מהפכה בשיקולי הרוכשים: 40% ציינו את רמת הביטחון כשיקול החשוב ביותר, 12% בלבד את רמת החינוך

סקר של חברת "גיאוקרטוגרפיה" בשיתוף "מרכז הנדל"ן", מצא כי חל שינוי משמעותי בשיקולי הרוכשים כשתחושת הביטחון בראש. קרבה למשפחה במקום השני, ומאפייני הדירה בשלישי. מצלמות האבטחה נמצאו כאלמנט שמשרה את תחושת הבטחון הגדולה ביותר. ד"ר רינה דגני: "יידרשו שינויים בבניית דירות חדשות". עוד נמצא כי בחלק מהערים חלה ירידת ביקוש של עשרות אחוזים, בשיעור של 83% באשקלון ושל 50% בתל אביב

שיתוף הכתבה
ד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה (עופר וקנין)ד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה (עופר וקנין)

סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה שנעשה בשיתוף " מרכז הנדל"ן " משקף ירידה דרמטית בביקוש לרכישת דירות מאז תחילת המלחמה, לפעמים בעשרות אחוזים. בנוסף, גם הקריטריונים המסורתיים והמאוד יציבים לפיהם בוחרים הישראלים את מקום המגורים שלהם עברו שינוי משמעותי אחרי ה-7.10, ותחושת הביטחון בבניין המגורים ובסביבה הפכה לשיקול המרכזי של מי שמחפש לרכוש או לשכור דירה, כשכמעט 40% אמרו שזהו השיקול המרכזי שלהם. 

שיטת המדידה היא סקר אשר בודק איזה שיעור מהנשאלים מעוניין ברכישת דירה בנקודת זמן מסויימת. הסקר, שבוצע אחרי 40 ימי מלחמה, מצא כי הביקוש הממוצע לדירות לרכישה ירד ב-15% מכפי שהיה חודש לפני המלחמה. באשקלון מוכת הרקטות צנחו הביקושים ב-83%. זאת כאשר לפני המלחמה השיב אחד מכל עשרה נשאלים כי הוא שוקל רכישת דירה, לעומת 1.3% כיום. בתל אביב חלה ירידה של 50% בביקוש (3.5% מול 7%), באשדוד ב-45%, בירושלים ב-35%, ובחיפה ב-17%. 

עוד נמצא, כי בניגוד לימי שגרה בהם הגורם המשפיע ביותר על השיקול לרכוש דירה הוא הקרבה למקום העבודה ואיכות החינוך וסביבת המגורים, 39.2% ממי ששוקל לרכוש כעת דירה ו-32.7% מהשוכרים, יתמקדו קודם כל בתחושת הביטחון בבניין ובסביבה. 23.3% מהרוכשים ו-24% מהשוכרים יתמקדו אחר כך בקרבה למשפחה ולחברים, ורק לאחר מכן יתפנו לבדוק את גודל הדירה, והחינוך. נושא הנגישות לעבודה, שונה דרמטית בין רוכשים לשוכרים, ומהווה רק 6.7% מסך השיקולים של הרוכשים, אך עדיין מהווה שיקול משמעותי עבור שוכרים עם 20.2%.

שאלה נוספת שנשאלה בסקר, היא מה יגדיל את תחושת הביטחון בבניין ובסביבת המגורים. 61.7% מהרוכשים ענו כי מצלמות אבטחה בבניין וברחוב המחוברות למוקד שמירה יגדילו את תחושת הביטחון, 46.7% - סיורי חברת שמירה או שומר בבניין, 40.8% - סורגים, ו-32.50% - הידיעה שבבניין יש נושא נשק. כמו כן 40% ממי ששוקל לרכוש דירה בזמן הקרוב, מוכן לשלם לפחות 750 שקל לחודש כדי להגביר את תחושת הבטחון בבניין ובסביבת המגורים, וכן 30% מהשוכרים.

"יזמים ימתגו פרויקטים על פי קונספט של ביטחון"

לשאלה האם יסכימו להקצות תשלום נוסף של 750 שקלים בחודש לשיפור רמת הביטחון בבניין, השיבו 30% מהנשאלים שאינם שוקלים לעבור דירה בחיוב,  לעומת קרוב ל-60% מהנשאלים שהשיבו בשלילה. בקרב מי ששוקל לקנות דירה או בטוח שיקנה בזמן הקרוב מדובר כבר בשיעורים גבוהים יותר של הסכמה לתוספת התשלום, ואלה עמדו על 37% מהנשאלים. בגיאוקרטוגרפיה מעריכים שבפועל הסכום שיידרש למטרה זו יהיה גבוה יותר.
 

ד"ר רינה דגני, מבעלי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה , מוסיפה כי "אלו ששוקלים לעבור דירה, צמצמו בימים אלה את מספר היישובים בהם הם מחפשים דירה, כאשר לפני המלחמה מי שחיפש דירה בחן 2-3 יישובים בממוצע והיום הוא מחפש בכ-1.5 יישובים בממוצע בלבד בסביבתו. מדובר ככל הנראה בהשפעה פסיכולוגית הנובעת מתחושת אי הביטחון השוררת כיום, וגורמת לישראלים לרצות להישאר כמה שיותר קרוב לסביבה אליה הם רגילים".

"הביטחון בבניין המגורים והסביבה הופך להרבה יותר חשוב מבעבר, ועל כן ידרשו שינויים בבנייה של דירות חדשות גם בהקשר זה. המסקנה החיובית מהמחקר החדש, היא אולי שלמרות העצירה של השוק ולמרות העובדה שיש עשרות אלפי משקי בית שאינם גרים היום בדירותיהם, שיעור משקי הבית הנמצאים בשוק הדיור פחת ב-15% בלבד בהשוואה למצב שהיה לפני המלחמה".

מנכ"ל מרכז הנדל"ן , דן קצ'נובסקי, אמר  ש"מפת הביקושים משתנה כי המצב בדרום ובגבול בצפון לא ברור. נראה שהדבר משפיע גם על היזמים, שבימים אלה חושבים פעמיים לפני שהם עולים על הקרקע עם פרויקט חדש באזורים הללו. באופן טבעי, מה שחשוב היום למתעניינים ברכישת דירה הוא נושא הביטחון, הרבה יותר מקרבה להורים או למשרד, וזה לא נגמר בממ"ד שהפך היום למוצר בסיסי והכרחי. הדבר יעלה את קרנן של מערכות בית חכם משוכללות וכן של יזמים שימתגו פרויקטים על פי קונספט של ביטחון ושמירה על פרטיות הדיירים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק הדיוררינה דגניגיאוקרטוגרפיההשכרהחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...