הנתון המדאיג של הנגיד: האשראי של חברות הנדל"ן שבפיגור מעל 90 יום הוכפל בתוך 5 חודשים

בעוד שאת מרב תשומת הלב תפסו דבריו של פרופ' ירון על אפשרות לחידוש עליות המחירים בענף, נתון אחר שהציג בוועדת הכספים צריך להדליק נורה אדומה: היקף האשראי הבנקאי שצורך ענף הנדל"ן ב-28% בתוך פחות משנתיים, לרמה של 293 מיליארדי שקלים, וזאת בתקופה שבה השוק נחלש דרמטית. 0.4% מכלל ההלוואות שנטל הענף מצויות בפיגור חריף, לעומת כ-0.2% בלבד חודשים ספורים קודם לכן

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון בדיון אתמול בוועדת הכספים (דני שם טוב, דוברות הכנסת)נגיד בנק ישראל אמיר ירון בדיון אתמול בוועדת הכספים (דני שם טוב, דוברות הכנסת)

את מירב תשומת הלב התקשורתית בהופעתו של נגיד בנק ישראל אתמול (ב') בוועדת הכספים של הכנסת, קיבלו דבריו אודות עליית מחירי דירות אפשרית בחציון השני של שנת 2024, על רקע המחסור החריף בכח האדם בענף והירידה בהיקפי הבניה בעקבותיו.

אולם מעניינים לא פחות היו הנתונים שהציג אודות ההתפתחויות האשראי הבנקאי שצורך הענף, אשר בעיקרן התרחשו עוד לפני ה-7.10. שתי התפתחויות מרכזיות עולות מהנתונים: הראשונה היא זינוק של עשרות אחוזים בהיקף האשראי שצרך הענף במהלך השנתיים 2022-2023. השניה, והמדאיגה יותר, היא עלייה חדה בהיקף האשראי אשר נמצא בפיגור של מעל 90 יום.

נכון לנובמבר 2023, צרך ענף הנדל"ן 39% מכלל האשראי העסקי בישראל, שעמד באותה העת על כ-750 מיליארדי שקלים. 24% מאשראי זה, כ-180 מיליארדי שקלים, הוקצה לחברות ומיזמים בתחום המגורים, ו-15%, כ-113 מיליארדי שקלים, הוקצה לפעילויות בתחום הנדל"ן המניב.  ביחד עומד סך האשראי נכון לנובמבר על 293 מיליארדי שקלים.

מקור: בנק ישראלמקור: בנק ישראל


הנתון משקף עלייה של כ-28% בסך האשראי שהוקצה לענף לעומת ינואר 2022, אז עמד היקף האשראי הבנקאי שהוקצה לענף על 229 מיליארדי שקלים, מהם כ-139 מיליארד לתחום המגורים וכ-90 לנדל"ן המניב.

שיעור האשראי שבפיגור חריף -0.4%

כידוע, בשנה ועשרה חודשים שחלפו בין ינואר 2022 ונובמבר 2023 התהפך השוק על פיו, ועבר ממאניה של רכישת דירות ועליות מחירים, להאטה קשה, שהועצמה על ידי המלחמה. בהיבט הזה, העלייה החדה המתוארת בהחלט מהווה סיבה לדאגה.

ואכן, גרף נוסף ממחיש כי יזמי הנדל"ן מתחילים להתקשות בהחזר הלוואותיהם. זאת כאשר בנובמבר 2023 עמד שיעור האשראי שבפיגור שנטל ענף הבניה למגורים על 0.4% מתוך כלל ההלוואות, לעומת נתון של כ-0.22% בחודש יוני השנה. כלומר, בתוך חמישה חודשים בלבד חל זינוק של כמעט פי שניים בשיעור ההלוואות בפיגור חריף בענף.

מקור: בנק ישראלמקור: בנק ישראל


"ייתכן שתהיה עליית מחירים בחציון השני של 2024"

בדבריו אתמול בוועדת הכספים של הכנסת אמר פרופ' ירון כי "ככל שההיצע לא יצליח להתרחב, אם זה על ידי עובדים זרים, אם זה על ידי החזרת חלק מהעובדים הפלסטינים, בהחלט יתכן שתהיה עליית מחירים באיזשהו שלב בחצי השני של 2024 ואיתה גם יבואו מחירי השכירות וזה יתרום לעליית האינפלציה".

"מחירי הדיור ירדו ב-2%, וריאלית הם ירדו אפילו יותר. יש מלאי די גדול של דירות, הבעיה היא כרגע שבצפי קדימה יש עצירה באתרים, וזה מאט את התחלות הבנייה, ויש גם חשיבות מאוד גדולה בנושא היצע העובדים בתחום הזה. ההיצע זה הצד הכי בעייתי וזה עלול לפגוש אותנו במחצית השנייה של השנה. עוד לפני המלחמה, הליך התכנון היה צריך להיות מורחב כי בלעדיו בסוף לא נראה את מחירי הדירות ממשיכים להתמתן".

"הצפי בעולם הוא שלא נחזור לריביות שהכרנו לפני הקורונה. לא נהיה בריביות האפס שפעם היינו, לפחות ככה זה נראה כרגע. מחירי הקרקעות צריכים להתאים את עצמם לעולם כזה, כדי שהתשואה לקבלנים תהיה טובה. וזה חייב להתבצע על ידי הורדה של מחירי המינימום במכרזים. כמות המכרזים המוצלחים ירדה באופן מהותי. ולכן עוד בלי קשר למלחמה היינו מגיעים לצמצום מסוים. המפתח הוא הגדלת ההיצע - מהתכנון, דרך המכרזים, ועד התשתיות הנלוות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנק ישראלאמיר ירוןאשראי לנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...