"אבא לימד אותי לא להתחרט אף פעם על עסקה טובה שלא עשיתי, אלא רק על עסקה רעה שעשיתי"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שסיפר על הקדנציה הסוערת שלו בתפקיד, מהו הפתרון למחירי הדיור, מה למד מראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, ועל הפגיעה בענף בעקבות המלחמה: "זה המצב הכי קשה מקום המדינה, אין לי ספק שיהיו מאות חברות שיקרסו"

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו, זרקור (התאחדות הקבלנים בוני הארץ) ראול סרוגו, זרקור (התאחדות הקבלנים בוני הארץ)

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ומבעלי "סרוגו חברה לבנייה", מתארח השבוע במדור ומספר על החופשים הגדולים בילדותו שבהם הלך לעבוד באתרי הבנייה של אביו, מדוע משבר הדיור מחייב טיפול בהיצע ולא בביקוש, המבנה הכי מרשים שראה בחייו, מדוע הוא חושב שיכול היה להיות מורה טוב, ועל התחזית שלו לענף הבנייה, שמצוי במשבר קשה בעקבות המלחמה. 

יוזמות ופעילות מאז תחילת המלחמה:
"אספנו בהתאחדות קרוב למיליון שקל עבור האגודה למען החייל. כמו כן, לבקשת ראש אחת המועצות האזוריות בעוטף עזה סיפקנו מיגוניות לישוב. סייענו גם רבות למפונים בכל מה שקשור לתיאום של פרויקטים לדיור להשכרה לטווח ארוך עבורם".

איך המלחמה השפיעה על העבודה שלי בשבועות האחרונים:
"מאז תחילת המלחמה, אני עוסק בהתאחדות כמעט 100% מהזמן שלי. בימי שגרה זה מתחלק חצי חצי. אני מקיים הרבה פגישות עם שרים ועם דמויות מפתח בענף הבנייה ובממשלה, בעיקר רשות ההגירה בגלל נושא הפועלים שחסרים, וגם עם שר הבינוי והשיכון. האירוע כאן הוא עצירה כמעט מוחלטת של אתרי הבנייה בישראל. בחודש הראשון ראשי הערים עצרו את הבנייה מתוך חשש מהעובדים הפלסטינים, והיינו עסוקים בלפתוח אותם. עכשיו אנחנו עסוקים בלמצוא פועלים.

"יש עצירה כמעט מוחלטת של אתרי הבנייה, והענף עובד ב-30% מהיכולות שלו. כשזה מצטרף לריבית הגבוהה שליוותה את החודשים שקדמו למלחמה, זה מביא למצב הקשה ביותר לענף מאז קום המדינה. גם בשנות ה-80 כשהייתה אינפלציה של 480% בשנה, זה לא היה ככה. במצב כזה שהאתרים סגורים וגם אין מכירות, יהיו מאות חברות בנייה שיקרסו, אין לי ספק. כל שנה קורסות בערך 300 חברות או מפסיקות את פעילותן. השנה יהיו 600-700".

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"כשהייתי קבלן צעיר, לפני יותר מ-30 שנה, באתי לכנס של ארגון הקבלנים בראשון לציון. היו שם 200-300 איש, והיו"ר שאל אם מישהו רוצה לבוא בטענות, או להגיד משהו לפני כולם, וזה היה בנוכחות ראש העיר. אני קמתי ואמרתי שיש לנו בעיה מסוימת עם היתרי הבנייה, וזה לא בסדר וזה לא בסדר, וכשסיימתי היו"ר אמר לי 'טוב הבנתי, מרגע זה אתה חבר הנהלה בארגון ראשון לציון'. הוא רצה אותי לידו כדי שאפתור לו את הבעיות כי הוא ראה שהנושא בוער בעצמותיי. זה היה התפקיד הרשמי הראשון שלי בתחום. כולנו בהתאחדות עובדים בהתנדבות, כי אתה מגיע למסקנה שאחרים לא יעשו את זה במקומך. זה הרי ענף רווי בירוקרטיה ורגולציה, וזו אחת הסיבות שמחירי הדירות עולים".

טעות שלמדתי ממנה:
"לכל אחד יש את הסגנון העסקי שלו. אני דור שני לקבלנים, ואבי החדיר בי את הידיעה שגם כשיש לפניך עסקה טובה, עדיף לבדוק אותה שוב ושוב, גם על חשבון הפסד העסקה. הוא לימד אותי לא להתחרט אף פעם על עסקה טובה שלא עשית, אלא על עסקה רעה שעשית. ועשיתי עסקה לא טובה, שהתחרטתי עליה בדיעבד. אגיד רק שטעיתי בהערכת הרווחיות ובהערכת עלויות הביצוע שהביאו אותי להפסד מסוים בעסקה. למדתי מזה".

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"אבא שלי, ראובן סרוגו ז"ל. הוא הקים את החברה שלנו, 'סרוגו חברה לבנייה', ואני והאחים שלי נכנסנו כדור שני. אני נמצא מגיל אפס באתרי בנייה. בחופש הגדול הייתי הולך לעבוד באתרי הבנייה של אבא שלי, בתור פועל. למדתי ממנו צניעות, גם בהתנהלות כלפי הסביבה וכלפי קולגות. למדתי ממנו גם הערכת סיכונים, לא לחשוב ביהירות ולא לקחת כל דבר כמובן מאליו".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"התפקיד שלי כנשיא התאחדות הקבלנים. זו שנתי ה-5, ונשארה לי עוד שנה. עשינו דברים גדולים בקדנציה שלי. עצם העובדה שעברנו את תקופת הקורונה במינימום פגיעה בענף, בכך שהגדרנו את ענף הבנייה כחיוני. זה אפשר לנו להמשיך לעבוד, וזה הדבר הכי משמעותי שעשיתי. הצלנו ענף שלם אז, וגם עכשיו אני נאבק על המשך התפקוד שלו".

"כשהייתי קבלן צעיר, לפני יותר מ-30 שנה, באתי לכנס של ארגון הקבלנים בראשון לציון בנוכחות ראש העיר. היו שם 200-300 איש, והיו"ר שאל אם מישהו רוצה להגיד משהו. אני קמתי ואמרתי שיש לנו בעיה מסוימת עם היתרי הבנייה, וזה לא בסדר וזה לא בסדר, וכשסיימתי היו"ר אמר לי 'טוב הבנתי, מרגע זה אתה חבר הנהלה בארגון ראשון לציון'. זה היה התפקיד הרשמי הראשון שלי בתחום. כולנו בהתאחדות עובדים בהתנדבות, כי אתה מגיע למסקנה שאחרים לא יעשו את זה במקומך"

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"את אותה עצת זהב שקיבלתי מאבא, שלי קודם כל - שגם כשיש לפניך עסקה טובה, עדיף כאמור לבדוק אותה שוב ושוב, גם על חשבון הפסד העסקה. הדבר השני, הוא שצריך להיות מאוד אופטימי בענף הבנייה, כי יש הרבה קשיים וחסמים ומקלות בגלגלים. כמו כן, צריך להיות בעל אופי מיוחד עם הרבה נחישות. נחישות זו מילת המפתח".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבל אם הייתי שר הבינוי והשיכון:
"הייתי מעמיד למכירה קרקע בכמות מטורפת בכל הארץ. זה הפתרון לשוק הזה. להציף את השוק בקרקעות ולהגדיל משמעותי את היצע הדירות. זה אומר שמוכרים את הקרקע במחיר זול עד מחיר אפס".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:
"אנשים לא מבינים שהמחירים עולים מסיבות מוצקות ומוכחות. בניגוד לענפים אחרים שהמחירים עולים בהם בגלל 'בלון', בענף הבנייה זה קורה בגלל שהביקוש גדול מההיצע. מחיר מטרה ומחיר למשתכן - כל זה לא עוזר. צריך לטפל פה בהיצע במקום בביקוש. זו הטעות הרווחת גם בקרב הציבור וגם בקרב מקבלי ההחלטות. נוח יותר לקבל החלטות לגבי הביקושים כי זה פתרון לטווח קצר. הפתרון הוא פיזי, לא משהו רעיוני, ממש להגדיל את ההיצע וברגע שזה יקרה המחירים יתחילו לרדת".

קולגה שאני מעריך במיוחד:
"אורי דורי ז"ל, אחד הקבלנים הגדולים שהיו בארץ. הוא היה גם נשיא התאחדות הקבלנים. גם ברמה המקצועית וגם ברמה האישית למדתי ממנו הרבה. הוא היה סמל ומופת למצוינות וקדמה בבנייה. הוא דמות ראויה להערצה. עוד אדם, שהוא לא קולגה, הוא ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני. עכשיו הוא קצת הסתבך, אבל הוא היה בראשות עיריית ניו יורק בזמן אסון התאומים והוא זה שהיה בפרונט מההתחלה. הוא כתב ספר שנקרא 'מנהיגות', שם הוא כותב שהסוד שלו כמנהיג זה להקיף את עצמו באנשים חזקים, בולטים ומקצועיים. הוא אומר שהצליח לא רק בזכות עצמו אלא בעזרת האנשים שסביבו, וזה חשוב גם לי כמנהל". 

הפרויקט האהוב עלי:
"המבנה הכי מרשים שראיתי בחיי זה מוזיאון לואי ויטון בפריז. זה מבנה מסובך מאוד לבנייה. פרויקט שאני אוהב בישראל הוא 'מגדל עזריאלי שרונה', שתכנן האדריכל משה צור והוא מאוד מרשים מבחינת הארכיטקטורה שלו. יש שם זכוכית כפולה שמייצרת הגנה טרמית על המבנה, שתי שכבות של חיפוי חיצוני. מאוד אוהב".

מוזיאון לואי ויטון בפריז (שאטרסטוק)מוזיאון לואי ויטון בפריז (שאטרסטוק)

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"לרכוב על אופני שטח. בדרך כלל בשישי, שבת, אבל לפעמים אני רוכב מראשון לציון עד למשרדי ההתאחדות בתל אביב". 

אם לא הייתי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ הייתי...
"הייתי מורה בבית ספר, מחנך. אני אוהב ללמד, אני אוהב לעצב אנשים. עשיתי את זה גם בצבא".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"אנחנו לא יודעים מתי המלחמה תסתיים ואיך היא תסתיים. אבל בהנחה שהמלחמה תסתיים בחודשיים הקרובים, לדעתי אנחנו צפויים לכמה חודשים טובים של התאקלמות והתאוששות מההלם, ובתקופה הזו נראה סוג של קיפאון או דשדוש במקום. אחרי זה אנחנו צפויים לראות זינוק מטורף במחירי הדירות.

"מאחר והיצע הדירות הולך ויורד, הביקוש יתפרץ, גם כי הריבית תתחיל לרדת, וגם בגלל האפקט של אחרי המלחמה, ויהיה מעניין לראות איך הממשלה תתמודד עם זה. גם נושא המ"מדים זה אלמנט שיוסיף לביקושים של הדירות, ויש גם עלייה מכל העולם שיכולה גם היא להשפיע".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבלניםראול סרוגוזרקורענף הבנייההתאחדות הקבלניםחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...