ראול סרוגו: "רוב היזמים הם לא כרישי נדל"ן, אלא דגי זהב"

נשיא התאחדות הקבלנים הנכנס ראול סרוגו מדבר בפודקאסט "מגדל בבל" על התדמית הבעייתית, על ההצלחה והפופוליזם של שר האוצר כחלון, ועל הצעתו לפתרון משבר הדיור

שיתוף הכתבה
ראול סרוגוראול סרוגו

 

  • "דוח האפס שלי לפני עשור הראה על רווחיות יותר גבוהה מהיום. שוק שנמצא באי ודאות הוא שוק רע לקבלנים שנמצאים בתחרות משוכללת. אנחנו מעדיפים יציבות"
  • "שר האוצר מגזים. הוא ניסה להסיט את האש לכיוון חברות הבנייה, אבל הציבור יודע שהפתרון נמצא בממשלה. הקבלנים הם לא הבעיה, אלא הפתרון. ככל שהממשלה תמהר להבין את זה, היא תצליח לפתור את משבר הדיור" 
  • "אנחנו מסוגלים לייצר עסקת חבילה שבה כל צד תורם את חלקו, ואני אציע את זה לממשלה הבאה. אנחנו נתחייב שלא להעלות מחירים, והממשלה תתן תמריצים – למשל עסקאות קומבינציה, שהקבלנים יבנו על קרקעות המדינה והיא תקבל דירות"
  • "משה כחלון הוא שר האוצר הראשון שקיבל החלטה נכונה לשים יד בכיס, הבעיה שהוא עשה ממחיר למשתכן את חזות הכל.  חייבים לצמצם את מחיר למשתכן ל-15%-20%" 
  • "לצערי המילה קבלן הפכה למשהו לא טוב, ואפילו אנחנו שינינו את השם מ'התאחדות הקבלנים' ל' התאחדות בוני הארץ '. יש בכל מקום תפוחים רקובים, אבל לא צריך להכתים ציבור שלם"

לפני כחודש החל ראול סרוגו לכהן כנשיא התאחדות בוני הארץ , ארגון הגג של היזמים והקבלנים בישראל. סרוגו, בעל חברת הבנייה והיזמות ראובן סרוגו שהקים אביו, מגיע לראש ארגון הקבלנים בתקופה סוערת – עם דשדוש בעיסקאות ובמחירי הנדל"ן, ועל רקע שנים ארוכות שבהן הופנו מרבית האצבעות המאשימות כלפי הקבלנים החמדנים, "שעשקו את מחוסרי הדיור". בפודקסאט "מגדל בבל" מדגיש סרוגו כי האשמות הללו היו "פופוליזם" של שר האוצר משה כחלון. "אי אפשר ליחס ל-2,000 קבלנים כאלה כוחות. לשחקנים בודדים יש השפעה קטנה  ובנדל"ן לא מדובר בשוק הסלולר, שם יש לכמה שחקנים בודדים השפעה גדולה. בקרב הקבלנים יש תחרות משוכללת, שוק של היצע וביקוש".   

לדבריו, "כשהמחירים עלו, הרווחים שלנו דווקא נשחקו. אנחנו משלמים הרבה יותר עבור הקרקע ותשומות הבנייה. בשכונת נחלת יהודה בראשון לציון קניתי קרקע לפני עשר שנים במחיר של 500 אלף שקל קרקע ליחידת דיור, והיום עבור אותה קרקע אני משלם 900 אלף שקל או מיליון שקל. דוח האפס שלי לפני עשור באותה שכונה הראה על רווחיות יותר גבוהה מהיום. שוק שנמצא באי ודאות הוא שוק רע לקבלנים שנמצאים בתחרות משוכללת. אנחנו מעדיפים יציבות, גם במחירי הקרקע וגם במחירי תשומות הבנייה. ככה אתה בטוח יותר".

- ובכל זאת, בעלייה הגדולה של המחירים עשיתם הרבה כסף. שר האוצר הרגיז אתכם כשאמר ש"גרפתם כסף בכף של טרקטור".

"אני חושב ששר האוצר מגזים. הוא ניסה להסיט את האש לכיוון חברות הבנייה, אבל הציבור יודע שהפתרון נמצא בממשלה. הקבלנים הם לא הבעיה, אלא הפתרון. ככל שהממשלה תמהר להבין את זה, היא תצליח לפתור את משבר הדיור. בסוף צריך לבנות כמה שיותר".

- למה זה כל כך מסובך?

"בגלל תכנון לא נכון. אני אהיה מרוצה משר אוצר או שר שיכון שיגיד שהפתרון יגיע אצל הבאים אחריו. אנחנו מסוגלים לייצר עסקת חבילה שבה כל צד תורם את חלקו, ואני אציע את זה לממשלה הבאה. אנחנו נתחייב שלא להעלות מחירים, והממשלה תתן תמריצים – למשל עסקאות קומבינציה, שהקבלנים יבנו על קרקעות המדינה והיא תקבל דירות. היא תייעד אותן לדיור בר השגה והשכרה ארוכת טווח. זה ווין ווין, כי היא תמכור את זה לגופים מוסדיים הלאה. יש גם תמריצים אחרים - הטבות מס, התחייבויות רכישה".

- אתה מדבר על פתרונות, ועל מחיר למשתכן אתה לא מדבר.

"שלא יהיו אי הבנות, אנחנו בעד מחיר למשתכן . גם כשמחירי הדירות נמוכים, יש כאלה שצריך לעזור להם. משה כחלון הוא שר האוצר הראשון שקיבל החלטה נכונה לשים יד בכיס. הבעיה שהוא עשה ממחיר למשתכן את חזות הכל. הוא הצליח לבלום את המחירים ועם עובדות אי אפשר להתכווח, אבל מפה צריך לשנות את הדיסקט. חייבים לצמצם את מחיר למשתכן ל-15%-20%, כי גם הרחקת המשקיעים מהשוק היתה שגיאה. מחירי השכירות עלו דרמטית וגם זה פוגע בזוגות הצעירים. המדינה חייבת תוכנית חירום, תוכנית לאומית. חייבים לבנות בממוצע 100 אלף דירות בשנה. הממשלה הבאה חייבית להסתכל לטווח הארוך, הבינוני והקצר".

[quote]

- ואולי לא במקרה הקבלן הוא האיש הרע בסיפור. התדמית שלכם היא של העשירים עם המרצדסים. 

"זה בשוליים. לצערי המילה קבלן הפכה למשהו לא טוב ואפילו אנחנו שינינו את השם מ'התאחדות הקבלנים' ל' התאחדות בוני הארץ '. אין ספק שיש כאן בעיה וצריך לטפל בה. רוב חברות הבנייה הן לא כרישי נדל"ן אלא דגי זהב. לדעתי מדובר באנשים שבנו את המדינה ומגיע להם פרס ישראל. יש בכל מקום תפוחים רקובים, אבל לא צריך להכתים ציבור שלם. מספיק להוציא את הראש החוצה ולראות מה הם בונים".  

- ובכל זאת, כל פעם שעוצרים פולטיקאי אנחנו מחכים לשמוע באיזה שחיתות נדל"נית מדובר.

"זה ענף רווי בהון וכסף והממשק מול הרשות המקומית די גדול. זה קורה. אבל לא צריך לקחת תופעה שולית שצריך לטפל בה ולהפוך אותה לנחלת הכלל. היום המשפטיזציה בפוליטיקה המקומית יצרה נזקים. אנשים פוחדים לקחת אחריות ואפילו מהנדס עיר מפחד להפגש עם הקבלן . בגלל זה אנחנו גם בעד ביטול ההקלות בפרויקטים. 100% ודאות. ההקלות הללו גרמו אולי לשחיתויות, להתנגדויות, לעיכוב בזמנים. בעלי הקרקע כבר מחשבים את ההקלות, ואנחנו משלמים עליהן מחיר מלא. שינוי כזה יעשה טוב לכולם ויקל, כמו גם מעבר לרישוי עצמי. שאדריכל יחתום על ההיתר".

- במקביל לפעילות הציבורית, יש לך חברה פרטית. איך זה מסתדר? 

"לא פשוט. ההחלטה היא שיומיים בשבוע אני בהתאחדות, וגם זה לא עובד כמו שאני רוצה. זו שליחות ואני מאמין שהנזק שייגרם, וייגרם, יהיה מינימלי".

- מה התחזית שלך לנדל"ן? 

"אני נפגש עם כל המפלגות, גם הליכוד וגם כחול לבן. כולם היום מבינים שבעשר השנים האחרונות התעסקו בצד הביקוש ולא בצד ההיצע. כולם מבינים ויבינו שצריך להגדיל את ההיצע, ואני מאמין שבשנים הקרובות היצע הדירות יעלה בצורה משמעותית לסדר גודל של 70 אלף יח"ד בשנה, ואז נראה עצירה של מחירי הדירות. כל עוד זה לא יקרה, המחירים יעלו".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגוהתאחדות בוני הארץדו"ח אפס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...