"קונץ-פטנט": בגיל שבו כבר לא מהמרים – עדיין אפשר לעשות כסף

"משכנתא זהב" מאפשרת לבני הגיל השלישי למשכן את ביתם תמורת סכום כסף גדול לכל מטרה שירצו – מעזרה לילדים ועד לטיול מסביב לעולם. שימוש נפוץ נוסף בכלי הזה, אשר תופס תאוצה דווקא עכשיו בימי המלחמה – מימון מגורים בבתי דיור מוגן

שיתוף הכתבה
משה פלדמר. צילום: דוברות לאומימשה פלדמר. צילום: דוברות לאומי

מחקרים רבים שנערכו בעשורים האחרונים מלמדים על קשר הדוק בין שהייה בסביבה חברתית דינמית לבין החוסן הנפשי והבריאותי של בני הגיל השלישי. נדמה כי בישראל של שנת 2024, כשברקע אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם ומתנהלת זה מספר חודשים, הדברים מקבלים משנה תוקף.

אוכלוסייה הגיל השלישי בישראל, המונה על פי הערכות כ-1.2 מיליון נפשות, מוצאת עצמה לא אחת מתמודדת בגפה מול גלי האקטואליה העכורים, ללא חברה מנחמת או תעסוקה יומיומית מסיחת דעת. אין זה פלא שרבים מבני הגיל הזה מבקשים כיום להעתיק את מקום מגוריהם לבתי הדיור המוגן הפזורים ברחבי הארץ,  המספקים, לצד ההשגחה הרפואית השוטפת, גם קהילה אנושית תומכת.

ואולם, מה שמונע מרבים את המעבר הנחשק לדיור המוגן הוא עלותם הגבוהה של מוסדות אלה, שרוב הישראלים בגילאי הפנסיה המתקדמים פשוט לא יכולים להרשות לעצמם. למרבה האבסורד, גם אנשים שבבעלותם דירות מגורים, חסרים את הנזילות הכספית הנדרשת לתשלום אלפי שקלים בחודש ואף יותר – ועל כן נמנעים מביצוע המהלך.

פתרון זהב

בשנים האחרונות הולך ונפוץ כלי חדש-ישן שעשוי לספק פתרון לבעיה הזו: " משכנתא הפוכה ". מדובר בכלי פיננסי המאפשר לבעלי נדל"ן למגורים למשכן את ביתם לבנק תמורת סכום כסף גדול ונזיל, בו הם יכולים להשתמש לכל מטרה שירצו – לרבות מגורים בדיור מוגן.

משה פלדמר, ראש אגף פיתוח עסקי בחטיבת המשכנתאות של בנק לאומי, אומר כי לקוחות הבנק שפגש נטלו את המשכנתאות האלה למטרות מגוונות,  "ממתן עזרה כלכלית לילדים, דרך הזדמנות לממש תוכניות מעולמות הנופש והפנאי, ועד הנגשת הבית הקיים לצרכים הפיזיים המשתנים ומימון טיפולים סיעודיים יקרים. יש אפילו זוג שמישכן את הבית כדי שיוכל לממן שיט לקוטב הדרומי".


לאומי למשכנתאות.  צילום: כפיר סיון

לדברי פלדמר, מאז ה-7 באוקטובר המשכנתא ההפוכה – או " משכנתא זהב" כפי שקוראים לה בלאומי – זוכה דווקא לעלייה בביקוש, ולדעתו יש לכך שתי סיבות מרכזיות: "בנקודת הזמן הנוכחית, הדיור המוגן הפך להיות אחת מהמטרות הבולטות של נוטלי המשכנתא הזו. אותנו בלאומי זה לא מפתיע, משום שלצד האלמנט של הנזלת ההון האישי, המשכנתא הזו גם פותחת את הדלת לעולם חברתי עשיר ותומך, שרבים באוכלוסיית גיל הזהב זקוקים לו בעת הזו. מאידך,  המשכנתא הזו יכולה לסייע  לילדים, לנכדים  או למשק הבית בתקופה של קושי כלכלי. מטבע הדברים, נושא התרבות והפנאי נדחק בימים אלה לקרן זווית".

פלדמר מוסיף כי "במקרים של מצוקה כלכלית, ניתן אף לאחד מספר הלוואות לתוך משכנתא זהב לצורך הקטנת ההחזרים החודשיים".

לצד המאפיינים הייחודיים לישראל, בדגש על ימים אלה, פלדמר מבהיר כי "הדרישה לדיור מוגן הלכה והתעצמה בשנים האחרונות בכל העולם המערבי. הדבר הזה קורה גם בשל שינויים גלובליים בהרגלי המגורים ב'שנות הזהב' אבל גם בשל אילוצים קונקרטיים כמו הירידה בהכנסות שמאפיינת את השנים האלה, והגידול המשמעותי בזמן הפנוי – תוצאה ישירה של העלייה בתוחלת החיים".

שומרים על הבית

משכנתא זהב של לאומי ניתנת ל-25 שנה וניתן לקבל אותה עד גיל 95; בניגוד למשכנתא ההפוכה המוכרת, המאפשרת ללווים לקבל סכום קבוע מדי חודש, נוטלי משכנתא זהב נהנים ממלוא סכום ההלוואה – כמחצית משוויו הכולל של הנכס שבבעלותם – בפעימה אחת או שתיים לכל היותר.


סניף לאומי.  צילום: כפיר סיון

"היתרון הגדול במתן סכום חד-פעמי הוא באפשרות שזה נותן לנו לפרוס את ההחזר בצורה הנוחה והמותאמת ביותר לצורכי הלקוח וליכולותיו התזרימיות – החל מהחזר נמוך ביחס להלוואות משכנתא רגילות, ועד לתשלום חודשי דומה להלוואות אלה", מסביר פלדמר. עם זאת, הוא מבהיר, בכל הקשור למי שמבקשים לעבור לדיור מוגן, הרי שהיתרון הכי חשוב במשכנתא זהב הוא האפשרות שהיא מעניקה להם לשמור על ביתם: "מאחר שהתשלום לדיור המוגן נעשה באופן חודשי ולא בבת אחת, הלווים תמיד יכולים לפרוע את ההלוואה מתוך הסכום הגדול שקיבלו מהבנק, ולחזור להתגורר בביתם בכל עת שירצו".

"אנחנו  בלאומי באמת מאמינים שיציאה לפנסיה לא צריכה לגרור עמה פגיעה ברמת החיים של בני הגיל השלישי", מסכם פלדמר, "וזה כולל גם את ההיבט הנפשי והרצון להיות מוקפים באנשים ובקהילה. לא לחינם המוצר הזה של משכנתא זהב זוכה כיום לעדנה, שכן הוא עונה לדעתי על צורך של ישראלים רבים להרגיש חלק מהביחד הישראלי הכה ייחודי הזה, ששומר עליהם ועל כולנו".

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:לאומי למשכנתאותלאומיפנסיהגיל שלישי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...