הנתונים שחושפים: הציבור נרתע כיום מרכישת דירה בצפון הרבה יותר מרכישה בעוטף

מלחמת חרבות ברזל הביאה לצניחה ברמת הביקוש לדירות כמעט בכל הארץ, אך נתוני החיפושים באתר מדלן בנובמבר האחרון מעלים תמונה מפתיעה: בעוד שבצפון ובדרום גוש דן חלה ירידה דרמטית של 60%-70%, דווקא בערי העוטף נותרה ההתעניינות גבוהה יחסית, ובשדרות כמעט לא חלה ירידה כלל. ומי ישובים שבהם היקף החיפושים דווקא זינק?

שיתוף הכתבה
שדרות, מבט מבניין בצפון מערב העיר (ניצן כהן, ויקימדיה)שדרות, מבט מבניין בצפון מערב העיר (ניצן כהן, ויקימדיה)

פתיחתה של מלחמת חרבות ברזל הביאה לצניחה ברמת הביקוש לדירות ומסיבות ברורות: עבור רוב הציבור זה ממש לא הזמן לרכוש דירה חדשה וגם לא לחפש כזו. אינדיקציה ברורה לכך ניתן לראות בנתונים שמתפרסמים כעת לראשונה, אודות היקפי החיפושים אחר דירות באתר מדלן במהלך חודש נובמבר 2023, אותן השוונו לנתונים של נובמבר 2022. 

על אף שבאותו החודש כבר החל לפוג ההלם הראשוני שבא עם פתיחת המלחמה, עדיין כמעט בכל אחד מהיישובים שנבדקו (אנו התמקדנו ב-70 הערים הגדולות),מעלים הנתונים תמונה של ירידה בת עשרות אחוזים בהיקפי החיפושים בהשוואה לחודש נובמבר אשתקד.

ובכל זאת, מעלה הבדיקה גם כמה יוצאים מהכלל. ביישוב אבן יהודה שבשרון הצפוני חלה דווקא עלייה חדה בהיקפי חיפושי הדירות לרכישה לעומת אשתקד, בשיעור של 32%, וכך גם בערד, בה חל גידול של 29% במספר החיפושים. קשה להצביע על סיבה מיוחדת המביאה לגידול האמור דווקא ביישובים אלו, מלבד היות שניהם בעלי מספר נמוך מאד של התראות מאז פרוץ המלחמה – בשניהם נרשמה התראה אחת בלבד. העיר השלישית שבה נרשם גידול במספר החיפושים, בשיעור מתון יותר של כ-5%, היא גבעת שמואל.

בצמרת הערים שבהן חלה הירידה המתונה ביותר בהיקף החיפושים, ניתן למצוא כמה מערי השרון הצפוני שבו כמעט שלא היו כלל אזעקות, כמו קדימה-צורן עם ירידה מינורית של 8%-, או הוד השרון (19%-) ורמת השרון (21%-). אך מי שבאופן מפתיע מאד ממוקמת גם היא בצמרת הרשימה, היא דווקא שדרות, הצמודה לגבול רצועת עזה, עם שיעור ירידה של 10% בלבד בהיקפי החיפושים לעומת נובמבר אשתקד.

מנכ"ל מדלן , טל קופל: "ניתן לראות שערי המרכז, כמו ראשון לציון למשל, ספגו לא רק טילים אלא גם ירידה חדה בהתעניינות, בשעה שדווקא בשדרות החבולה הירידה בהתעניינות היתה נמוכה יחסית, ככל הנראה בגלל ‘ציידי מציאות’ שמעריכים שהמחירים בעיר הגיעו - או יגיעו בקרוב - לשפל. זאת בניגוד לערי הצפון, שעדיין לא ברור אם, מתי וכמה יספגו"

הסבר אפשרי לכך הוא שבקרב אנשי הנדל"ן, והציבור בכללותו, התעוררה סקרנות לגבי ההיצע ושינויי המחירים בעיר שהותקפה ב-7 באוקטובר, וייתכן כי יש מי שמצפה למצוא בה דווקא עכשיו הזדמנויות רכישה.

בנהריה נחתכו החיפושים ב-60%, בחולון ב-70%

בצד השני של המשוואה, בקבוצת הערים שבהן חלה הירידה החדה ביותר בהיקפי החיפוש, בולטת נוכחותן של ערי דרום גוש דן. בבת ים חלה הצניחה החדה ביותר בהיקפי החיפוש, בשיעור של 70%, ומיד אחריה ממוקמות חולון (67.5%-),אור יהודה (64%-) וראשון לציון (61%-),שהיתה אחת הערים המטווחות ביותר במהלך החודשיים האחרונים.

עוד בולטת בחלק זה של הרשימה נוכחותן של ערי הצפון, שגם בהן צנחה כמות החיפושים ביותר ממחצית. בנהריה נחתכו היקפי החיפושים ב-60%, במעלות ב-59%, בצפת ב-54% ובטבריה ב-53%.

לעומת זאת, בערי אזור עוטף עזה אשר ספגו עד היום את מירב הרקטות, חלה אמנם ירידה בהיקפי החיפושים, אך לא באופן החורג מהממוצע. באשקלון חלה הצניחה החדה ביותר, בשיעור של 41.5%, באופקים ירידה של 34.5% ובנתיבות של 31.5%. להן נוספת כאמור שדרות, שבה כמעט שלא חלה ירידה בהתעניינות כלל.

את הרתיעה מאזור הצפון ניתן לראות גם בשינויי ההתעניינות לגבי ארבע ערי המטרופולין. זאת כאשר חיפה היא היחידה מבין ארבע הערים שבה פחתו היקפי החיפושים ביותר ממחצית, ועמדו על 48% לעומת נובמבר אשתקד. בבאר שבע חלה צניחה של 43% בהיקפי החיפושים, בירושלים של 40% ובתל אביב - ירידה של 35%.

מנכ"ל מדלן טל קופל מסר בעקבות הנתונים כי "מאז השפל של ה-7 באוקטובר, מספר החיפושים בלוח מדלן נמצא כל הזמן במגמת עלייה, ומגיע ברוב הערים לרמתו בספטמבר פחות או יותר - אך עדיין לא לרמתו בנובמבר אשתקד. ניתן לראות שערי המרכז, כמו ראשון לציון למשל, ספגו לא רק טילים אלא גם ירידה חדה בהתעניינות, בשעה שדווקא בשדרות החבולה הירידה בהתעניינות היתה נמוכה יחסית, ככל הנראה בגלל ‘ציידי מציאות’ שמעריכים שהמחירים בעיר הגיעו - או יגיעו בקרוב - לשפל. זאת בניגוד לערי הצפון, שעדיין לא ברור אם, מתי וכמה יספגו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מדלןשוק הדיורשדרותביקוש לדירותחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...