"תוכנית צינור הגז מונעת שכונה בת 11 אלף דירות וסותרת את התוכנית לפינוי בז"ן"

בהתנגדות שהגישה עיריית קריית אתא לתוכנית להקמת מנהרת תשתיות ממפרץ חיפה לתחנת הכח חגית, נטען כי התוכנית עוברת בשטחה של תוכנית ותמ"לית הקובעת בינוי אינטנסיבי, שלא יתאפשר אם אכן תיבנה המנהרה תחתיו. עוד נטען כי המנהרה "פוגעת בבסיס הכלכלי שדרוש להקמת 100 אלף יחידות דיור במפרץ חיפה", במסגרת תוכניות המדינה לפינוי בז"ן

שיתוף הכתבה
ראש העיר קריית אתא יעקב פרץ ומנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח (ראובן קופיצ'ינסקי, דוברות עיריית קריית אתא, לע"מ) ראש העיר קריית אתא יעקב פרץ ומנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח (ראובן קופיצ'ינסקי, דוברות עיריית קריית אתא, לע"מ)

"התוכנית להקמת מנהרת תשתיות להעברת גז טבעי ודלקים פוגעת בבסיס הכלכלי שדרוש להקמת 100 אלף יחידות דיור במפרץ חיפה". כך טוענת אדריכלית העיר קריית אתא, חגית חרותקה קובי, במסגרת התנגדות שהגישה בשבוע שעבר לתוכנית שמקודמת על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ומנהל התכנון יחד עם משרד האנרגיה, ועוברת בין היתר גם מתחת לקריית אתא. גם חברת החשמל, עיריית יקנעם ורשות ניקוז ונחלים קישון הגישו התנגדויות משלהן.

התוכנית אשר נגדה הוגשו אותן התנגדויות, היא עבור מקטע באורך של 22 ק"מ, המהווה חלק מתוכנית המתאר הארצית (תמ"א)/3/37/ד, שמטרתה הקמת רצועת תשתיות משולבת ומתקנים מתחנת הכח חגית הממוקמת באזור מחלף אליקים מדרום מערב ליקנעם, ועד לתחנת הגז מפרץ חיפה. התוואי של מקטע זה עובר בשטחי המועצות זבולון וחוף הכרמל, ובערים חיפה, יקנעם, קריית אתא וקריית טבעון.

על פי הוראות התוכנית, היא "מייעדת שטחים לרצועות תשתיות משולבות ולמתקני תשתית לכלל סוגי התשתיות התת קרקעיות, עבור הצרכים של התשתיות במדינת ישראל, בין היתר לצורך הנגשה של הגז הטבעי ודלקים אחרים למוקדי אנרגיה ובאמצעותם לכלל הצרכנים". בנייתו של התוואי, אמורה הייתה להיות מסונכרנת עם התוכניות לפינוי בזן ממפרץ חיפה, ועם תמ"א 75 שכוללת התחדשות מקיפה ובנייה באזור המפרץ, וכן חיבור אורבני רציף בין הקריות לעיר חיפה, מאחר שהתוכניות יושבות על שטחים חופפים ומצריכות סנכרון.

בתחילת החודש, התריע בפני מרכז הנדל"ןמהנדס העיר יקנעם עלית, אדריכל מייק סקה, כי "רעידת אדמה הכי קטנה ויהיה פה אסון ברמה של צ'רנוביל. הבאתי תיעוד - צילומים, דיווחים של ממשלות מבלגיה, גרמניה, ארה"ב שהקווים האלה, ברגע שיש דליפה, משפיעים על 500 מטר מכל צד. זה מכסה לי את כל העיר באסון אקולוגי. ביקנעם יש גם שני מפעלים ביטחוניים גדולים. אחד מהם זה אלביט, והקו הזה נושק לו. אם גפרור אחד נדלק שם לא נשארת יקנעם".

"התוואי ממוקם בלב בינוי אינטנסיבי"

בהתנגדות שהגישה קובי, היא כותבת כי תוואי מנהרת התשתיות כולל מקטע של 2 ק"מ בתחום "שטח לבינוי אינטנסיבי בלב קריית אתא". לשטח, קיימת תוכנית בשם תמ"ל 1025, שמגדירה "הקמת שכונת מגורים חדשה בת 10,952 יחידות דיור הכוללת מגורים, מבנים ומוסדות ציבור, מסחר, משרדים ותעסוקה, 1,400 יח"ד דיור מוגן, בית חולים אזורי עם 2,200 מיטות, מוסד להשכלה גבוהה, שטחים ציבוריים פתוחים ופארק". קובי טוענת כי האופן שבו התוואי ממוקם "בלב בינוי אינטנסיבי זה ובמגבלות שהוא יוצר, מעלה ספקות האם זהו הזמן והמקום הנכון לקידומה של התוכנית. אנו מציעים להקפיא את התוכנית ב-2 הק"מ האלו על מנת שלא לפגוע בתוכניות מאושרות ולא לבזבז כספים מיותרים".

אדריכלית העיר קריית אתא טוענת כי ישנה סכנה בחפירת תוואי בסמוך כל כך לתשתיות נוספות, בהן תשתיות חשמל. "רצועת התשתית המשולבת מתוכננת באזור רווי תשתיות אשר יכולה להיות ביניהן השפעה הדדית כגון קווי חשמל, מקורות, תוואי רכבת כבדה, ניקוז ועוד. לפיכך נדרש תיאום מול בעלי התשתיות הרלוונטיים ומהנדס הרשות המקומית כבר בשלבים מוקדמים"

"מבחינת קריית אתא, העיקרון המוביל המרכזי הוא איך מאפשרים למקסם את ניצול הקרקע למסחר ותעסוקה, כי גם ככה העיר נמצאת בחוסר משווע באיזונים כלכליים. גם תוספת של 100 אלף יחידות הדיור מתוקף תמ"א 75 (להתחדשות מפרץ חיפה) דורשת בסיס כלכלי על מנת לאפשר אותם ובסיס כלכלי זה נפגע בגלל התוכנית".

עוד היא כותבת, כי התוואי למעשה סותר את התוכנית המאושרת תמ"א 75 מבחינת תוואי הגז, וכי "נספח התשתיות (של תמ"א 75) מציג רצועה זו כרצועה לביטול. מתוקף תמ"א 75 לתשתיות ואנרגיה, תשתית זו עתידה לשנות את מיקומה ולכן מין הראוי להקדים חשיבה כוללת ולהמתין עם מקטע 2 הק"מ הללו בכל מקרה".

קובי מוסיפה עוד כי יש גם סכנה בחפירת תוואי בסמוך כל כך לתשתיות נוספות, בהן תשתיות חשמל. "רצועת התשתית המשולבת מתוכננת באזור רווי תשתיות אשר יכולה להיות ביניהן השפעה הדדית כגון קווי חשמל, מקורות, תוואי רכבת כבדה, ניקוז ועוד. לפיכך נדרש תיאום מול בעלי התשתיות הרלוונטיים ומהנדס הרשות המקומית כבר בשלבים מוקדמים. תוכנית זו מרחיבה את השימושים מרצועה לגז טבעי, למסדרון תשתיות שונות. לפיכך יש לבחון השפעות הדדיות של סוגי התשתיות אשר יכולות לעבור ברצועה זו, לוודא שלא יוצאים סיכונים מתוכה ולציין זאת במפורש בהוראות התוכנית".

קריית אתא (שאטרסטוק)קריית אתא (שאטרסטוק)

קובי מסכמת וכותבת כי "נראה שתוכנית זו מקדימה את זמנה ביחס לתוכניות אחרות המשמעותיות באזור כדוגמת תמ"א 75 ותמ"ל 1025 לאור הסתירות והחוסרים שהוצגו בתוכנית. יש לעצור אותה ב-2 הק"מ בלב המטרופולין או לחילופין להסיט את התוואי לאזור שפחות פוגע ומגביל את הפיתוח העירוני או לבטלה בתחום הנ"ל".

עוד בין המתנגדים: חברת החשמל 

מלבד קריית אתא הוגשו התנגדויות על ידי מספר גופים נוספים. בהתנגדות שהגישה חברת החשמל לתוכנית, נכתב כי החברה מתנגדת לכניסת תוואי התוכנית או העבודות הזמניות בשטח לתחום שניים מאתרי החברה ביקנעם ובזבולון, וכן כי "באחריות היזם לנקוט בכל אמצעי הבטיחות הנדרשים על מנת להבטיח תפעול שוטף של תשתיות החשמל שבתחום התוכנית. מתשריט המצב המוצע המאושר לא ניתן ללמוד על מיקום רצועת התשתית והמגבלות ביחס לדרך".

רשות ניקוז ונחלים קישון הגישה התנגדות ובה נכתב בין היתר כי "לא הושם מספיק דגש לחשיבות שמירת המשך תפקודם של הנחלים ועורקי הניקוז הקיימים בתוואי התוכנית, ומסמכי התוכנית כמעט ואינם מתייחסים לנושא זה. יתרה מכך, במהלך קידום התוכנית לא בוצע כל תיאום מול רשות הניקוז מלבד פגישה מקדמית ובה רשות הניקוז הביעה את חוסר הנוחות שלה מהתוכנית וביקשה כי יבוצע מולה תיאום בהמשך - תיאום שלא נעשה".

עוד נכתב כי "בתשריט התוכנית הנוכחי, רצועת התשתיות המוצעת חודרת במספר רב של מקרים לתחום אפיקי הנחלים וגדותיהם, ובכך מאפשרת שינוי במשטר הזרימה שלהם עקב פגיעה בכושר ההולכה או בצורך בביצוע שינויים והסדרה מחדש של האפיק עקב הנחת תשתיות בנחל. רשות הניקוז סבורה כי יש להימנע באופן גורף מחדירה של רצועת התשתיות לאפיקי הנחלים".

ממינהל התכנון לא נמסרה תגובה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התנגדויותמפרץ חיפהבז"ןתמ"א 75קרית אתא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...