השוק מתחיל להתאושש: ירידה של 15% בלבד ברכישת דירות בדצמבר לעומת שנה קודם

נתוני הכלכלן הראשי באוצר על דצמבר 2023 מצביעים על ירידה מתונה יחסית לחודשיים הראשונים למלחמה ברכישות, וגידול של 47% בהשוואה לנובמבר 2023. עם זאת, זה דצמבר עם הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות, לפחות מתחילת שנות ה-2000. עלייה חדה במכירות הקבלנים באזור המרכז, צניחה של 43% ברחובות

שיתוף הכתבה
אתר בנייה (שאטרסטוק)אתר בנייה (שאטרסטוק)

בחודש דצמבר 2023 נרכשו 6,088 דירות (כולל בסבסוד ממשלתי),ירידה של 15% בהשוואה לדצמבר 2022. זהו שיעור ירידה מתון בהשוואה לאלו שנרשמו בחודשיים הראשונים למלחמה. כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שפורסמה היום (ד') 

בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה בחודש נובמבר 2023 זהו גידול חד של 47% . יחד עם זאת, בהשוואה היסטורית של חודשי דצמבר זוהי הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.

בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בדצמבר על 5,531, ירידה של 18% בהשוואה לדצמבר 2022. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 39% במספר עסקאות אלו. מכירות הקבלנים בחודש דצמבר הסתכמו ב-2,782 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, גידול של 3% בהשוואה לדצמבר 2022, זאת לאחר ירידות חדות בחודשיים הראשונים למלחמה.

בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,225 דירות, ירידה מתונה של 2% בהשוואה לדצמבר 2022. בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה בחודש הקודם, החודש השני למלחמה, נרשם גידול חד של 86% בסך מכירות הקבלנים וגידול של 65% במכירות אלו בשוק החופשי בלבד. 

גידול חד במכירות באזור המרכז, צניחה ברחובות

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי ניכרת שונות גבוהה בין האזורים. כך, בעוד שבאזור המרכז נרשם גידול חד של 43% במכירות אלו בהשוואה לדצמבר 2022, באזור רחובות, מהבולטים ברכישות משפרי הדיור והזוגות הצעירים בשנים האחרונות, נרשמה ירידה חדה של 44% במכירות אלו. 

הערים הבולטות במכירות הקבלנים באזור המרכז היו פ"ת, קריית אונו, ר"ג, גבעת שמואל, אור יהודה ובני ברק. בכולן נרשמו שיעורי גידול משמעותיים בהשוואה לדצמבר 2022, כאשר אלו חלו בין היתר על רקע מבצעי שיווק משמעותיים של קבלנים באזור, הבאים לידי ביטוי בתנאי התשלום הנוחים, אי הצמדה למדד תשומות בניה וכו', שאינם באים לידי ביטוי במחיר הדירה "הרשמי".

בניתוח מאפיינים סוציו דמוגרפיים של רוכשי הדירות החדשות באזור המרכז (בשוק החופשי) בחודש דצמבר, נמצאה שכיחות גבוהה יחסית של מועסקים מענף ההייטק, כמו גם שיעור גבוה יחסית של משקי בית חרדים. בניתוח הריכוזיות במכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא כי כמעט בכל האזורים, למעט אזור הדרום, חל בחודש דצמבר גידול בחלקן של עשר החברות הגדולות במכירות, בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של 2023. 

על רקע הערכות שנרשמו בקרב פעילים בענף על צפי לגל רכישות של תושבי חוץ, בדצמבר נרכשו 127 דירות ע"י תושבי חוץ, ירידה של 26% בהשוואה לדצמבר 2022. יש לציין כי שני-שליש מרכישות תושבי החוץ בדצמבר התרכזו באזור ירושלים, בכלל זה בישובים שבדר"כ אינם מתאפיינים ברכישות של תושבי החוץ. במקביל יש לציין כי בדצמבר נמכרו 26 דירות ע"י תושבי חוץ, כך שנטו רכישות תושבי החוץ הסתכמו בחודש דצמבר ב-101 דירות, כ-2% בלבד מסך העסקאות בחודש זה. 

גלעד אהרוני, מנהל שיווק ומכירות ארצי של קבוצת גבאי , אומר כי "ישובים בפאתי גוש דן הופכים ליותר ויותר אטרקטיביים עבור רוכשי דירות פוטנציאליים, בעיקר בשנה האחרונה, לאור השינויים שחלים בשוק, ביניהם עליית הריבית והמצב הבטחוני והחברתי. אור יהודה בהחלט נהנית מביקושים, בזכות תנופת בנייה יוצאת דופן בעיר, עם מגוון פרויקטים ומאות יחידות דיור, שעדיין נמכרים במחירים אטרקטיביים, וביניהם גם פרויקטים של מחיר מטרה. לא בכדי נתוני הכלכלן הראשי הציגו את אור יהודה בין מובילות הערים בטבלת המכירות הארצית, מה שמראה על תנופה גדולה בתחום הדיור ועל ביקוש מצד אוכלוסיות חדשות והיא בהחלט מציבה היום תחרות ואלטרנטיבה של ממש לערים מובילות במרכז". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרשוק הדיורהכלכלן הראשיחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...