השכנים נגד העירייה בפרויקט בית העיתונאים: "פגיעה חמורה בחיי תושבים; חישובים מניפולטיביים"

תושבי רחוב איתמר בן אב"י הסמוך לבית סוקולוב ברחוב קפלן, הגישו התנגדות לפרויקט של קרן ריאלטי והפניקס, שכבר אושר בוועדה המקומית אך ביהמ"ש החזיר לוועדה בעקבות עתירה מנהלית. "התושבים נדהמו לגלות את הדרך התמוהה וחוסר השקיפות בכל הקשור לאופן חישוב הזכויות ואת הנתונים החלקיים שהוצגו"

שיתוף הכתבה
מייסדי קרן ריאליטי: מיקי ורדי, אסף ורדי ואוהד רוזן (טל גבעוני)מייסדי קרן ריאליטי: מיקי ורדי, אסף ורדי ואוהד רוזן (טל גבעוני)

הסאגה של פרויקט בית העיתונאים (בית סוקולוב) ברחוב קפלן בלב תל אביב ממשיכה, ולאחרונה הגישו השכנים ברחוב איתמר בן אב"י הסמוך התנגדות לפרויקט, שכוללת טענות חמורות נגד העירייה על פגיעה קשה באיכות חייהם כתוצאה מהעמסה על התנועה ברחובם, וכן על מניפולציות בניוד הזכויות וניפוח לא פרופורציונלי של זכויות בנייה. 

השכנים לפרוייקט הצליחו בזכות עתירה מנהלית שהגישו, לגרום באוגוסט האחרון לביטול תוקף התוכנית שכבר אושרה, והיא הוחזרה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א לצורך שמיעת התנגדויות. כעת בעירייה אומרים ל" מרכז הנדל"ן " כי התוכנית תחזור לדיון לאחר הבחירות המקומיות. 

באוגוסט קבע כאמור בית המשפט המחוזי בתל אביב שיש להחזיר את התוכנית לדיון, בעקבות עתירות של אגודת העיתונאים ושל השכנים. פסק הדין, שעליו חתמה השופטת יעל בלכר, קבע כי העותרים יוכלו להגיש התנגדות לתוכנית 60 יום אחרי הודעת ביטולה, והנושא יעלה שוב בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. השופטת בלכר סברה כי העתירה מעלה קשיים בנוגע להליך הפרסום המהיר שנעשה בקשר לתוכנית, שבגינו הצדדים לא היו מודעים לתוכנית ולא הגישו התנגדויות. הצדדים הגיעו להסכמה כי התוכנית תבוטל, שביטולה יפורסם ברשומות, ולדיירי רחוב איתמר בן אב"י תהיה הזכות להגיש התנגדות. הסכמת הצדדים קיבלה תוקף של פסק דין.

לפי תוכנית בית העיתונאים (בית סוקולוב) התקפה, של היזמים קרן ריאליטי והפניקס, המבנה הקדמי ששימש במשך שנים את אגודת העיתונאים, יעבור שימור וימשיך לעמוד לרשות האגודה. בעורף בית העיתונאים אושר בעבר בניין של עד 17 קומות למגורים ומשרדים. כעת מבקשים היזמים להגדיל אותו בארבע קומות נוספות על ידי רכישת 820 מ"ר מהבניין לשימור מחמיר הנמצא ברמב"ם 15 והמרתם לכ- 6,000 מ"ר נוספים במגדל, שיגדילו את מספר הדירות מ-95 ל-145.

ב-2021  זכתה חברת בנייני העיר הלבנה בזכויות בנייה תמורת 25 מיליון שקל, שנוידו אל פרויקט בית העיתונאים ברחוב קפלן בעיר מהבניין ברחוב רמב"ם – זאת על רקע אישור התב"ע לבית העיתונאים בשנה זו על ידי הוועדה המקומית ת"א. הזכויות הללו נמכרו לקרן ריאליטי והפניקס, שמחזיקות בבית העיתונאים. 

 "תיגרם ירידת שווי דירות כוללת של 80 מיליון שקל" 

תושבי רחוב איתמר בן אב"י הגישו את ההתנגדות באמצעות עורכי הדין ענת בירן ורון נבון ממשרד ענת בירן – עורכי דין. בהתנגדות שהגישו התושבים הם מעלים טענות נגד העירייה על כך שבמקום לאפשר גישה לפרויקטים דרך המגרש הציבורי הנמצא ברחוב לסקוב, בהתאם להסדרים שנקבעו בתב"ע הקיימת, היא החליטה להסיט לרחוב איתמר בן אב"י את כל התנועה שתיגרם על ידי פרויקט בית העיתונאים, ואף אישרה לפרויקט תקן חניה נדיב החורג באופן לא מוצדק מהמדיניות המחמירה שהיא עצמה קבעה. על פי חוות דעת תחבורתית של המהנדסת נורית כספית, שצורפה להתנגדות, הרחוב לא יעמוד בעומס התנועה וייגרם סיכון בטיחותי.

עו''ד ענת בירן (רז רוגובסקי)עו''ד ענת בירן (רז רוגובסקי)

לטענת התושבים, התוכנית עומדת בסתירה לתא/5000, סותרת את תכנית השימור, סותרת את מדיניות החניה של העירייה והשינויים המבוקשים בה אינם בסמכותה של הוועדה המקומית.  על פי חוות דעת שמאית שערך עבור התושבים השמאי ארז כהן, התוכנית גורמת לירידת שווי דירותיהם בסכום כולל המוערך ביותר מ-80 מיליון שקל. הבעלים של הבניין ברמב"ם 15 היא חברת סבוי תל אביב בע"מ שבבעלות משפחת גרטלר. 

לדברי עוה"ד ענת בירן ורון נבון, "התוכנית מתעלמת באופן בוטה מהוראות התוכניות האזוריות והעירוניות החלות, ומהמדיניות המוצהרת של עיריית ת"א עצמה. הנושא החמור ביותר מבחינת התושבים הוא ההתעלמות של העירייה מההוראה בתכנית התקפה המחייבת אותה לאפשר כניסה לחניה מהמגרש הציבורי ברחוב לסקוב, והחלטתה להסיט את התנועה לאיתמר בן אב"י, תוך פגיעה חמורה בחיי התושבים והתעלמות מייעודו של הרחוב כרחוב משולב ללא מוצא.

"בנוסף, התושבים נדהמו לגלות את הדרך התמוהה וחוסר השקיפות בכל הקשור לאופן חישוב הזכויות לניוד מהבניין לשימור ברחוב רמב"ם 15, את חוסר השקיפות של התחשיבים שנעשו בעניין זה, ואת הנתונים החלקיים והלא מדויקים שהוצגו בפני חברי הועדה המקומית בדיון להפקדת התוכנית.

"אנו מקווים כי ההתנגדות תובא במלואה לידיעת חברי הוועדה המקומית, כי תינתן לנו ההזדמנות הנאותה להציג את שלל הפגמים החמורים שנפלו בה ובתהליך אישורה, וכי הוועדה תדון בהתנגדות בלב פתוח ובנפש חפצה, תוך בחינה מחודשת של כל העובדות והשיקולים, המחייבים לדעתנו לדחות את התוכנית".

מעיריית תל אביב נמסר כי "התנגדות העותרים לתוכנית התקבלה בעירייה, והיא תידון בוועדה המקומית לאחר הבחירות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הפניקסקרן ריאליטיבית המשפט המחוזיעיריית תל אביבתל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...