היועמ"שית: חלקים מתוכנית הדיור של הממשלה אושרו בניגוד לחוק

בשבוע שעבר אישרה הממשלה תוכנית דיור. במכתב חריף ששלח למזכיר הממשלה טוען המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון, כי שניים מהסעיפים בה אושרו שלא כדין, כולל הבאת 10,000 פועלים זרים נוספים באופן פרטי. "הבאת החלטות מהותיות לאישור הממשלה מבלי שהובאה מראש בפני השרים, מנוגדת לשלטון החוק"

שיתוף הכתבה
שרי השיכון, האוצר והפנים מציגים את תוכנית הדיור הממשלתית (מרכז הנדל"ן)שרי השיכון, האוצר והפנים מציגים את תוכנית הדיור הממשלתית (מרכז הנדל"ן)

שניים מהסעיפים בתוכנית הדיור שאישרה הממשלה בשבוע שעבר אושרו באופן לא חוקי, אחד מהם לאחר שנאמר לשרים האחראים על התוכנית – שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, כי יש מניעה משפטית לאשרו. כך עולה ממכתב חריף ששלח ביום ה' האחרון המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, על דעתה של היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה.

על פי המתואר במכתב, שני הסעיפים שאושרו שלא כחוק, עלו לדיון והצבעה לאחר שראש הממשלה ומרבית השרים כבר עזבו, ומבלי שנשלחו מראש לעיון השרים בצירוף חומרים נלווים. לגבי אחד מהם כאמור נקבע מראש כי יש מניעה משפטית לאשרו. הכוונה לתוספת של עשרת אלפים פועלים זרים לענף הבניה שאותם ניתן יהיה  להביא באופן פרטי, ולא באמצעות ההסכמים הבילטראליים.

את מי תשרת תוכנית הדיור של הממשלה? התשובה מפתיעה

"לאחרונה אירעו מספר מקרים בהם תוך כדי ישיבת הממשלה או ועדת השרים הובאו לדיון תוספות מהותיות להחלטות שנדונו, ואף הצעות החלטה חדשות לחלוטין, שלא הופצו מלכתחילה לשרים", כתב עו"ד לימון במכתבו. "הצעות אלו אושרו מבלי שהתבצעה לגביהן עבודת מטה מקצועית או משפטית נדרשת לפני הבאתן לדיון, וממילא מבלי שהובאה בפני השרים מלוא התשתית העובדתית או המשפטית הנחוצה לשם קבלת החלטה.

"בישיבת הממשלה שנערכה השבוע הועלו בעל-פה ע"י שר האוצר, בסופו של הדיון בהצעת ההחלטה בנושא 'התוכנית הממשלתית לתמרוץ ולהאצה של ענף הנדל"ן והבנייה למגורים', תוספות מהותיות שלא נכללו בהצעת המחליטים שהופצה מראש לשרים, וזאת כאשר ראש הממשלה ורוב השרים כבר עזבו את הדיון".

"מתעוררים קשיים משפטיים משמעותיים" 

לדברי לימון, "נציגי הייעוץ המשפטי לממשלה שנכחו בדיון הבהירו כי לא ניתן להצביע על אישור תוספות אלו, שכן לגבי אחת מהן נקבע עוד לפני הדיון כי קיימת מניעה משפטית לכלול אותה בהחלטה, וביחס לשתיים האחרות מתעוררים קשיים משפטיים משמעותיים אשר טעונים ליבון, שלא התאפשר משעה שההצעות לא נכללו בנוסח שהופץ לשרים לקראת הדיון. למרות זאת, שתיים מהתוספות אושרו ע"י הממשלה, לרבות הנושא שלגביו קיימת מניעה משפטית.

"התנהלות זו מבטאת תפיסה שגויה שלפיה הדרישה לכך שהצעת מחליטים תובא לממשלה כשהיא נשענת על תשתית עובדתית ומשפטית ובהתאם לחוק היא דרישה טכנית, בעוד שזוהי דרישה מהותית שרק בהתקיימה יכולים שרי הממשלה לקבל החלטות מושכלות, וניתן להבטיח את אינטרס הציבור ולמנוע פגיעה בו".

לדברי לימון, הדבר מנוגד לשלטון החוק ובלתי תקין: "הבאת החלטות מהותיות לאישור הממשלה תוך כדי ישיבת הממשלה, בהיעדר תשתית מקצועית ומשפטית מתחייבת שהובאה מראש בפני השרים או חמור מכך – כאשר נאמר מראש כי קיימת מניעה משפטית לכך, מנוגדת לעקרון שלטון החוק בעבודת הממשלה. היא בלתי תקינה, ועלולה להביא לתקלות נגזרות ביישומן של החלטות אלה, או לכך שהממשלה תקבל החלטות לא חוקיות.

"למזכירות הממשלה תפקיד ממלכתי ציבורי. היא שאמונה, בראש וראשונה, על שמירת ההתנהלות הממשלתית התקינה מבחינה תהליכית, למען הציבור. מתן גושפנקא מטעם מזכירות הממשלה לדרך פעולה לא תקינה זו שתוארה לעיל נוגדת את תפקידה... לפיכך, החלטות הממשלה שהתקבלו בניגוד לעקרונות האמורים צריכות להיות מובאות לדיון מחדש בממשלה, לאחר השלמת עבודת המטה המקצועית הנדרשת".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בצלאל סמוטריץ'תוכנית דיוריצחק גולדקנופףהיועצת המשפטית לממשלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...