הגירוש מגן עדן: בעלי צמודי קרקע בגבעתיים עלולים למצוא עצמם במגדלים בשל תוכנית התחדשות מאסיבית

מתחם "בראשית" הכולל כיום בתים דו קומתיים בסביבה שקטה, נכלל בתוכנית התחדשות מאסיבית המבקשת להפקיע את שטחו ולהעביר את דייריו למגדלים של עד 24 קומות בציר בן גוריון הסואן, והתושבים יוצאים למאבק. עיריית גבעתיים: "תוכניות פינוי-בינוי לא יצאו לפועל אם בעלי הדירות/נכסים לא ירצו בהן"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר וראש העיר גבעתיים רן קוניק (רז רוגובסקי, רונן אקרמן, עיריית גבעתיים)מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר וראש העיר גבעתיים רן קוניק (רז רוגובסקי, רונן אקרמן, עיריית גבעתיים)

דיירי רחוב בראשית במזרח גבעתיים נהנים כיום מכל העולמות. מצד אחד, מגורים בלב ליבו של גוש דן, ומצד שני סביבת חיים כמעט כפרית בבניינים דו קומתיים בני 4 דירות בסך הכל, ברחוב צדדי ושקט. ואולם תוכנית התחדשות חדשה ומאסיבית המקודמת בימים אלה, מאיימת לקלקל את האידיליה מהם נהנים כיום בעליהן של עשרות דירות במתחם, ולהעבירם בעל כורחם למגדלים של עד 24 קומות, לאורך ציר בן גוריון הסואן.

המדובר בתוכנית הפינוי-בינוי עבור "מתחם בן גוריון" בעיר, שאותה מקדמת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גבעתיים, ביחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. לגבי מתחם ששטחו הכולל הוא 250 דונם. בשטח זה ניצבות כיום 1,850 דירות, במבנים בני 2 קומות, בניינים בני 4 קומות על עמודים, וכמה בניינים חדשים וגבוהים יותר. התוכנית מבקשת להגדיל את מספר הדירות במתחם ל-4,000 במספר מתחמים, אשר כל אחד מהם יקודם בנפרד. במתחמי המימוש לאורך רחוב בן גוריון, שם יקבלו בעלי הנכסים מרחוב בראשית דירות חדשות, תחויב בנייה של 6 עד 24 קומות.

מתחם בראשית, המתפרש על פני 25 דונם, מהווה 10% משטח התוכנית הכולל, וממוקם במזרח העיר בסמוך לגבול עם רמת גן, בין הרחובות גולומב, בן גוריון, עמל ובראשית. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה את התוכנית להפקדה להתנגדויות הציבור ביולי 2023, ותהליך הגשת ההתנגדויות לתוכנית הסתיים אתמול (א').

עשרות בעלי הדירות ששטחן יופקע, יקבלו כתמורה זכויות במגדלים שייבנו לאורך ציר בן גוריון. אלו מתנגדים בתוקף שכן הם "אינם מעוניינים לעבור להתגורר ברבי קומות ומגדלים, בצפיפות ובעומסי תנועה בלתי נסבלים, ורוצים להמשיך ליהנות מאיכות החיים הקיימת"

עשרות בעלי הדירות ששטחן יופקע, יקבלו כתמורה זכויות במגדלים שייבנו לאורך ציר בן גוריון. אלו מתנגדים בתוקף שכן הם "אינם מעוניינים לעבור להתגורר בבניינים רבי קומות ומגדלים, הנדחסים ברובם לכיוון רחוב בן גוריון המהווה כביש ראשי, בצפיפות ובעומסי תנועה בלתי נסבלים, ורוצים להמשיך ליהנות מאיכות החיים הקיימת בשכונה ומבתי מגוריהם", כפי שנכתב בהתנגדות שהגיש משרדה של עו"ד ענת בירן , בשם למעלה מ-60 בעלי דירות במתחם.

עוד נכתב כי "התוכנית מקריבה ומוחקת לחלוטין את מתחם בראשית, וכוללת הפקעה של למעלה ממחצית משטח השכונה, ושל עשרות בתי מגורים, לטובת שטחי ציבור שישמשו את כלל תוכנית רצועת בן גוריון ואף לטובת מתחמים נוספים מחוץ לתחום התוכנית המופקדת... כלל לא ברור בשלב זה כיצד מתכוונת הוועדה המקומית לקבל לידיה שטחים אלו ללא הסכמת בעלי הזכויות. מדובר במתחם נעים, שקט, ירוק, המאופיין בבנייה נמוכה, ואין שום הצדקה לגזר הדין שהוטל (על התושבים) במסגרת התוכנית המופקדת לפנות את בתיהם לטובת הגדלת קיבולת התושבים בעיר. לשם דוגמה בלבד - האם מישהו מעלה בדעתו לפנות למשל את שכונת רמת אביב הוותיקה מחמת גילה ואופייה ולהעביר את כל תושביה למגדלי מגורים ברחוב חיים לבנון?".

גבעתיים (שאטרסטוק)גבעתיים (שאטרסטוק)

"שיתוף הציבור? רוב התושבים לא מודעים לקיום התוכנית" 

המדובר באחת בלבד מתוך סך של 70 התנגדויות שהוגשו נגד התוכנית. בהתנגדויות שהגישו בעלי דירות אחרים במתחם, ניכר כי גם הם אינם מעוניינים כלל בהתחדשות עירונית לנכסים שבבעלותם, וכן כי לא היו מודעים כלל לקיומה של התוכנית עד לאחרונה. בעלת דירה במתחם, המתגוררת בדירת גן בבניין בן 4 דירות ברחוב גלבוע, כתבה כך בהתנגדות שהגישה לתוכנית הכוללת: "בחרתי לגור ברחוב לאחר חיפושים רבים, מכיוון שהוא רחוב שקט, ירוק, המאופיין בבנייה נמוכה. אני בעלת הדירה בקומת הקרקע שהינה דירת גן הכוללת גינה בשטח גדול. לאורך השנים שיפצתי את הדירה כפי רצוני וחלומי, ולפני שנתיים את הגינה הפכתי לגן עדן, כך שהתחדשות עירונית בדירות הנ"ל הינה מיותרת מבחינתנו".

"באמצע החיים הקשים האלו, בימי מלחמה", היא כותבת, "החליטה עיריית גבעתיים, לקחת שכונה שלמה עם תושבים שמרגישים בטוחים בביתם, ולהחריבה מיסודּה. כל זאת נעשה מבלי ליידע את התושבים השוכנים בה. במקרה, הידיעה על הריסת ביתי הגיעה לידיעתי כדרך אגב משכני לבניין. בתחושתי, ה'אואזיס' שמצאתי לפני שנים רבות נלקחת מתחת רגליי בלי ליידעי מראש".

בעלת דירה המתגוררת בדירת גן בבניין בן 4 דירות ברחוב גלבוע: "עיריית גבעתיים החליטה לקחת שכונה שלמה עם תושבים שמרגישים בטוחים בביתם, ולהחריבה מיסודּה. כל זאת נעשה מבלי ליידע את התושבים השוכנים בה"

עוד היא מוסיפה, כי " קבלת הסכמת הדיירים לצופפם במגדלים ולהעביר את חלקם למגדל הממוקם ברחוב ראשי ורועש ואת חלקם להעביר למגדל הממוקם למרגלות בית ספר, אינו ישים והינו בלתי מציאותי. יש דירות שלא הורחבו כלל, יש דירות בהן בוצעו הרחבות בגדלים שונים, בזמנים שונים וברמת גימור שונה, בחלק מהדירות יש חניות וממ"ד ובחלק אחר אין. בהיעדר מכנה משותף, ברור כי הסיכוי להגיע להסכמות עם 139 בעלי יחידות הדיור (ברחוב נתון) נמוך ביותר. באף בניין ברחוב גלבוע לא בוצע לאורך שני העשורים האחרונים אף תהליך של תמ"א. לעומת זאת, בוצעו הרחבות רבות של דירות ברביעיות ברחוב. מכאן ברור כי דיירים אשר לא היו מעוניינים לבצע תמ"א, ודאי לא יהיו מעוניינים להצטופף במגדלים".

מתנגד אחר כתב כי "דברי ההסבר לתוכנית נחתמים במשפט: 'התוכנית קודמה בצד הליך שיתוף ציבור נרחב שתוצריו הוטמעו בתכנון המוצע'. כיליד העיר גבעתיים וכתושב השכונה ב-7 השנים האחרונות, לא נתקלתי ולו פעם אחת בהזמנה להליך שיתוף ציבור. כמו כן, לא נמצאה עדות לאותו שיתוף ציבור כחלק ממסמכי התוכנית. משיחות עם חברים ותושבי השכונה, רובם לא מודעים לקיום תכנית כה משמעותית ולכן מבוקש מהוועדה הנכבדה להאריך את תקופת ההתנגדויות על מנת שתושבים נוספים יוכלו לתת את דעתם על התוכנית. הגם, שאנו נמצאים בתקופה רגישה ביותר, בה חלק מהתושבים נמצאים בשירות מילואים עוד לפני החלה הפקדת התוכנית בפועל".

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה כי "תהליך ההתנגדויות לתוכנית ההתחדשות העירונית של רצועת בן גוריון הסתיים אתמול וברור לנו כי תוכנית בהיקף כזה, הכוללת תכנון שונה וחדשני, המבוסס על בניה לגובה ויצירת שטחים לטובת הציבור, תייצר התנגדויות. באופן כללי, תוכניות פינוי-בינוי לא יצאו לפועל אם בעלי הדירות/נכסים לא ירצו בהן ואנו אף מאמינים שבכדי לחדש את העיר ואת הדירות הישנות חייב להיות תמריץ לבעלי הדירות ורצון מצידם. יתרה מכך, לעיריית גבעתיים עצמה יש השגות לגבי חלקים בתוכנית, אותן הגשנו במסגרת ההתנגדויות. תקוותנו היא לייצר מצב בו הדיירים והעירייה יובילו יחד תכנית התחדשות עירונית מוצלחת שתיתן מענה לתושבי השכונה הן מבחינת חידוש השכונה והן מבחינת מיגון הבתים/נכסים".

מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמסר בתגובה כי ״התוכנית מקודמת ע"י הרשות הממשלתית יחד עם העירייה מאז שנת 2020, כאשר הליך קידום התוכנית כלל מספר מפגשים של שיתוף ציבור, ועמדות התושבים שהוצגו אף השפיעו על התוכנית שהופקדה. נציין כי ישנם תושבים רבים בשכונה התומכים מאוד בהתחדשות ומצפים לאישור התוכנית. 

"באשר לתוכנית עצמה, היא תואמת לתוכנית המתאר של העיר, ועוסקת באזור המצוי בגבול העיר, נשען על ציר תנועה מרכזי ותחנת מטרו עתידית ועל פי תוכנית המתאר מיועד להתחדשות עירונית אינטנסיבית וליצירת שטחים שהינם נדרשים באופן חיוני לטובת מבני ציבור ותשתיות עירוניות. נדגיש כי מדובר בבינוי שאינו חורג מהמקובל באזור המרכז, עם הקצאת קרקעות לא רק לשטחים פתוחים, אלא גם עבור שירותים ציבוריים ומבני חינוך. על כל פנים, הזכות לממש את התוכנית נתונה בידי התושבים עצמם כבכל תוכנית התחדשות עירונית ״.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעיריית גבעתייםגבעתייםפינוי בינוי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...