תספיק ל-30 שנה: אושרה תוכנית ענק לכריית חול במישור רותם

הוועדה המחוזית דרום אישרה את התוכנית המשתרעת על פני 15 אלף דונם ושלפי הערכות מינהל התכנון תספק את צרכי משק הבנייה למשך עשורים, זאת כחלק מהיערכות לתנופת בנייה ביום שאחרי המלחמה. 3,000 דונם משטח התוכנית ישמשו לאחר הכרייה לתעשייה

שיתוף הכתבה
מישור רותם שמדרום לערד (איתן, ויקימדיה, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Excavator_in_Ampert_Negev_plant.jpg)מישור רותם שמדרום לערד (איתן, ויקימדיה, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Excavator_in_Ampert_Negev_plant.jpg)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בראשות עודד פלוס אישרה בשבוע שעבר למתן תוקף תוכנית ענק לכריית חול באזור מישור רותם שמדרום לערד וממזרח לדימונה. זאת כחלק מההיערכות לתנופת הבנייה ביום שאחרי המלחמה. התוכנית, שקידם משרד התשתיות בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, משתרעת על שטח של כ-15 אלף דונם המיועדים לכריית חול. להערכת מינהל התכנון , התוכנית תאפשר ביצוע של כריית חול בהיקף גדול שתספק את עיקר צורכי החול של המדינה ל-30 השנים הבאות.

עוד כוללת התוכנית כ-3,000 דונם בייעוד מתארי לתעשייה שבהם יהיה ניצול מוקדם של שכבת החול. בשטח זה שהנו צמוד דופן למפעלי תעשייה קיימים, ניתן יהיה להקים בהמשך מפעלי תעשייה נוספים. לפי התוכנית השימושים בתעשייה הם כרייה, אחסון חול, הקמה של מפעלים לניפוי, מינהלה וכדומה.

משאב החול הוא אחד המשאבים הנחוצים ביותר למשק הבנייה והסלילה, ויש לו השפעה ישירה על עלויות הבנייה. בעבר בוצעה כרייה ענפה של חול במישור החוף, אשר גרמה נזק סביבתי וזו הופסקה בשל הצורך לשמר את סביבת החוף עבור צרכים שונים של פעילות פנאי ונופש ושמירת הטבע.

מישור רותם נמצא בנגב המזרחי, מדרום לעיר ערד וממזרח לעיר דימונה ויש בו את עיקר עתודות החול של המדינה למשק הבנייה והסלילה לעשרות השנים הבאות. ממינהל התכנון נמסר כי מיקומה של התוכנית בסמוך לאזור תעשייה קיים ולאזור בעל ערכיות נופית סביבתית גבוהה, חייבו תיאום עם בעלי עניין רבים. לכן, התוכנית קודמה בליווי של צוות עבודה בראשות סגן מתכנן המחוז אשר כלל נציגים ממשרדי ממשלה שונים וגורמים ציבוריים נוספים.

כריית החול תהיה בשלבים ובעומק משתנה של 10-70 מטרים. התוכנית כוללת הנחיות לניצול החול הנמצא מתחת לקווי חשמל קיימים החוצים היום את שטח התכנית ויועתקו לאזור אחר.

מ"מ מתכננת המחוז, טל פודים, אמר כי מדובר בתוכנית חשובה הכוללת עתודות חול משמעותיות למשק הבניה והסלילה במדינת ישראל. "אתר הכרייה נמצא בסמיכות למסוף פריקה וטעינה של הרכבת ולמסילת ברזל, כך שניתן יהיה לשנע את חומר הגלם שייכרה במקום לאזורי הביקוש ביעילות ולצמצם את עומס התנועה המשאיות בכבישים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןערדענף הבנייהדרוםהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרוםחול
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...