תוכנית הדיור הממשלתית: לפחות 10,000 דירות בעד 800 אלף שקל בפריפריה

התוכנית שאושרה הבוקר (א') בממשלה כוללת את העמקת סבסוד הוצאות הפיתוח, בעיקר בפריפריה בלמעלה ממיליארד ש'. נקבע כי חיילי המילואים יזכו לקדימות בקבלת ההטבה ובלפחות 20% מהדירות. בנוסף יוגדלו תמריצי הוצאת היתרים מהירה, כך שרשות מקומית תוכל לזכות בעד 10,000 ש' לדירה. הקבלנים :"יש החלטות טובות, אבל אף גיים צ'יינג'ר" 

שיתוף הכתבה
שר האוצר, השיכון והפנים במסיבת העיתונאים (מרכז הנדל"ן) שר האוצר, השיכון והפנים במסיבת העיתונאים (מרכז הנדל"ן)

שרי האוצר השיכון והפנים הציגו הערב (יום א') במסיבת עיתונאים את תוכנית הדיור הממשלתית, שמטרתה להאיץ את פעילת ענף הבנייה ב-2024. בלב התוכנית: העמקת סבסוד הוצאות הפיתוח, בעיקר באזורי הפריפריה, באופן אשר אמור להביא לפי התוכנית לשיווקן של לפחות 10,000 דירות במחיר מוזל של עד 800 אלף שקלים בערי הפריפריה. עוד נקבע כי חיילי המילואים יזכו לקדימות בקבלת ההטבה וכי הם יזכו לפחות ב-20% מהדירות.

לצורך כך כוללת התוכנית - שהוצגה על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שר הפנים משה ארבל ומנכ"לי משרדי האוצר והשיכון שלומי הייזלר ויהודה מורגנשטרן - הקצאה למשרד הבינוי והשיכון בסך של עד 1.1 מיליארד שקלים בשנת 2024 לסבסוד מכרזי משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. בין הרשויות שבהן ייעשה הסבסוד: טבריה, מגדל העמק, נתיבות, אופקים ואולי אשקלון.

עוד כוללת התוכנית את הגדלת מכסת העובדים הזרים ל-65 אלף. הוחלט להגדיל את היקף העובדים של חברות הביצוע הזרות מ-15 אלף ל-25 אלף. בנוסף הוחלט על הגבלת מימוש הבאתם של 10,000 הפועלים שלא באמצעות המסלול הבילטרלי, שמבוצע בימים אלה, ל-90 יום מהיום.

''אחריותי היא שלכל אזרח בישראל תהיה קורת גג ראויה לשמה''. גודלקנופף במסיבת העיתונאים (מרכז הנדל''ן) ''אחריותי היא שלכל אזרח בישראל תהיה קורת גג ראויה לשמה''. גודלקנופף במסיבת העיתונאים (מרכז הנדל''ן)

עוד כוללת התוכנית הקצאת 60 מיליון שקל לעידוד תעסוקת ישראלים בענף הבנייה, מהם 30 מיליון שקל עבור מענקים ו-30 מיליון שקל עבור הכשרות. בנוסף הוחלט על מתן מענקים לעידוד התיעוש של הבנייה, ועל תמרוץ מתן היתרים באופן שהיתר שיינתן בזמן מהיר יביא לתמריץ של עד 10,000 ש"ח פר דירה לרשות לתקציב השוטף.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, הסביר כי "מטרתנו המרכזית היא הורדת מחירים בשוק הדירות. ההחלטות יגדילו את היצע הדירות. אחריותי היא שלכל אזרח בישראל תהיה קורת גג ראויה לשמה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "הכלכלה הישראלית נכנסה למלחמה במצב מצוין. תקציב 2024 הוא תקציב של קיצוצים, אבל יש בו גם הרחבה ב-3 וקטורים: שוק הדיור, ענף ההייטק ותעסוקת החרדים. אנחנו מבינים שצריך לתת בוסט לשוק כדי לדחוף אותו קדימה. שוק הדיור בהאטה מאמצע 2022 והאתגר המרכזי הוא לשמור על קצב בנייה גבוה על מנת שכשהריבית תתייצב והביקושים יחזרו - הם יפגשו היצע דירות גדל.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים הערב (מרכז הנדל''ן)שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים הערב (מרכז הנדל''ן)

"אנחנו שמים 2 מיליארד שקלים תוספתיים", הוסיף שר האוצר, "יש לתוכנית 4 רגליים- סוגיית הידיים העובדות, מרכזים מאמץ להביא הרבה עובדים זרים. בתחום התכנון מסירים חסמים ומתמרצים רשויות. בתחום המימון מקלים על היזמים במספר צעדים. גולת הכותרת זו העמקת סובסידיה. נביא למכירת דירות לזכאים בפריפריה בלא יותר מ-800 אלף שקל, זו ההתחייבות. תהיה עדיפות למשרתי מילואים".

מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, אמר כי מטרת התוכנית היא להביא ל-10,000 דירות בפריפריה בגודל של לפחת 100 מ"ר ב-800 אלף שקל. "על המספר הזה אנחנו יכולים להתחייב. מעל 20% מהדירות יוקצו למשרתי מילואים".

לגבי השארת מס הרכישה גבוה על רמה של 8% אמר הייזלר: "היו הרבה אנשי מקצוע, חלקם מקצועיים מאד שאומרים שעדיף היה להפחית את המס כדי לעודד את הענף. אבל בסופו של דבר, ככל שאתה מגביר את ביקושים אתה מעלה מחירים. עבדנו מאד קשה כדי לבלום אותם ואנחנו לא רוצים להרוס את זה. אנחנו רוצים לשמור על מגמת הירידה במחירי הדירות".

נשיא התאחדות הקבלנים :"יש החלטות טובות, אבל אף גיים צ'יינג'ר" 

בתגובה לתוכנית הממשלה מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "ישנן כמה החלטות חשובות וטובות במסגרת שהציגה הממשלה, כמו סבסוד הוצאות פיתוח בעיקר בפריפריה, קרקעות משלימות להתחדשות עירונית,  מתן ערבות מדינה לחברות בנייה בקשיים להפחתת דרישת הבנקים לפריסייל של דירות (בסכום שיש להגדיל מאוד) ועוד. יחד עם זאת, אין כאן אף לא כלי אחד שיהווה גיים צ'יינג'ר למצב הקשה אליו נקלע הענף לאחר השביעי באוקטובר.

"קראנו לממשלה להפחית את מס הרכישה על דירות, שאכן יכול להניע מחדש ומהר את פעילות הענף והיא החליטה שלא להחליט, הצגנו לממשלה תוכנית להבאת עשרות אלפי עובדים במהירות, שכמעט כולה נחסמה עכשיו. המחסור בעובדים הוא קריטי ונדרשת לו תוכנית סדורה שצריך להוביל גורם ממשלתי מתכלל אחד. אנחנו למודי ניסיון ויודעים שגיוס עובדים זרים רק על ידי מדינות המוצא שלהם לא יספיק בעת הזאת.

"בנוסף, למרות דרישות חוזרות ונשנות שלנו, התעלמה הממשלה מהצורך בגיוס עובדים זרים גם לתחומי התשתיות והשיפוצים, שזקוקים ל-10,000 עובדים כל אחד, במקום הפלסטינים. טוב תעשה הממשלה אם תשוב היום לשולחן הדיונים ותקבע מיד כללים שישחררו את החסמים שהיא עצמה יצרה ועומדים למנוע מענף הבניה לשוב לתפוקות שנדרשות ממנו לעוד הרבה מאוד זמן. זמן שכבר אין לנו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פריפריהבצלאל סמוטריץ'משה ארבלדיורשר האוצרתוכנית דיוריצחק גולדקנופף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...