצה.

"לנתניה לפני 15 שנה קראו עיר הפשע והרשע, והיום היא דוגמא לכל הערים בישראל, ולא רק נתניה: אשקלון, ראשל"צ, ב"ש, בכולן יש ראשי ערים מצוינים שמעודדים בנייה ויזמות. יזם זה לא אויב. וזה לא רק בנייה – זה מסחר, תעשייה ותעסוקה. חייבים להשאיר את הדור הצעיר בחיפה. התחדשות עירונית זה המנוף הכי גדול להשארת צעירים בעיר. שיקום שכונות, הוספת בתי ספר, שבילים ופארקים. התחדשות עירונית זה לא רק תחום יזמי - זה תחום חברתי".

"צריך לחדש את העיר, היא לא חודשה מעולם ונראית בדיוק כמו לפני 50 שנה", טוען עציוני. "כל מי שהיום בבתים החדשים בחדרה, טירה והקריות - זה חיפאים שלא היה להם לאיפה ללכת. וזה הדור הצעיר שהכי חשוב להשאיר בעיר. התחדשות עירונית זו הזדמנות לדיירים שיקבלו דירה חדשה, ליזמים, לזוגות הצעירים. והזדמנות לעיר לייצר הכנסות שחוזרות לתושב. בתרבות, בחינוך ובספורט. נחזיר את חיפה להיות עיר עשירה וזו לא מילת גנאי".

התחדשות יוצרת פקקים, ורואים את זה בערים שעברו התחדשות משמעותית כמו רמת גן.
"נעשה את זה יחד עם השקעה גדולה בתשתיות, ובעיקר בתחבורה. הרכבת שתחושמל אחרי שתמונהר, רכבת קלה שתיסע בין השכונות, הגברה מסיבית של תחבורה ציבורית, אוטובוסים. חיפה יכולה להיות אור גם בנושא התחבורתי".

"נבנו אפס מקלטים וממ"דים, זו הזנחה פושעת" 

לדבריו, "חיפה היא בירת הצפון, והעיר הכי יפה במדינה למרות שאני משוחד. צריך עירוב שימושים ומסחר אבל לא רק. הגדלת פארק הייטק. נעודד אנשי עסקים ויזמים שיבואו להשקיע בחיפה. אנחנו החניון הכי גדול בארץ, חניון של סטודנטים מהאוניברסיטה, מהטכניון. הם חונים 4 שנים - ועוזבים. צריך לספק להם כמה שיותר מקומות תעסוקה. חיפה עד לפני 40 שנה הייתה בירת הכלכלה של המדינה, ההייטק הומצא בחיפה, התעשייה, הנמלים, חיפה הייתה מאוד חזקה ולצערי בגלל ניהול לא נכון זה השתנה".

"חייבים להכשיר את חיפה למלחמה, זה לא אם אלא מתי. ב-2006 אחרי המלחמה יונה יהב קיבל תקציבי עתק, מעל מיליארד שקלים, ונבנו אפס מקלטים וממדים. הזנחה פושעת. קודם כל אכשיר את מנהרות הכרמל כעיר מקלט, אפשר להכניס שם 30 אלף איש. וגם בניית ממ"דים ומקלטים".

מה הדבר הראשון שתעשה אם תקבל את המפתחות?
"חייבים להכשיר את חיפה למלחמה, זה לא אם אלא מתי. ב-2006 אחרי המלחמה יונה יהב קיבל תקציבי עתק, מעל מיליארד שקלים, ונבנו אפס מקלטים וממדים. הזנחה פושעת. קודם כל אכשיר את מנהרות הכרמל כעיר מקלט, אפשר להכניס שם 30 אלף איש. וגם בניית ממ"דים ומקלטים. אני מבטיח: בתוך שנה תראו מנופים, טרקטורים משאיות שיתחילו לעבוד בהתחדשות עירונית. אני יודע ליישם מה שקורה בערים אחרות, להעתיק. מה שמשה ליאון למשל עשה בירושלים זה מדהים, תראה מה עשה ב-5 שנים, שינה את התפיסה מקצה לקצה".

לסיום טען עציוני: "הדבר הכי חשוב לראש עיר זה הקשר עם השרים, לא משנה מי זה, צריך לכבד כל אחד. אני מכיר את הפקידות היטב,  עובד איתם כבר עשר שנים. באוצר למשל שעבדתי ובקק"ל. בסוף הכל אישי. נביא תקציבים לחיפה, לתשתיות, תחבורה ותרבות וספורט. לא יעשו לנו טובה כי לא הביאו לנו את זה 20 שנה. ראשי הערים לא דרשו את זה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןמיגון מבניםהחזית העירוניתחיפהדוד עציוניבחירות מקומיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...