נציג המל"ל: "הנחנו תוכנית להחזרה הדרגתית של עובדים פלסטינים מיו"ש"

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים של הכנסת קיימה דיון סוער על העובדים הפלסטינים. אמיר ענבר מהמל"ל: "ביקשנו שלפחות בהתחלה הם לא יעבדו במרכזי הערים". על פי נתונים שהוצגו בדיון, מחיר היעדרות העובדים הפלסטינים הובילה לפגיעה של 3.1 מיליארד ש"ח בחודש. יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים תקף: "אנשים חלילה יתאבדו כי אין להם פרנסה, ואתם לא עושים דבר"

שיתוף הכתבה
הדיון הבוקר בוועדה המיוחדת לעובדים זרים של הכנסת (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)הדיון הבוקר בוועדה המיוחדת לעובדים זרים של הכנסת (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

נציג המטה לביטחון לאומי אמר הבוקר (ד') כי המל"ל הניח תוכנית להחזרה הדרגתית של פלסטינים מיו"ש לעבודה בישראל. הוא אמר את הדברים במהלך דיון סוער בוועדה המיוחדת לעובדים זרים של הכנסת, בראשות ח"כ אליהו רביבו, בנושא תמונת המצב לעניין העובדים הפלסטינים בישראל. 

אמיר ענבר, מאגף לוט"ר והמרחב האזרחי במל"ל, אמר עוד כי "ענף הבנייה עובד בתפוקה של בין 15%-20%. שמנו תוכנית על השולחן, מרודדת, עם התניות, שמשיתות גם על המעסיק חובות, כמו לקחת את העובד מהמעבר ולהחזיר אותו למעבר. אנחנו ביקשנו למשל, שלפחות במדרגה הראשונה - כ-13,000 עובדים, יעבדו לא במרכזי הערים אלא מחוץ לערים, שהעסק יתחיל לעבוד כי כרגע הכל עומד. נתחיל בזה, במקביל, יביאו עובדים זרים. בסוף ההחלטה היא מדינית וצריך להחליט לפה או לפה. אנחנו חשבנו שאפשר לעשות לפחות את המדרגה הראשונה בהתניות. כמו מי נכנס, ולא שמי שנכנס קודם נכנס גם היום, יש לא מעט התניות ומרבית גופי הביטחון תמכו בזה". 

על פי נתונים שהוצגו בדיון, מחיר היעדרות העובדים הפלסטינים הובילה לפגיעה בתוצר בהיקף של 3.1 מיליארד ש"ח בכל חודש, הכוללת את ענפי הבינוי, החקלאות והתעשייה. ח"כ יצחק קרויזר, אמר כי "על הממשלה לייצר מדיניות רציפה בעניין כניסת פועלים פלסטינים לעבודה בישראל. אם ישנה מניעה ביטחונית בישראל אזי אין לאפשר כניסת אף פועל מיו"ש לא בתוך ולא מחוץ לקו הירוק. אך אם אין מניעה ביטחונית, יש לאמץ את מתווה המל"ל". ח"כ משה סעדה, אמר כי "אומה חפצת חיים לא מכניסה אויבים לתוכה. הבעיה היא שהממשלה מחליטה שלא להחליט והקבלנים ממתינים. ישראל צריכה להיגמל מהעבודה הפלסטינית".

''אף ישראלי לא יסכים לזה, תמצאו פתרון''. יו''ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב (ינאי דיטש)''אף ישראלי לא יסכים לזה, תמצאו פתרון''. יו''ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב (ינאי דיטש)

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, תקף בדיון בתגובה למחסור המתמשך בעובדים: "3 חודשים אתם יושבים ולא עושים שום דבר. אנשים פה פושטים את הרגל, אנשים פה קורסים, אנשים פה חס וחלילה גם יתאבדו כי אין להם פרנסה, ואתם לא עושים שום דבר. עובדים זרים מגיעים לעבודות 'רטובות' בלבד, נתתם תמריצים 3 חודשים רק לעבודות רטובות, אנחנו שיפוצים - אנחנו סוג ב', אנחנו לא קיימים בכלל. אנחנו מבקשים פתרונות. תשמעו אותנו. ענף השיפוצים לא מקבל עובדים זרים ואין הכשרות לעובדים. עובדים פלסטינים לא יכולים בעת הזו להיכנס לדירות בענף השיפוצים, אף ישראלי לא יסכים לזה, תמצאו פתרון". 

"ב-2019 שיעור הלא ישראלים בעבודות רטובות היה כ-77%" 

הדברים שאומר סיב, מגובים בדוח שהגיש מרכז במחקר והמידע של הכנסת לקראת הדיון היום. על פי הדוח, עובדים זרים ומיו"ש בענף הבניין, היו רשאים לעבוד עד היום בעיקר בעבודות "רטובות": ברזלנות, טפסנות, טייחות ורצפות. "בשנת 2019 שיעור העובדים הלא ישראלים בעבודות רטובות היה כ-77%, גבוה משיעורם בכלל הענף. לכן מחסור בעובדים שאינם ישראלים פוגע בעיקר בעבודות הרטובות והופך אותן לצוואר בקבוק שמעכב תהליכי בנייה אחרים. לפי משרד הבינוי והשיכון , הגדלת מספר העובדים הזרים בעבודות בניין רטובות לא תפגע בהיקף המועסקים הישראלים בעבודות רטובות, ומאידך תביא להגדלת מספר המועסקים הישראלים במקצועות אחרים בענף הבניין". 

על פי הדוח, בשנת 2022, עבדו בישראל כ-96,424 פועלים שאינם ישראלים, בהם זרים, ירדנים, ופלסטינים מיו"ש ומעזה. 75% מהפועלים הם פלסטינים מיו"ש, שהם 72,154 איש, ו-0.5% הם מעזה, כלומר 504 איש - שהם כולם בעלי היתר כניסה מהמנהל האזרחי ביו"ש או ממנהלת התיאום והקישור בעזה. על פי הדוח, נכון לסוף 2022 שהו בישראל עוד כ-25,000 מסתננים שהעסקתם אינה נספרת במכסות אלו.

מטעם ארגון העובדים "מען" נמסר לקראת הדיון כי "מעל חודש מועסקים כ-10,000 עובדים פלסטינים באזורי ההתנחלויות, בלי שהדבר גרר התנגשויות או עימותים אלימים, ואין כל סיבה שרק ממעסיקים ישראלים בתוך ישראל תימנע האפשרות להעסיק פלסטינים. יבוא מאסיבי של עובדים ממדינות שאין לישראל הסכמים בילטראליים עמן, תייצר תופעות מכוערות של סחר בעובדים, גביית דמי תיווך אדירים וניצול קיצוני, תוך הפרה של נורמות ואמנות בין לאומיות שישראל מחויבת בהן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ערן סיבשיפוציםעובדים זריםהתאחדות קבלני השיפוציםחרבות ברזלפלסטינים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...